Terminal Promowy i Port Morski w Świnoujściu
Terminal Promowy i Port Morski w Świnoujściu jest największym z czterech polskich terminali promowych oraz jednym z najnowocześniejszych terminali na Bałtyku.
Lata 1966-2006 to okres intensywnych przemian, modernizacji i rozbudowy Bazy Promów Morskich. Sukcesywnie powiększał się jej obszar, a istniejącą infrastrukturę dostosowywano do wciąż zmieniających się warunków obsługi promów.
W roku 1977 Baza Promów Morskich została przejęta od Zarządu Portu Szczecin przez Polską Żeglugę Bałtycką. W latach 1988-2000 PŻB przeprowadziła ogromne przedsięwzięcie inwestycyjne o wartości 40 mln EUR, co pozwoliło na znaczne zwiększenie możliwości obsługi ruchu tranzytowego pasażerów, samochodów i ładunków.
W 2001 roku Baza Promów Morskich została sprzedana Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, który do chwili obecnej jest jej właścicielem.
Lata 2007-2011 to okres stałego i intensywnego wzrostu obrotów portowych wynikający zarówno ze stworzonego potencjału eksploatacyjnego, jak również przemian polityczno-gospodarcznych związanych z wejściem Polski do Unii Europejskiej i przystąpieniem do traktatu z Schengen.
Korzystne warunki dla obsługi portowej promów i statków zawijających do Terminalu Promowego Świnoujście zgodnie z zapotrzebowaniem rynku, pozwoliły armatorom Unity Line, Euroafryka Linie Żeglugowe i Polska Żegluga Bałtycka - na wymianę tonażu i wprowadzenie do eksploatacji kolejnych promów. Po ponad 50 latach zostało kolejny raz uruchomione stałe połączenie promowe do portu Trelleborg, tym razem z użyciem promów morskich typu ro-pax.
W przeciągu 4 lat obroty portowe, zarówno pod względem obsłużonego tonażu promów i przewożonych przez nie pojazdów kołowych z ładunkami wzrosły o 1/3.
Lata 2012-2014 to dalszy wzrost obrotów portowych i jednocześnie rozpoczęcie przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście szerokiego programu modernizacyjno-inwestycyjnego dostosowujego Terminal Promowy Świnoujście do wymagań rynkowych.
Źródło: sft.pl