zachodniopomorskie gryficki Trzęsacz Nadmorska Kolej Wąskotorowa - Trzęsacz

Nadmorska Kolej Wąskotorowa - Trzęsacz

Zaktualizowano 3 miesiące temu

Dworzec w Trzęsaczu jest końcowym przystankiem na trasie Nadmorskiej Kolejki WąskotorowejPogorzelica - Trzęsacz. Podczas remontu całej linii, w 2014 roku, starą ceglaną wiatę, zamieniono na nową, metalowo-szklaną. Na stacji znajdują się 2 tory, wymienione na nowe wraz z całą ich infrastrukturą. Wybudowano również nowy, nowoczesny budynek dworcowy, podobny do tych... ...

Liczba wszystkich zdjęć: 10
Data powstania obiektu: 2014 r.

Opis

Dworzec w Trzęsaczu jest końcowym przystankiem na trasie Nadmorskiej Kolejki WąskotorowejPogorzelica - Trzęsacz. Podczas remontu całej linii, w 2014 roku, starą ceglaną wiatę, zamieniono na nową, metalowo-szklaną. Na stacji znajdują się 2 tory, wymienione na nowe wraz z całą ich infrastrukturą. Wybudowano również nowy, nowoczesny budynek dworcowy, podobny do tych na stacjach Niechorze-Latarnia oraz Śliwin.

Historia

1 lipca 1896 r. kolej po raz pierwszy wyruszyła w trasę z Gryfic do Niechorza. Pierwotnie poruszała się po torach o rozstawie 750 mm. W 1912 roku poszerzono jednak rozstaw szyn do 1000 mm, co usprawniło i rozwinęło transport towarowy na trasie Gryfice - Niechorze. Dynamiczny rozwój kolei na początku XX w. w znacznym stopniu przyczynił się do rozwoju gospodarki regionu Pomorza Zachodniego.

Lata powojenne przyniosły zastój w ruchu kolejowym, który zastąpił, bardziej rentowny wówczas transport samochodowy. Z tego też powodu infrastruktura kolejowa i tabor wąskotorowy zaczęły niszczeć. Proces ten zahamowało jednak wpisanie Gryfickiej Kolei Dojazdowej do rejestru zabytków, co nastąpiło 11 maja 1995 r. Niestety, Gryficka dojazdówka dalej była w nie najlepszej kondycji i w latach 90-tych, władze PKP postanowiły pozbyć się wąskotorówki i sprzedać ją. Propozycje kupna spływały nawet z Kenii.

Ostatecznie jednak, samorząd gminy Rewal podpisał w 2002 roku umowę z Dyrekcją PKP oraz Ministrem Skarbu o nieodpłatnym przejęciu taboru razem z infrastrukturą i linią Gryfice-Trzebiatów (o długości 61 km). W związku z tym, 29 maja 2002 r. wąskotorówka wróciła na tory, jako własność gminy Rewal. Niestety, duże zniszczenia i wieloletni brak inwestycji spowodowały, że nie udało się uruchomić zamkniętej przez PKP trasy na odcinku Pogorzelica-Trzebiatów. Gmina natomiast nie posiadała tak dużych środków finansowych, aby sfinansować przywrócenie Kolejki do ładu.

W 2004 r., czyli po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej dla Gminy Rewal pojawiło się światełko w tunelu, w tej kwestii. Przy współpracy z Zachodniopomorskim Urzędem Marszałkowskim wystąpiono o dotacje unijne. Dofinansowanie zostało przyznane, w efekcie czego przystąpiono do dużego przedsięwzięcia, jakim była rewitalizacja Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej.

W ramach remontu, zmodernizowano starą linię kolejową na trasie Trzęsacz - Pogorzelica (o długości 10 km). Odrestaurowano także i wyposażono w ogrzewanie i toalety tabor kolejowy. Lokomotywy i wagony przywdziały nowe barwy. Wyremontowane zostały również zabytkowe dworce i wybudowane 3 całkiem nowe stacje.

Dodatkowo, w 2013 r. powołano spółkę Nadmorska Kolej Wąskotorowa, która swą siedzibę otrzymała w Pogorzelicy. Spółka operuje obecnie już funkcjonujący przewóz koleją wąskotorową na trasie Gryfice-Pogorzelica.

Źródło: trzesacz.pl

Dane adresowe Nadmorska Kolej Wąskotorowa - Trzęsacz Dworcowa 72-344 Trzęsacz http://www.kolej.rewal.pl 91 38 42 235 91 38 42 235 N54º4'24.841", E14º59'39.545"
Cechy i udogodnienia
Parking
Ogólnodostepny

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.