Polska będzie miała nową, trzecią wyspę przybrzeżną

Zaktualizowano 1 miesiąc temu

Za 6 lat możemy się wzbogacić o nową wyspę przybrzeżną, która będzie przyciągać równie dużo turystów, co Wolin i Uznam. Jeszcze nie wiadomo, jak się będzie nazywać, ale pewne jest, że inwestycja za 800 milionów złotych zmieni brzegi Zalewu Wiślanego nie do poznania.

Od kilkudziesięciu lat mówi się o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Miałby on znacznie skrócić szlak morski przez Zalew Wiślany. Teraz statki wypływające z Elbląga muszą pokonać 60 kilometrów, aby dostać się na otwarte wody Morza Bałtyckiego. Kanał skróciłby ten dystans do zaledwie 17 kilometrów.

Jednocześnie możemy się uniezależnić od Rosjan, ponieważ statki dotąd musiałby przepływać przez rosyjską Cieśninę Piławską, co np. uniemożliwiało wpływanie na polskie wody terytorialne obcych jednostek z transportem.

Po budowie kanału będą mogły z wód Bałtyku do Elbląga docierać statki z ładunkiem, dzięki czemu rozwinie się miejscowy port. Kanał będzie miał też znaczenie wojskowe, ponieważ statki marynarki wojennej będą mogły bez problemów wypływać na otwarte morze.

W ubiegły czwartek (7.04) minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk, po raz pierwszy zaprezentował projekt Kanału Żeglugowego Nowy Świat. Miałby on powstać między wioskami rybackimi Przebrno i Skowronki. Zgodnie z założeniami projektu miałby mieć 1,3 kilometra długości, do 80 metrów szerokości i 5,5 metra głębokości.

Wokół kanału, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501, powstałoby duże "rondo - z dwoma mostami zwodzonymi. Podczas przepływu statku przez kanał jeden most byłby zamknięty, a drugi otwarty i na przemian tak, aby żegluga nie wstrzymała całkowicie ruchu drogowego mieszkańcom Krynicy Morskiej oraz turystom.

70 procent mieszkańców chce kanału

Wydaje się, że na budowie kanału zyskać może każdy. Potwierdza to sondaż wykonany kilka lat temu wśród miejscowej społeczności. Okazuje się, że aż 70 procent mieszkańców Mierzei Wiślanej i okolic Elbląga jest za budową kanału. Co więcej, aż 80 procent ankietowanych uważa, że kanał spowoduje rozwój gospodarczy, w skali lokalnej i krajowej.

Za największy plus inwestycji mieszkańcy wskazali budowę portów i przystani rybackich na Zalewie Wiślanym oraz rozwój turystyki związanej ze sportami wodnymi. Poprawić się ma według nich również skomunikowanie regionu, przybędzie miejsc pracy, polepszą się warunki życia, a atrakcyjność regionu zwiększy się. Jedynie 20 procent ankietowanych było zdania, że budowa kanału może źle oddziaływać na środowisko naturalne.

Ministerstwo w najbliższym czasie przygotuje ostateczną wersję finansową przekopu w Nowym Świecie i skieruje ją do uzgodnień międzyresortowych i pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. Rozpoczną się także szerokie konsultacje społeczne.

Następnie chce skierować ostateczną wersję do Komisji Europejskiej i rozpocząć negocjacje środowiskowe, które powinny się zakończyć jeszcze w 2016 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa kanału rozpocznie się w 2018 roku i potrwa 4 lata. Całość inwestycji ma pochłonąć około 800 milionów złotych.

Powstanie trzecia wyspa

Polska ma dwie wyspy przybrzeżne: Wolin i Uznam, które położone są na zachodnim krańcu Pomorza. Wraz z budową kanału przybędzie nam trzecia, która spowoduje zmiany na mapie geograficzna Polski. Mierzeja Wiślana, która miała dotąd prawie 100 kilometrów długości, skróci się do około 40 kilometrów.

Dalsza część mierzei o długości około 60 kilometrów zmieni się w wydłużoną wyspę, którą Polską będzie w mniejszej części dzielić z Rosją. Nazwę wyspie nadamy zarówno my, jak i Rosjanie. Jaka będzie to nazwa? Jeszcze nie wiadomo. W związku z tym zachęcamy Was do podawania swoich propozycji w sekcji komentarzy u dołu strony.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.