Molo w Sopocie

Nr w rejestrze zabytków:
864 z 1 kwietnia 1982
Data powstania obiektu: XIX/XX w.

Molo w Sopocie im. Jana Pawła II – najdłuższe molo nad Morzem Bałtyckim. Ma około pół kilometra długości – część spacerowa ma 511,5 m, z czego 458 m wchodzi w głąb Zatoki Gdańskiej. Jest jedną z największych atrakcji miasta. W głowicy mola jest zlokalizowana przystań morska „Molo” w Sopocie.

Molo przystanią
Początki żeglugi przybrzeżnej
W 1888 uruchomiono pierwszą regularną linię żeglugową, łączącą Sopot z Gdańskiem. W 1922 Towarzystwo Żeglugi Morskiej „Gryf” otworzyło linię żeglugową na trasie: Gdańsk-Sopot-Gdynia-Puck-Hel obsługiwaną przez małe stateczki „Abdank”, „Ajaks”, „Gryf”, „Jadwiga”, „Kaszuba”, „Monika” i „Straż”. W 1929 PP „Żegluga Polska” pływała do Gdyni i na Hel statkami „Gdańsk”, „Gdynia”, „Hanka”, „Jadwiga” i „Wanda”.

Portowa funkcja mola

Molo pełniło też, zwłaszcza w okresie międzywojennym, funkcję przystani dla dużych statków pasażerskich. Statki kotwiczyły w pewnym oddaleniu od mola, do którego pasażerowie byli przewożeni łodziami. Odnotowano zawinięcia m.in. jednostek armatorów:

  • angielskich
    • Blue Star Line – „Arrandora” (12 838 t),
    • Canadian Pacific Line - „Empress of Australia” (21 498 t) - 2 lipca 1935, „Montcalm” (16 418 t),
    • Cunard Line - „Franconia” (20 158 t), Lancastria” (16 243 t) - 4 lipca 1935,
    • Lamport and Holt Line – „Voltaire” (13 248 t),
    • Orient Steam Navigation Company - „Orcades” (23 456 t), „Orion” (23 371 t), „Orontes” (20 097 t),
    • P&O Line (Peninsular & Oriental Steam Navigation Company) – „Viceroy of India” (19 648 t), „Moldavien” (16 436 t),
    • Royal Mail Lines Ltd – „Atlantis” (15 620 t),
  • belgijskiego Lloyd Royal (Compagnie Maritime Belge) – „Leopoldville” (11 256 t),
  • francuskiej French Line (Compagnie Générale Transatlantique) – „Colombie” (13 391 t),
  • holenderskiej Royal Netherlands Steamship Co. (Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij - KNSM) – „Columbia” (10 782 t), „Costa Rica” (8 672 t),
  • niemieckich
    • Hamburg America Line - „Reliance” (19 618 t), „Milwaukee” (16 699 t), „Ozeana” (7 859 t) - 1 lipca 1935,
    • North German Lloyd Company (Nord-deutscher Lloyd - NDL Bremen) – „Columbus” (32 364 t) - 3 lipca 1935, „General v. Steuben” (13 325 t),
  • norweskiej Norse American Line (Det Norsk Amerikanske Dampskibsselskab) – „Bergensfjord” (10 699 t),
  • szwedzkiej Swedish America Line (Svenska Amerika Linien - SAL) - „Gripsholm” (20 000 t) - w czerwcu 1935, „Drottningholm” (11 182 t), „Marieholm” (1 162 t).

Największy z nich „Columbus” (32 364 t) był około dwóch razy większy od polskich flagowych jednostek - „Batorego” (14 287 t) i „Stefana Batorego” (15 024 t) które regularnie zawijały do pobliskiej Gdyni.

W okresie 1920-1939 Sopot obsługiwał serwis żeglugowy Prus Wschodnich - Seedienst Ostpreußen, np. w sezonie letnim 1939 komunikując drogą morską Sopot z Kilonią, Travemünde, Świnoujściem, Pilawą (Bałtijskiem), Memelem (Kłajpedą), Rygą i Helsinkami. Rejsy obsługiwały jednostki następujących armatorów: Norddeutscher Lloyd z Bremy, Hapag z Hamburga oraz Braeunlich ze Szczecina. Z chwilą wkroczenia Niemców do Polski, serwis zlikwidowano.

Mało znane są dwa epizody:

  • z 21 października 1947, kiedy na pokładzie brytyjskiego frachtowca „Baltavia” opuścił Polskę Stanisław Mikołajczyk,
  • oraz z grudnia 1970, kiedy przy sopockim molu wyokrętowano przybyłych z Montrealu pasażerów transatlantyka „Stefan Batory”.

Od 1946 żeglugę przybrzeżną realizuje Żegluga Gdańska.

Epizod lotniczy

W okresie sezonu letniego 1923 sopockie molo wielokrotnie służyło jako przystań dla hydroplanów. Nie można było jednak uruchomić regularnej komunikacji, zwłaszcza większymi samolotami. W kwietniu 1925 władze miejskie wydzieliły do tego celu teren przy Łazienkach Południowych. Budynek odpraw celnych znajdował się nieopodal. Szczegółowe badania wykazały jednakże, że niekorzystne prądy morskie i mierzeje pozwoliłyby by tylko na rzadko niezakłócany ruch lotniczy. Z tego powodu, w maju 1925 otwarto przystań hydroplanów w Gdańsku-Pleniewie. Sopocki epizod lotniczy zakończył się definitywnie w 1927.

Molo w kulturze
Na molo zrealizowano następujące filmy, seriale lub projekty kulturalne:

1943 – Titanic,
1958 – Dwaj ludzie z szafą,
1961 - Drugi człowiek,
1963 – Kobiela na plaży,
1964 - Echo,
1968 – Molo,
1971 – Podróż za jeden uśmiech,
1975 - S.O.S.,
1979 – Aria dla atlety,
1981-1984 – serial TVP 07 zgłoś się, odcinki 13 i 15,
1985 – Medium,
1987 – Między ustami a brzegiem pucharu,
1989 – Co lubią tygrysy,
1990 – Złodziej tęczy,
1995 – koncert Edyty Górniak,
1996 - Słodko gorzki,
1997 – Sztos,
1997 – teledysk „Daj mi miłość” Seweryna z udziałem aktorki Anny Przybylskiej,
2001 – Reich,
2003 – Ciało,
2006 – Tylko mnie kochaj,
2007 – serial TVP Ja wam pokażę,
2008 – To nie tak jak myślisz, kotku,
2008 – Ile waży koń trojański,
2011 - Linia życia,
2014 - Kochanie, chyba cię zabiłem,
2017 - Serce nie sługa,
2019 - Solid Gold,
2020 - Miłość na Marsie,
2020 - Raz Jeszcze Raz,

Źródło: wikipedia.pl

Pierwszy pomost, mierzący 31,5 metra, zbudowany został w 1827 przez doktora Jerzego Haffnera. Następnie, do końca XIX, molo wydłużone zostało do 150 m, a w 1910 do 315 m. Obecnie istniejące molo zostało zbudowane w l. 1927-1928 – przebudowano wtedy też Skwer Kuracyjny. Była to największa przebudowa w historii mola – okazją było 25-lecie Sopotu oraz 100-lecie budowy pomostu. W latach 90. XX dobudowano żelbetową głowicę, ochraniającą pomost główny, a na początku XXI w. prowadzono prace konserwacyjne tegoż pomostu.

Obiekt początkowo spełniał funkcję lokalnej przystani, dopiero po pewnym czasie (po rozbudowie uzdrowiska) uzyskał funkcję rekreacyjną. Z mola podziwiać można widok na Grand Hotel, port morski Gdańsk oraz Kępę Redłowską.

W 2005 r. w części mola ustanowiono przystań morską „Molo” w Sopocie. W tym też roku molu nadano patronat.

W lipcu 2011 firma Hydrobudowa zakończyła budowę mariny dla ponad 100 jachtów, na końcu pomostu.

W latach 1961–1963 przed wejściem na molo funkcjonował klub muzyki młodzieżowej Non Stop.

Źródło: wikipedia.pl

Najdłuższe molo w Europie znajduje się w Sopocie, a jego długość wynosi 511,5 metra. Jego początki sięgają roku 1827, a obecny wygląd zyskało w 1928 roku.

Zaktualizowano 28 dni temu

Dane teleadresowe

Plac Zdrojowy
81-861 Sopot
place
54.447407, 18.574954Skopiowano do schowka
N54º26'50.665", E18º34'29.834"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Architektura drewniana
Miejsce/obiekt zbudowane w przeważającej części z drewna.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
Wstęp bezpłatny

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.