Dworzec kolejowy Stalowa Wola Rozwadów
Stalowa Wola Rozwadów – stacja kolejowa w Stalowej Woli, w dzielnicy Rozwadów, w województwie podkarpackim.
Charakterystyka
Na terenie stacji, oprócz budynku stacyjnego i peronów, mieszczą się dwie lokomotywownie (obie nieczynne). Prowadzona w latach 2017–2020 modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 68 objęła przebudowę stacji Stalowa Wola Rozwadów. Prace te obejmowały głównie, odtworzenie układu torowego stacji pasażerskiej, w tym modernizację peronów nr 2 i 3. Po modernizacji, stacja posiada już tylko 2 perony do obsługi pociągów pasażerskich, (na peronie 1 zmontowano barierki).Zlikwidowano nieczynne od lat wjazdy na tory parku towarowego. Wymieniono nawierzchnię większości torów, przebudowano sieć trakcyjną. Zabudowano nowe, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co spowodowało wyłączenie z eksploatacji nastawni „Ro1” oraz „Ro3”. Nowa nastawnia obsługuje rogatki na 5 przejazdach kolejowych, oraz posterunki Charzewice, Lipa i Zaklików.
W Rozwadowie istnieje 5 torów pasażerskich, nieużywany skład węgla, budynek PKP Energetyka, oraz zespół bocznic. Dodatkowo od strony Stalowej Woli Południe znajduje się jeszcze jeden tor, bocznica do strefy przemysłowej, przy ul. Przemysłowej w Stalowej Woli, oznaczony jako 18, zakończony kozłem oporowym. Bezpośrednio na północ od stacji znajduje się stacja towarowa Stalowa Wola Rozwadów Towarowa. Do 2020 na wylocie w kierunku Lipy/Kraśnika wzdłuż torów stały niewykorzystane słupy trakcyjne. W 2021 linia do Lublina została zelektryfikowana.
Na stacji kończy się jednotorowy odcinek linii Lublin Główny – Przeworsk. Dalej linia jest dwutorowa aż do stacji Grodzisko Dolne, skąd do Przeworska pociągi ponownie poruszają się jednym torem na odcinku 13 km.
Renowacja dworca
29 marca 2021 PKP podpisały z konsorcjum firm Texom i AJ umowę na remont dworca. We wrześniu 2023 remont zakończono. Piętrowy budynek rozwadowskiego dworca jest najdłuższym tego typu obiektem na Podkarpaciu. Odnowiony zabytkowy dworzec kolejowy w Rozwadowie pochodzący z XIX wieku posiada obecnie poczekalnię dla podróżnych, z jedną kasą, i sanitariatami. Zamontowano elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono liczne usprawnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy. Jednak większość jego powierzchni przeznaczona będzie do wynajęcia firmom i instytucjom. Już wiadomo, że Urząd Miasta przeniesie tu biuro paszportowe, oraz biuro wyrabiania dowodów osobistych.
Źródło: wikipedia.pl
Stacja powstała w 1887, po wybudowaniu przez Austriaków, połączenia kolejowego z Dębicą.
Rozbudowana, jako duży węzeł kolejowy, po wybudowaniu 1889 linii do Przeworska i ponownie w 1914, gdy Rosjanie wybudowali linię kolejową do Lublina. Znacznie uszkodzona podczas I wojny światowej. Odbudowana i rozbudowana w latach 1918–1930, jako ważny, strategiczny węzeł kolejowy, budowanego Centralnego Okręgu Przemysłowego. Wybudowano wówczas linię kolejową do Sandomierza, łącząc Rozwadów z Radomiem. Po wybuchu i w czasie II wojny stacja nie została poważnie uszkodzona.
Stacja była sercem węzła kolejowego, obejmującego niegdyś 2 stacje: towarową oraz towarowo-osobową, wraz z lokomotywownią i wagonownią. Stacja posiadała charakter dwugrupowy: tory pasażerskie wraz z budynkiem dworca położone były na przedłużeniu torów głównych zasadniczych. Na południowy zachód od części pasażerskiej, mieścił się park towarowy – grupa 8 torów – umożliwiająca obsługę składów towarowych i ominięcie części pasażerskiej. Po zamknięciu parku towarowego i lokomotywowni, w rejonie tej ostatniej funkcjonowała jeszcze przez jakiś czas stacja tankowania lokomotyw spalinowych, do której prowadził tor nr 39. Ruch na stacji prowadzony był z trzech nastawni, wyposażonych w urządzenia mechaniczne scentralizowane: Ro, Ro1 i Ro3. Dawniej do obsługi parku towarowego czynna była również nastawnia Ro2, z której obecnie pozostał jedynie szkielet budynku.
Szczyt rozwoju i pracy rozwadowskiego węzła, przypadł na połowę lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Dziennie odprawiano tu 52 składy pociągów osobowych i 36 towarowych, z transportami węgla, stali, maszyn budowanych w Hucie Stalowa Wola, siarki, buraków cukrowych.
Stacja, jako duży węzeł kolejowy, łączący i obsługujący 4 linie kolejowe, posiadała własne zaplecze socjalne, przychodnie lekarskie, szpital kolejowy, kuchnię i stołówkę pracowniczą, hotel dla drużyn konduktorskich i załóg lokomotyw. Własną orkiestrę dętą. Rozwadów, wówczas nazywano kolejarskim rozwadowem.
Obecnie jest nadal ważnym węzłem kolejowym, i największą oraz odprawiającą największą liczbę pasażerów stacją w mieście.
Źródło: wikipedia.pl