Sttacja kolejowa Skawina

Nr w rejestrze zabytków:
A-703 z 14.11.1995
Data powstania obiektu: 1884 r.

Skawina – stacja kolejowa w Skawinie, w województwie małopolskim, w powiecie krakowskim.

Skawina jest stacją węzłową, na której od dwutorowej linii z Krakowa Płaszowa do Oświęcimia odgałęzia się jednotorowa linia, biegnąca przez Kalwarię w kierunku Suchej Beskidzkiej.

Stacja posiada 6 torów głównych, z których trzy są torami głównymi zasadniczymi. Przy torach tych znajdują się 2 perony: dwukrawędziowy wyspowy oraz jednokrawędziowy, przy budynku dworca. Drugi z nich został kompleksowo zmodernizowany 2006 roku w ramach remontu Kolejowego Szlaku Jana Pawła II. Zlikwidowano wówczas również tor boczny znajdujący się bezpośrednio przy dworcu, a także wyburzono zdewastowane i nieczynne w większości budynki w pobliżu dworca, takie jak Odcinek Zabezpieczenia Ruchu Kolejowego, magazyny Odcinka Drogowego, budynek schroniska dla manewrowych, budynek działki energetycznej i toromistrza, budynek byłego ACZ i kuźni DZ, budynki magazynowe bezpośrednio przy dworcu oraz budkę wagi wagonowej znajdującej się przy torze bocznym. W pobliżu stacji znajdowała się kiedyś lokomotywownia. W większej odległości od stacji znajdują się wieże wodne, obie nieczynne.

Budynek dworca połączony jest z peronem wyspowym przez przejście nadziemne, które prowadzi również nad torami towarowymi na drugą stronę stacji. Infrastruktura ładunkowa na stacji jest dosyć rozbudowana – stanowi ją kilka torów bocznych, prowadzących m.in. do ładowni z której korzysta skup złomu. Od strony zachodniej znajduje się także wjazd na bocznicę zakładów „Vesuvius”. Ruch pociągów na stacji prowadzony jest przez dwie nastawnie: „Sk” oraz „Sk1”, które wyposażone są w urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną.

W 2017 roku skup złomu został przeniesiony więc ładownia jest nie używana a bocznica zakładów Vesuvius została rozebrana na terenie zakładu od jego bramy. Pozostało tylko odgałęzienie i kawałek toru prowadzący do bramy zakładu.

Poczekalnia i kasy biletowe zostały zamknięte w maju 2012 roku. W tym samym czasie na dworcu zlikwidowano także mieszkania kolejowe znajdujące się na I piętrze, biura spółki PKP Cargo oraz posterunek Straży Ochrony Kolei znajdujący się w dawnym biurze zawiadowcy stacji. Nie ma także dostępu do WC. Obecnie (2016 r.) prawie cały budynek dworca jest zamknięty.

W 2017 roku rozpoczęła się modernizacja zamkniętego i częściowo zdewastowanego budynku dworca przejętego już wcześniej przez Miasto Skawina. Modernizacja jest częścią planu utworzenia Skawińskiego Centrum Komunikacyjnego. Aktualnie całe otoczenie dworca ulega modernizacji i jest placem budowy.

Stacja Skawina w grudniu 2017 roku stała się końcową stacją drugiej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej relacji Sędziszów/Miechów – Kraków Główny – Skawina.

Źródło: wikipedia.pl

Zaktualizowano 7 miesięcy temu

Dane teleadresowe

Kolejowa
32-050 Skawina
place
49.976914, 19.822084Skopiowano do schowka
N49º58'36.89", E19º49'19.502"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
Wstęp bezpłatny

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.