Podnoszony most kolejowy Karnin

Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 2
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 13
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 3
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 1
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 5
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 8
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 6
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 7
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 4
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 9
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 10
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 11
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 12
Podnoszony most kolejowy Karnin - podnoszony most kolejowy karnin 14
Data powstania obiektu: 1933 r.
Data likwidacji obiektu: 28.04.1945 r.

Podnoszony most kolejowy Karnin to wyjątkowa konstrukcja inżynieryjna i jeden z najbardziej charakterystycznych obiektów techniki na wyspie Uznam. Oddany do użytku w 1933 roku, był wówczas najnowocześniejszym mostem kolejowym tego typu w Europie. Jego centralna część, unoszona na wysokość 28 metrów w zaledwie dwie minuty, pozwalała na swobodną żeglugę i dynamiczny ruch kolejowy. Choć w 1945 roku został zniszczony, do dziś zachowała się imponująca, podnoszona część mostu, uznana w 1990 roku za zabytek.

Historia mostu w Karnin

Pierwsza przeprawa kolejowa w Karninie powstała w 1875 roku wraz z budową linii Ducherow – Świnoujście. Początkowo był to most obrotowy, który umożliwiał przepływ statków poprzez obrót przęsła o 90 stopni. Rozwój transportu i zwiększona liczba kursów sprawiły jednak, że w 1933 roku wybudowano nową, dwutorową przeprawę. Zastosowana w niej technologia była przełomowa – stalowa konstrukcja o wysokości 35 metrów podnosiła ważące setki ton przęsło, czyniąc z mostu symbol nowoczesności.

28 kwietnia 1945 roku, pod koniec II wojny światowej, wycofujące się wojska niemieckie wysadziły część mostu, aby zatrzymać marsz Armii Czerwonej. Po wojnie przeprawy nie odbudowano – rozebrano linie kolejowe, a sama konstrukcja została częściowo zdemontowana. Do dziś pozostała jedynie monumentalna część podnoszona, która wznosi się nad wodami Peene jako pomnik historii i techniki.

Symbol inżynierii i zabytek techniki

Dziś most w Karninie nie pełni już funkcji komunikacyjnej, ale jego zachowana część budzi podziw zarówno miłośników historii, jak i pasjonatów architektury przemysłowej. W 1990 roku obiekt został wpisany na listę zabytków, a jego unikalna sylwetka stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów krajobrazu regionu.

Plany odbudowy

Od lat pojawiają się plany odbudowy mostu i przywrócenia bezpośredniego połączenia kolejowego z Berlinem na wyspę Uznam. Dzięki temu czas podróży mógłby zostać skrócony o połowę, co znacząco zwiększyłoby atrakcyjność turystyczną regionu. Pomimo że koszty inwestycji szacowane są na dziesiątki milionów euro, idea odbudowy wciąż powraca w debatach politycznych i gospodarczych.

Podnoszony most kolejowy Karnin jako atrakcja turystyczna

Dziś pozostałość po moście w Karninie stanowi atrakcję turystyczną i wyjątkowy przykład inżynierii kolejowej sprzed blisko stu lat. To miejsce, które łączy historię techniki, dramatyczne wydarzenia wojenne i współczesne marzenia o przywróceniu dawnej świetności. Dla odwiedzających wyspę Uznam jest to obowiązkowy punkt na mapie, a zarazem pomnik przeszłości i symbol ludzkiej pomysłowości.

Zaktualizowano 3 dni temu

Dane teleadresowe

17419 Karnin
place
53.84335172034369, 13.855762975727185Skopiowano do schowka
N53º50'36.066", E13º51'20.747"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Ruina/pozostałości
Miejsce/obiekt znajdujące się obecnie w stanie ruiny lub z którego pozostały jedynie niewielkie ślady świadczące o jego dawnym istnieniu.
Zabytek techniki
Miejsce/obiekt zaliczone w skład zabytków techniki.
Tylko z zewnątrz
Obiekt dostępny do zwiedzenia tylko z zewnątrz.
Zamknięte / Nieczynne
Miejsc/obiekt zamknięte lub nieczynne do odwołania.

Inne w kategorii: Architektura To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.

expand_less