Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie to prawdziwa gratka dla miłośników historii kolei. W zabytkowych budynkach dawnej parowozowni można podziwiać kolekcję unikatowych pojazdów szynowych. Muzeum nie tylko prezentuje eksponaty, ale także opowiada o historii kolei na tych terenach.
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie to dawny Skansen Parowozownia Kościerzyna, któy znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego. Parowozownia zaprzestała działalności operacyjnej z dniem 1 stycznia 1991, kiedy to straciła samodzielność i stała się częścią lokomotywowni w Gdyni. Otwarcie skansenu nastąpiło w listopadzie 1992. W dniu 24 lipca 2009 spółka PKP Cargo przekazała placówkę muzealną Muzeum Ziemi Kościerskiej, jako oddział pod nazwą Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. Skansen odwiedzany jest przez ponad 30 tysięcy osób rocznie.
Ekspozycja składa się z ponad 40 jednostek taboru, w tym. in. wagonik kolejki na Gubałówkę:
Parowozy
- parowóz serii Ok1: Ok1-112 z 1915 r.
- parowóz serii Ol49: Ol49-71
- parowóz serii Pt47: Pt47-171 (aktualnie oznaczony Pt47-100)
- parowóz serii TKb: TKb 2845
- parowóz serii BR52: TE-7175
- parowóz serii TKh49: 3140
- parowóz serii TKh100: TKh100-45
- parowóz serii TKp: TKp-4
- parowozy serii TKt48: TKt48-99, TKt48-179
- parowóz serii Tw1: Tw1-90
- parowozy serii Ty2/Ty42: Ty2-446, Ty2-1401, Ty42-105, Ty42-126 oraz kilka innych w złym stanie
- parowóz serii Ty45: Ty45-139
- parowóz serii Tx: Tx-1123
Lokomotywy spalinowe
- SP45-139
- SP47-001
- Ls40-5438
- Fablok 2D
- Ganz-Mavag DVM 2-2-43
Lokomotywy elektryczne
- ET21-367
- EZT
- EW90-12/05
Wagony motorowe
- SR61-001
Inne zbiory
- Pociąg ratunkowy
- Wagon kolei linowej na Gubałówkę
- Skład pociągu wąskotorowego
Źródło: wikipedia.pl
Pierwszą linią kolejową, która dotarła do Kościerzyny, była należąca do sieci Królewskiej Kolei Wschodniej (Königliche Ostbahn) linia kolejowa z Pszczółek, otwarta w 1885 r. Nie wiadomo, kiedy powstała w Kościerzynie pierwsza parowozownia, jednakże z uwagi na stosowaną w Prusach praktykę lokalizowania ich na stacjach końcowych można przyjąć, że kościerski obiekt powstał właśnie w tym czasie. Jego rola znacząco wzrosła po wybudowaniu magistrali węglowej Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia. Widniejący na budynku parowozowni rok 1929 jest datą powstania obecnego, a więc nie pierwszego, budynku parowozowni. W latach 2013–2014 przeprowadzono remont hali oraz budynków biurowych; warsztaty zostały przekształcone w sale ekspozycyjne, a wystawa wzbogacona w elementy multimedialne.
Źródło: wikipedia.pl
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie jest czynne codziennie, również w dni świąteczne w godzinach:
- marzec – październik:
- poniedziałek: 10.00 – 16.00
- wtorek – niedziela: 10.00 – 18.00
- listopad – luty:
- poniedziałek: 10.00 – 16.00
- wtorek – niedziela: 10.00 – 16.00
Pozostałe informacje:
- W poniedziałki zamknięte są hala Parowozowni i ekspozycje stałe oraz nie ma możliwości przejechania się drezyną ręczną, kolejką lilipucią, a także oprowadzania z przewodnikiem.
- Kolej lilipucia kursuje od kwietnia do października.
- Pół godziny przed zamknięciem Muzeum kasa nie sprzedaje biletów.
- Dzieci do piątego roku życia wchodzą bezpłatnie - nie dotyczy grup zorganizowanych.
Źródło: muzeumkolejnictwa.com.pl