Kącik porad dla sternika
Zaktualizowano 1 rok temu
Wyobraźmy sobie, że właśnie sfinalizowałeś swój czarter jachtów w Grecji bez sternika (bez załogi) i potrzebny Ci będzie zaufany i doświadczony kapitan. Zazwyczaj to ta osoba, jako bardziej doświadczona, zajmie się rezerwacją łodzi na Twój rejs. Kapitan musi być osobą pełnoletnią.
Wyobraźmy sobie, że właśnie sfinalizowałeś swój czarter jachtów w Grecji bez sternika (bez załogi) i potrzebny Ci będzie zaufany i doświadczony kapitan. Zazwyczaj to ta osoba, jako bardziej doświadczona, zajmie się rezerwacją łodzi na Twój rejs. Kapitan musi być osobą pełnoletnią.
W zdecydowanej większości przypadków w celu czarteru łodzi na Morzach wymagany jest patent sternika morskiego. W zależności od celu podróży, czasami wymagane być może dostarczenie także Żeglarskiego CV, żeby pracownik biura odpowiadający za najem łodzi mógł zweryfikować Twoje umiejętności nawigacyjne. W niektórych rejonach, takich jak Karaiby, patent sternika nie jest konieczny, jeśli masz odpowiednie doświadczenie.
Upewnij się, że możesz być obecny w miejscu rozpoczęcia podróży o odpowiedniej godzinie. Będziesz potrzebował odpowiedniego czasu, by przeprowadzić inwentaryzację łodzi.
Nie zapomnij, aby sprawdzić prognozę pogody. Powinieneś mieć jasny obraz sytuacji i dostosować rejs do panujących warunków atmosferycznych.
Załoga europejskiego lidera czarteru jachtów GLOBESAILOR.PL radzi abyś przeprowadził małą odprawę z całą załogą. Upewnij się, że każdy wie jak się zachować w przypadku zagrożenia lub wypadnięcia człowieka za burtę. Twoja załoga będzie mogła działać i być bardziej pomocna w przypadku zaistnienia takiej sytuacji. Dialog między sternikiem a uczestnikami rejsu jest kluczowy dla jego powodzenia i dobrego porozumienia się załogi.
Na początku płyń przez chwilę z wiatrem, by sprawdzić łódź oraz czy nie ma żadnych niespodzianek związanych z jej wyposażeniem.
Zaleca się, aby kończąc rejs skierować się tak szybko do ostatniego punktu jak to możliwe. Dzięki temu na spokojnie i bez opóźnień będziesz mógł zwrócić łódź. Dobrze jest również przygotować trasę awaryjną i sprawdzić ewentualne miejsce schronienia w przypadku nagłego uszkodzenia łodzi.
Nie zapomnij zawiadomić portu o swoim przybyciu lub zadzwonić wcześniej w celu zarezerwowania miejsca.
Jeśli płyniesz z niedoświadczoną załogą, wybierz łatwiejszą trasę.
W czasie letnich wieczorów najlepiej jest oświetlić łódkę z lampami gazowymi, unikając w ten sposób ewentualnego rozładowania akumulatorów. Nie zapomnij o ich późniejszym zgaszeniu!!!
Dobrze rozplanuj nocną wachtę, dokładnie tłumacząc załodze jak mają postępować w różnych sytuacjach. Upewnij się, że nikt nie będzie zbyt przemęczony, oraz że nikt nie ma problemów z nawigacją w nocy. Tak czy owak – przygotuj się na to, że będziesz spać z otwartymi oczami.
Wreszcie, nie zapominaj o uzupełnianiu dziennika pokładowego na bieżąco. Jest to obowiązkowe i stanowi on oficjalną dokumentację rejsu.