Odnowiono samolot MiG-19P ze zbiorów Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu

Zaktualizowano 9 miesięcy temu

30 października 2012r dyrektor muzeum Paweł Pawłowski złożył roboczą wizytę w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu i w towarzystwie dowódcy Grupy Obsługi - ppłk mgr inż. Jarosława Zielińskiego oficjalnie odebrał zakończenie remontu samolotu myśliwskiego MiG-19P.

Jest to drugi samolot objęty opieką przez Miłośników Lotnictwa z Krzesin w ramach programu Honorowej Adopcji Zabytków. W ubiegłym roku mogliśmy podziwiać ich zaangażowanie w remont samolotu LIM-2, który po 30 latach prezentowania na ekspozycji plenerowej, przybył 30 czerwca 2011r w zupełnie nowej odsłonie. Idea renowacji muzealnych saltamolotów jako formy promocji obronności i współpracy wojska ze społeczeństwem, narodziła się w sierpniu 2009r podczas wizyty w Kołobrzegu ówczesnego dowódcy Sił Powietrznych RP- generała pilota Andrzeja Błasika.
MiG-19, zdemontowany z wystawy plenerowej w listopadzie 2010r, został przetransportowany na teren jednostki wojskowej w Poznaniu - Krzesinach, gdzie rozebrany do części pierwszych przeszedł szereg prac renowacyjnych, konserwacyjnych i uzupełniających. Renowacja była prawdziwym wyzwaniem: stan samolotu był bardzo zły a długoletni wpływ czynników atmosferycznych wpłynął niekorzystnie na poszczególne elementy, które należało wykonać od podstaw.

Najwięcej czasu i pracy poświęcono na czynności związane z uzupełnieniem brakujących i uszkodzonych elementów, oraz przygotowaniem samolotu do renowacji - usuwanie starej powłoki lakierniczej, piaskowanie powierzchni płatowca (szpachlowanie, szlifowanie) i wyposażenia kabiny (odtworzenie tablicy przyrządów, uzupełnienie brakujących lub zniszczonych zegarów, wstawienie nowego fotela pilota) oraz odnowienie i konserwacja podwozia. Regeneracja i konserwacja uzbrojenia samolotu oraz elementów wyposażenia tablic przyrządów pokładowych, wykonanie opisów elementów wyposażenia energetycznego kabiny samolotu, naniesienie nowego poszycia na klapy samolotu - to niektóre z prac, jakie należało wykonać, by po ich skończeniu połączyć wszystkie elementy w jedną całość, dokonać montażu uzbrojenia, wykonać odtłuszczanie i ostatecznie pomalować jego powierzchnię oraz zamontować wyposażenie kabiny. Dużą pomoc okazali mecenasi: pan Józef Ziętek - prezes firmy Laltakma Strefa przekazał materiały lakiernicze, a pan Jerzy Wawrzyniak podarował szereg części niezbędnych do ukompletowania samolotu. Naprawy były realizowane przez specjalistów z Grupy Obsługi 31 blt w ramach szkolenia z wykonania remontu polowego oraz ćwiczeń ABDR ( Aircraft Battle Damage Repair).
8 września 2012r, podczas święta 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, samolot MiG-19P został zaprezentowany publiczności. W ramach umowy zawartej pomiędzy Muzeum Oręża Polskiego a 31blt, samolot będzie przez kilka lat prezentowany na terenie jednostki wojskowej w Poznaniu, promując tym samym kołobrzeską kolekcję lotniczą.

Spotkanie z dowódcą Grupy Obsługi było także okazją do kontynuacji rozmów o wsparciu merytorycznym rekonstrukcji samolotu PZL-I-22 Iryda, który czeka w magazynie w Rogowie na całkowite ukompletowanie.

Samolot MiG-19P

Myśliwski samolot odrzutowy skonstruowany w latach 50-tych XX wieku w biurze konstrukcyjnym Artioma L Mikojana i Michaiła J. Gurewicza, zdolny był do wykonywania zadań w nocy oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Samolot otrzymał oznaczenie I-360. Jego prototypem był SM-2.

Jednomiejscowy, naddźwiękowy myśliwiec przechwytujący o metalowej konstrukcji i silnym skosie skrzydeł do tyłu. Wprowadzony na uzbrojenie polskich pułków myśliwskich w 1959r. Był to pierwszy samolot naddźwiękowy w lotnictwie polskim mogący przekraczać prędkość dźwięku w locie poziomym. Użytkowane dosyć krótko, do 1963r. Po czym zaczęto je zastępować nowocześniejszymi Migami 21F. Eksponowany w Kołobrzegu egzemplarz o numerze fabrycznym 62-0728 był używany w lotnictwie polskim do 1976r. i latał z numerem bocznym 728. Po wycofaniu ze służby został przekazany przez Jednostkę Lotnictwa Myśliwskiego do zbiorów muzeum 25 października 1977r.

Obecnie zachowały się tylko trzy muzealne samoloty MiG-19: w kołobrzeskim Muzeum Oręża Polskiego (MIG-19P nr 728), w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (MIG-19PM nr 905), oraz jako pomnik na terenie dawnych koszar 28 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego przy lotnisku w Słupsku-Rędzikowie (MIG-19PM nr 908- nowy numer 1952).

Źódło: muzeumkolobrzeg.pl / Tekst: Malwina Markiewicz / Zdjęcia: Paweł Pawłowski, Tomasz Osiński

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.