Bezsens modernizacji Kanału Gliwickiego?

Zaktualizowano 9 miesięcy temu

Pojawiły się nowe wątki, które zupełnie postawiły pod znakiem zapytania sens modernizacji Kanału Gliwickiego. W zeszłym roku kanałem przewieziono 170 tysięcy ton węgla. Tymczasem kanał ma przepustowość około 3 mln ton rocznie. A ile przewieziono w tym roku? No właśnie. Jeszcze nic. Po ogłoszonym przetargu węgiel z Górnego Śląska będzie przewożony do Wrocławia koleją. PKP albo szczecińska firma Rentrans Cargo Sp. z o.o. Zajmująca się dotąd żeglugą na kanale i na Odrze firma OT Logistics nie chce o tym mówić. I nie ma się co dziwić. To klęska. Ale przewoźnicy na barkach już wiedzą. To koniec towarowej żeglugi na Kanale Gliwickim i na Odrze. Więcej na ten temat pod tym linkiem.

Właściwie nikt nie chce nic mówić. OT Logistics, a także RZGW we Wrocławiu, który zasłania się niewiedzą. Przerażeni są ludzie, bo czują w powietrzu zwolnienia. Co więcej, Komisja Europejska nie będzie już finansować remontowania tego szlaku wodnego, gdyż Odra (poza niewielkim odcinkiem w okolicach Szczecina) została wyłączona z transgranicznej sieci transportowej. No i wszystko jasne...
Jeden z moich znajomych dokonał prostego wyliczenia:

  • pojedyncza i standardowa barka ma obecnie ładowność 500 ton, zatem 170 000 ton węgla to 340 barek z pchaczami na Kanale w zeszłym roku),
  • jeśli weźmiemy pod uwagę 365 dni w roku (część trzeba "wyciąć", bo sezon nawigacyjny nie trwa rok i do tego nie śluzuje się w niedziele), to uzyskamy pewien średni wynik,
  • ów wynik wygląda następująco: w zeszłym roku średnio 1 zestaw (pchacz z barką) na dzień pokonywał Kanał Gliwicki, no powiedzmy optymistycznie 1,5 barki z pchaczem dziennie,
  • RZGW w Gliwicach za sumę 170 mln zł modernizuje śluzy, które w zeszłym roku średnio prześluzowały dziennie 1,5 barki z pchaczem.


No a od tego roku nie śluzują już nawet jednej barki z pchaczem, bo węgiel będzie wożony koleją. Więc po co to wszystko? Odpowiedź jest prosta. Bo zostały przyznane unijne pieniądze. Trzeba je wykorzystać.

Jest wyjście z tej bezsensownej sytuacji. Trzeba zamienić priorytety. Kanał Gliwicki musi zaistnieć jako atrakcja turystyczna. Tyle się mówi o śląskim szlaku zabytków techniki... Przewożenie towarów, o ile w ogóle będzie miało miejsce, musi się stać funkcją drugorzędną. Takie czasy... Ale jeżeli Kanał Gliwicki ma się stać atrakcją turystyczną, to trzeba zachować oryginalne wyposażenie śluz, żeby ludziom je pokazać. Inaczej nie ma to sensu. Otwórzcie zabytkową kopalnię i zainstalujcie w niej produkty "made ich China". Na to samo wychodzi. Trzeba również pomyśleć nad tym, jak ewentualnym turystom udostępnić dostęp do zabytkowych śluz, które zapewne chętnie zobaczą. Podkreślam, z oryginalnymi urządzeniami. Wzdłuż kanału musi powstawać infrastruktura jachtowa. Właściwie już powstaje. A do tego nie trzeba żadnej modernizacji śluz.
Tak na marginesie, ciągle zastanawiam się, gdzie są te organizacje, które wspierają śląski szlak zabytków techniki? Dlaczego nie zabierają głosu w sprawie unikatowego Kanału Gliwickiego? O co chodzi?

Portowe żurawie w Łabędach zostały wycięte w zeszłym roku. Po cichu. Prawdopodobnie za sprawą OT Logistics. Pochodziły z 1936 roku i były ciągle sprawne. RZGW twierdzi, że kanał potrzebuje modernizacji, bo przewóz węgla będzie duży. Chyba rękoma mają zamiar ładować ten węgiel na barki (w obecnej sytuacji napadając na wożące węgiel pociągi), bo przecież wycięto łabędzkie żurawie. Skoro przeowozowe potrzeby są tak wielkie, jak twierdzi gliwickie RZGW, to może niech udzieli prostej informacji. Ile barek z węglem zostało śluzowanych w tym roku? Pełnych barek, bo ostatnio pływają puste. Chyba tylko po to, aby obsługa  śluz nie zapadła w śpiączkę...

A Kanał Gliwicki nadal woła o pomoc. Tylko wielu pozostaje głuchych na owe wołanie. a unijne pieniądze jak kusiły, tak kuszą... No i zastanawia mnie cisza ze strony miasta Gliwice. Niby kanał nie ich, ale potencjalni turyści chyba tak, nieprawdaż? No chyba, że źle myślę...

Żródło: profort.org.pl / autor: Dariusz Pietrucha

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.