Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce
![](/data/thumbs/places/0/5/546/1200x800/ol12-7_parowozjada_20140823_4359.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/parowozjada_2013_-_view_from_above_chabowka__poland.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/okl27_chabowka2012.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/20120825_imgp8391_sn61.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/20120825_tkt48-191_imgp8243.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/parowoz_ty2_chabowka.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/skansen_w_chabowce_-_pociag_pancerny_07.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/klima_snowplow_chabowka.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/lokomotywa_ep03.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/wagon_osobowy_nr_040_314_serii_gmhx_-_panoramio.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/bcy_023_240_chabowka_nemo5576.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/wagon_101a_w_skansen_taboru_kolejowego_w_chabowce.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/bjorker_snowplow_chabowka_right.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/chabowka_skansen_lokomotywa_2p.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/chabowka_skansen_lokomotywa_5p.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/chabowka__muzeum_kolejnictwa_-_panoramio.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/eu07-001_dsc_3754_chabowka.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/bjorker_snowplow_chabowka_left.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/gmhx_040_314_chabowka_nemo5576_1.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/henschel_rotary_snowplow_chabowka_side.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/image-tkh_49-1_chabowka_15_05_06_1.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/lokomotywa_sm30-211.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/ls60_chabowka_1_nemo5576.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/okz32-2_chabowka_nemo5576.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/ol12-7_chabowka_nemo5576_1.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/ol49-44_chabowka_nemo5576.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/ol49-44_chabowka_1_nemo5576.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/oy_12_31_i_skgz_715_566_chabowka_nemo5576.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/parowozjada_2013_-_tkt48-191_with_a_train_chabowka__poland.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/parowoz_tkt48-191_-_panoramio.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/pkp_-_panoramio_1.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/pt_47-152_chabowka_nemo5576.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/skansen_w_chabowce_-_plug_odsniezny_03.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/skansen_w_chabowce_-_pociag_pancerny_04.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/skansen_w_chabowce_-_pociag_pancerny_05.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/skansen_w_chabowce_-_wagon_-_19.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/skansen_w_chabowce_lokomotywa_6p.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/skansen_w_chabowce_wagon_pancerny_p.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/sm30-211_w_historycznym_malowaniu.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/sm42-1031_w_historycznym_malowaniu.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/the_chabowka_rolling-stock_heritage_park_07_2012.jpg)
![](/data/thumbs/places/0/5/546/300x300/tp4-259_chabowka2012_dsc01357.jpg)
Sekcja Utrzymania i Napraw Taboru Zabytkowego „Skansen” Chabówka, potocznie „Skansen taboru kolejowego w Chabówce” istnieje w Chabówce koło Rabki-Zdroju od 1993 roku. Obecnie Skansen znajduje się w strukturach PKP Cargo SA.
Ekspozycja
Ekspozycja składa się z wycofanych z ruchu parowozów, wagonów osobowych, towarowych, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pługów i żurawi. Niektóre z nich zostały przywrócone do ruchu. Skansen dysponuje najliczniejszą kolekcją zabytkowego taboru kolejowego. Poza pojazdami kolejowymi w placówce zlokalizowano urządzenia przeznaczone do konserwowania lokomotyw parowych. Infrastruktura techniczna jest przystosowana na wykonywania napraw zabytkowych lokomotyw oraz wagonów. W izbie pamiątek jest wiele eksponatów i materiałów piśmiennych, związanych z historią kolejnictwa. Jednym z eksponatów placówki jest lokomotywa parowa TKb-1479. Została wyprodukowana w 1877 roku w Berlinie i jest najstarszym zachowanym parowozem w Polsce. Niektóre eksponaty zachowane są w stanie pełnej sprawności. Używane są one do obsługi pociągów turystycznych. Skansen rocznie odwiedzany jest przez kilkadziesiąt tysięcy osób z kraju i za granicy. Niektóre eksponaty stanowią depozyt Stacji Muzeum w Warszawie.
Obsługiwane pociągi
W 2020 roku w okresie wakacji kursują pociągi z parowozem w relacji Chabówka-Mszana Dolna. Pociągi turystyczne z parowozem regularnie kursują w okresie wakacyjnym począwszy od 2004 roku (z przerwą w latach 2009-2011). W okresie tym kursowały m.in. w relacjach Chabówka – Mszana Dolna – Chabówka, Chabówka – Dobra k. Limanowej – Chabówka, Chabówka – Zakopane – Chabówka, Kraków Główny – Kraków Nowa Huta – Kraków Główny, Kraków Główny – Wieliczka Rynek – Kraków Główny.
Oprócz pociągów rozkładowych, tabor z Chabówki obsługuje pociągi okolicznościowe: z okazji Mikołajek, Nowego Roku i różnych kolejowych rocznic. Zabytkowe pociągi kursują również na specjalne zamówienie. Tabor z Chabówki był wykorzystywany przy wielu produkcjach filmowych, m.in. przy produkcji filmów Lista Schindlera, Katyń.
Parowozjada i Parada Parowozów
Od 2005 r. organizowana jest Parowozjada odbywająca się w Chabówce (lub Suchej Beskidzkiej lub Rabce Zarytem). Parowozy z Chabówki corocznie biorą udział w paradzie Parowozów w Wolsztynie.
Źródło: wikipedia.pl
Stacja kolejowa w Chabówce została otwarta w dniu 16 grudnia 1884 roku. Wówczas w miejscowości została wybudowana parowozownia. W 1899 wraz z oddaniem do użytku linii kolejowej Chabówka – Zakopane stacja stała się stacją węzłową. W 1944 roku w Chabówce została wybudowana nowa parowozownia. W styczniu 1945 roku dworzec kolejowy oraz parowozownia zostały zniszczone przez wojska niemieckie. Parowozownia została odbudowana w 1947 roku. Parowozy z Chabówki prowadziły pociągi towarowe na liniach lokalnych. W 1976 roku linia kolejowa do Zakopanego została zelektryfikowana. W połowie lat 80. ubiegłego wieku rozpoczęto gromadzenie eksponatów kolejowych. W 1990 roku linia z Suchej Beskidzkiej do Żywca została zelektryfikowana. W związku z tym zakończono kursowanie parowozów z pociągami rozkładowymi Z inicjatywy Naczelnika Lokomotywowni Pozaklasowej z Suchej Beskidzkiej Pawła Zaleskiego w 1991 roku podjęto decyzję o utworzeniu placówki muzealnej. Skansen został otwarty w dniu 11 czerwca 1993 roku.
Źródło: wikipedia.pl