Zespół dworca kolejowego w Rabce-Zdroju
A-712 z 17.12.1993
Rabka-Zdrój – przystanek kolejowy w Rabce-Zdroju, w województwie małopolskim, w Polsce. Według klasyfikacji PKP ma kategorię dworca turystycznego.
Przystanek został otwarty w 1884 roku w ramach budowy Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. W 1993 zabudowa zespołu dworcowego została wpisana do rejestru zabytków. W latach 1927–1939 oraz 1945–1952 przystanek ten figurował w spisach jako stacja kolejowa.
Dworzec kolejowy w Rabce-Zdroju znajduje się w zachodniej części miejscowości przy ulicy Orkana 27. W pobliżu dworca znajdują się 2 przystanki autobusowe: Rabka-Zdrój pl. św. Mikołaja i Rabka-Zdrój ul. Orkana oraz parking.
Źródło: wikipedia.pl
W latach 50. XIX w. Galicja miała tylko jedno połączenie kolejowe z Austrią – Kolej Północną (łączącą Wiedeń z Krakowem) i Kolej Karola Ludwika (kolej na wschód od Krakowa). Rząd wiedeński nie był zainteresowany dalszym rozwojem sieci kolejowej. W 1866 roku podczas wojny prusko-austriackiej na krótko została zajęta stacja w Oświęcimiu oraz wysadzonych zostało kilka mostów, co poskutkowało przerwaniem połączenia kolejowego cesarstwa z Galicją. Już 2 lata później przedstawiono rozmaite projekty nowych połączeń kolejowych, jednak ich realizacja postępowała bardzo wolno.
5 kwietnia 1881 przedłożono projekt ustawy o budowie kolei transwersalnej (poprzecznej), a dokładniej mówiąc odcinków uzupełniających już wybudowane szlaki i układające się w jednolity ciąg komunikacyjny od Żywca do Husiatyna nad granicą rosyjską. Później projekt ten rozszerzono o odcinek od Żywca do granicy węgierskiej pod Zwardoniem, z Podgórza do Oświęcimia i Skawiny do Suchej. Uroczyste rozpoczęcie prac na odcinku Żywiec – Nowy Sącz nastąpiło 17 października 1882. Pod koniec 1884 otwarto wszystkie linie wchodzące w skład Galicyjskiej Kolei Transwersalnej o łącznej długości 555 km wraz ze przystankiem w Rabce.
W 1925 roku przy przystanku wybudowano dworzec kolejowy. 17 grudnia 1993 zabudowa zespołu dworcowego (dworzec, dom mieszkalny i budka dróżnika) została wpisana do rejestru zabytków.
22 marca 2004 zawieszono ruch pasażerski w kierunku Nowego Sącza.
We wrześniu 2010 zostały zamknięte kasa biletowa i poczekalnia.
W maju 2013 przedsiębiorstwo Profes rozpoczęło remont dworca. W ramach inwestycji budynek został gruntownie odnowiony na zewnątrz i wewnątrz. Na parterze wydzielono przestrzeń dla podróżnych: poczekalnię, kasy oraz toalety. Dawna poczekalnia wraz z kasami, część pomieszczeń na parterze oraz cała powierzchnia na piętrze została przygotowana dla biblioteki publicznej. 11 grudnia 2014 wyremontowany dworzec został ponownie otwarty, a w marcu 2015 do obiektu przeniosła się Miejska Biblioteka Publiczna, a w maju Punkt Informacji Turystycznej.
Źródło: wikipedia.pl