Odnowiono samolot MiG-19P ze zbiorów Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu
Zaktualizowano 1 rok temu
30 października 2012r dyrektor muzeum Paweł Pawłowski złożył roboczą wizytę w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu i w towarzystwie dowódcy Grupy Obsługi - ppłk mgr inż. Jarosława Zielińskiego oficjalnie odebrał zakończenie remontu samolotu myśliwskiego MiG-19P.
Jest to drugi samolot objęty opieką przez Miłośników Lotnictwa z Krzesin w ramach programu Honorowej Adopcji Zabytków. W ubiegłym roku mogliśmy podziwiać ich zaangażowanie w remont samolotu LIM-2, który po 30 latach prezentowania na ekspozycji plenerowej, przybył 30 czerwca 2011r w zupełnie nowej odsłonie. Idea renowacji muzealnych saltamolotów jako formy promocji obronności i współpracy wojska ze społeczeństwem, narodziła się w sierpniu 2009r podczas wizyty w Kołobrzegu ówczesnego dowódcy Sił Powietrznych RP- generała pilota Andrzeja Błasika.
MiG-19, zdemontowany z wystawy plenerowej w listopadzie 2010r, został przetransportowany na teren jednostki wojskowej w Poznaniu - Krzesinach, gdzie rozebrany do części pierwszych przeszedł szereg prac renowacyjnych, konserwacyjnych i uzupełniających. Renowacja była prawdziwym wyzwaniem: stan samolotu był bardzo zły a długoletni wpływ czynników atmosferycznych wpłynął niekorzystnie na poszczególne elementy, które należało wykonać od podstaw.
Najwięcej czasu i pracy poświęcono na czynności związane z uzupełnieniem brakujących i uszkodzonych elementów, oraz przygotowaniem samolotu do renowacji - usuwanie starej powłoki lakierniczej, piaskowanie powierzchni płatowca (szpachlowanie, szlifowanie) i wyposażenia kabiny (odtworzenie tablicy przyrządów, uzupełnienie brakujących lub zniszczonych zegarów, wstawienie nowego fotela pilota) oraz odnowienie i konserwacja podwozia. Regeneracja i konserwacja uzbrojenia samolotu oraz elementów wyposażenia tablic przyrządów pokładowych, wykonanie opisów elementów wyposażenia energetycznego kabiny samolotu, naniesienie nowego poszycia na klapy samolotu - to niektóre z prac, jakie należało wykonać, by po ich skończeniu połączyć wszystkie elementy w jedną całość, dokonać montażu uzbrojenia, wykonać odtłuszczanie i ostatecznie pomalować jego powierzchnię oraz zamontować wyposażenie kabiny. Dużą pomoc okazali mecenasi: pan Józef Ziętek - prezes firmy Laltakma Strefa przekazał materiały lakiernicze, a pan Jerzy Wawrzyniak podarował szereg części niezbędnych do ukompletowania samolotu. Naprawy były realizowane przez specjalistów z Grupy Obsługi 31 blt w ramach szkolenia z wykonania remontu polowego oraz ćwiczeń ABDR ( Aircraft Battle Damage Repair).
8 września 2012r, podczas święta 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, samolot MiG-19P został zaprezentowany publiczności. W ramach umowy zawartej pomiędzy Muzeum Oręża Polskiego a 31blt, samolot będzie przez kilka lat prezentowany na terenie jednostki wojskowej w Poznaniu, promując tym samym kołobrzeską kolekcję lotniczą.
Spotkanie z dowódcą Grupy Obsługi było także okazją do kontynuacji rozmów o wsparciu merytorycznym rekonstrukcji samolotu PZL-I-22 Iryda, który czeka w magazynie w Rogowie na całkowite ukompletowanie.
Samolot MiG-19P
Myśliwski samolot odrzutowy skonstruowany w latach 50-tych XX wieku w biurze konstrukcyjnym Artioma L Mikojana i Michaiła J. Gurewicza, zdolny był do wykonywania zadań w nocy oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Samolot otrzymał oznaczenie I-360. Jego prototypem był SM-2.
Jednomiejscowy, naddźwiękowy myśliwiec przechwytujący o metalowej konstrukcji i silnym skosie skrzydeł do tyłu. Wprowadzony na uzbrojenie polskich pułków myśliwskich w 1959r. Był to pierwszy samolot naddźwiękowy w lotnictwie polskim mogący przekraczać prędkość dźwięku w locie poziomym. Użytkowane dosyć krótko, do 1963r. Po czym zaczęto je zastępować nowocześniejszymi Migami 21F. Eksponowany w Kołobrzegu egzemplarz o numerze fabrycznym 62-0728 był używany w lotnictwie polskim do 1976r. i latał z numerem bocznym 728. Po wycofaniu ze służby został przekazany przez Jednostkę Lotnictwa Myśliwskiego do zbiorów muzeum 25 października 1977r.
Obecnie zachowały się tylko trzy muzealne samoloty MiG-19: w kołobrzeskim Muzeum Oręża Polskiego (MIG-19P nr 728), w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (MIG-19PM nr 905), oraz jako pomnik na terenie dawnych koszar 28 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego przy lotnisku w Słupsku-Rędzikowie (MIG-19PM nr 908- nowy numer 1952).
Źódło: muzeumkolobrzeg.pl / Tekst: Malwina Markiewicz / Zdjęcia: Paweł Pawłowski, Tomasz Osiński