Most drogowy w Kamieniu
Most Edwarda Wojtasa w Kamieniu – most drogowy na 333 kilometrze Wisły w ciągu drogi wojewódzkiej nr 747 pomiędzy miejscowościami Kamień w województwie lubelskim i Solec nad Wisłą w województwie mazowieckim. Most łączy Lubelszczyznę z województwami mazowieckim i świętokrzyskim oraz drogę ekspresową S19 w województwie lubelskim z drogą krajową DK9 w mazowieckim.
Prace budowlane rozpoczęte 5 października 2012 roku trwały do 22 czerwca 2015 roku. Symboliczne wmurowanie kamienia węgielnego odbyło się 6 lutego 2013 roku. Od zakończenia odbiorów technicznych w dniu 17 sierpnia 2015 roku most pozostawał zamknięty w związku z budową drogi dojazdowej po stronie mazowieckiej. Ostatecznie most oddano do ruchu 17 października 2015 roku.
Źródło: wikipedia.pl
Most z 1939 roku
Oddany do użytku 5 lipca 1939 roku, jako jeden z 8 półstałych mostów operacyjnych wybudowanych na zlecenie Ministerstwa Spraw Wojskowych przez Ministerstwo Komunikacji. Lokalizacja przeprawy została wskazana przez Sztab Główny. Most miał 1096 m długości, składał się z czterech przęseł żeglownych zbudowanych z blachownic o długości 34 m oraz 60 przęseł ze stalowych dwuteowych belek o długości 16 m. Na tej konstrukcji spoczywały belki poprzeczne i drewniany pomost. Most był dwukierunkowy - jezdnia miała 6 m szerokości, chodniki po 0,5 m. Oficjalego otwarcia dnia 10 lipca 1939 roku w obecności harcerzy i licznie zgromadzonej społeczności lokalnej dokonał Minister Komunikacji Juliusz Ulrych. Od 4 września 1939 roku most wchodził w skład południowego odcinka obronnego – Opole Lubelskie. W wyniku walk prowadzonych z Niemcami na zachodnim przedmościu, został wysadzony 11 września 1939 roku przez wycofujące się Wojsko Polskie.
Nowy most z 2015 roku
Most o stalowej konstrukcji skrzyniowej z 10 przęsłami ma 1026,6 m długości i 19,94 m szerokości. Prowadzą przez niego dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra każdy, dwa pasy awaryjne po 2,5 m, ścieżka rowerowa o szerokości 4 metrów i 1,5-metrowy chodnik dla pieszych.
Koszt budowy mostu wraz z budową dróg dojazdowych oszacowany na 236,16 mln zł, został sfinansowany przez województwo lubelskie (66,16 mln zł), województwo mazowieckie (50 mln zł) oraz Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (120 mln zł).
Historia budowy
Odbudowę mostu planowano od zakończenia II wojny światowej. Ze względu, iż przeprawa była uważana za ważny element z punktu widzenia doktryny wojskowej Układu Warszawskiego, przyczółki mostowe zostały przejęte przez wojsko i w ramach ćwiczeń były wykorzystywane do stawiania mostu pontonowego. W latach 80. XX wieku wstawiono betonowe konstrukcje pod filary mostu, jednak nie zostały one wykorzystane. Do idei odbudowy mostu powrócono dopiero w pierwszej dekadzie XXI wieku w wyniku porozumienia samorządu województwa lubelskiego z samorządem województwa mazowieckiego.
Źródło: wikipedia.pl