Dworzec kolejowy Stalowa Wola Rozwadów

Stalowa Wola Rozwadów – stacja kolejowa w Stalowej Woli, w dzielnicy Rozwadów, w województwie podkarpackim.

Charakterystyka

Na terenie stacji, oprócz budynku stacyjnego i peronów, mieszczą się dwie lokomotywownie (obie nieczynne). Prowadzona w latach 2017–2020 modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 68 objęła przebudowę stacji Stalowa Wola Rozwadów. Prace te obejmowały głównie, odtworzenie układu torowego stacji pasażerskiej, w tym modernizację peronów nr 2 i 3. Po modernizacji, stacja posiada już tylko 2 perony do obsługi pociągów pasażerskich, (na peronie 1 zmontowano barierki).Zlikwidowano nieczynne od lat wjazdy na tory parku towarowego. Wymieniono nawierzchnię większości torów, przebudowano sieć trakcyjną. Zabudowano nowe, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co spowodowało wyłączenie z eksploatacji nastawni „Ro1” oraz „Ro3”. Nowa nastawnia obsługuje rogatki na 5 przejazdach kolejowych, oraz posterunki Charzewice, Lipa i Zaklików.

W Rozwadowie istnieje 5 torów pasażerskich, nieużywany skład węgla, budynek PKP Energetyka, oraz zespół bocznic. Dodatkowo od strony Stalowej Woli Południe znajduje się jeszcze jeden tor, bocznica do strefy przemysłowej, przy ul. Przemysłowej w Stalowej Woli, oznaczony jako 18, zakończony kozłem oporowym. Bezpośrednio na północ od stacji znajduje się stacja towarowa Stalowa Wola Rozwadów Towarowa. Do 2020 na wylocie w kierunku Lipy/Kraśnika wzdłuż torów stały niewykorzystane słupy trakcyjne. W 2021 linia do Lublina została zelektryfikowana.

Na stacji kończy się jednotorowy odcinek linii Lublin Główny – Przeworsk. Dalej linia jest dwutorowa aż do stacji Grodzisko Dolne, skąd do Przeworska pociągi ponownie poruszają się jednym torem na odcinku 13 km.

Renowacja dworca

29 marca 2021 PKP podpisały z konsorcjum firm Texom i AJ umowę na remont dworca. We wrześniu 2023 remont zakończono. Piętrowy budynek rozwadowskiego dworca jest najdłuższym tego typu obiektem na Podkarpaciu. Odnowiony zabytkowy dworzec kolejowy w Rozwadowie pochodzący z XIX wieku posiada obecnie poczekalnię dla podróżnych, z jedną kasą, i sanitariatami. Zamontowano elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono liczne usprawnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy. Jednak większość jego powierzchni przeznaczona będzie do wynajęcia firmom i instytucjom. Już wiadomo, że Urząd Miasta przeniesie tu biuro paszportowe, oraz biuro wyrabiania dowodów osobistych.

Źródło: wikipedia.pl

Stacja powstała w 1887, po wybudowaniu przez Austriaków, połączenia kolejowego z Dębicą.

Rozbudowana, jako duży węzeł kolejowy, po wybudowaniu 1889 linii do Przeworska i ponownie w 1914, gdy Rosjanie wybudowali linię kolejową do Lublina. Znacznie uszkodzona podczas I wojny światowej. Odbudowana i rozbudowana w latach 1918–1930, jako ważny, strategiczny węzeł kolejowy, budowanego Centralnego Okręgu Przemysłowego. Wybudowano wówczas linię kolejową do Sandomierza, łącząc Rozwadów z Radomiem. Po wybuchu i w czasie II wojny stacja nie została poważnie uszkodzona.

Stacja była sercem węzła kolejowego, obejmującego niegdyś 2 stacje: towarową oraz towarowo-osobową, wraz z lokomotywownią i wagonownią. Stacja posiadała charakter dwugrupowy: tory pasażerskie wraz z budynkiem dworca położone były na przedłużeniu torów głównych zasadniczych. Na południowy zachód od części pasażerskiej, mieścił się park towarowy – grupa 8 torów – umożliwiająca obsługę składów towarowych i ominięcie części pasażerskiej. Po zamknięciu parku towarowego i lokomotywowni, w rejonie tej ostatniej funkcjonowała jeszcze przez jakiś czas stacja tankowania lokomotyw spalinowych, do której prowadził tor nr 39. Ruch na stacji prowadzony był z trzech nastawni, wyposażonych w urządzenia mechaniczne scentralizowane: Ro, Ro1 i Ro3. Dawniej do obsługi parku towarowego czynna była również nastawnia Ro2, z której obecnie pozostał jedynie szkielet budynku.

Szczyt rozwoju i pracy rozwadowskiego węzła, przypadł na połowę lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Dziennie odprawiano tu 52 składy pociągów osobowych i 36 towarowych, z transportami węgla, stali, maszyn budowanych w Hucie Stalowa Wola, siarki, buraków cukrowych.

Stacja, jako duży węzeł kolejowy, łączący i obsługujący 4 linie kolejowe, posiadała własne zaplecze socjalne, przychodnie lekarskie, szpital kolejowy, kuchnię i stołówkę pracowniczą, hotel dla drużyn konduktorskich i załóg lokomotyw. Własną orkiestrę dętą. Rozwadów, wówczas nazywano kolejarskim rozwadowem.

Obecnie jest nadal ważnym węzłem kolejowym, i największą oraz odprawiającą największą liczbę pasażerów stacją w mieście.

Źródło: wikipedia.pl

Zaktualizowano 3 miesiące temu

Dane teleadresowe

Jarosława Dąbrowskiego 15
37-450 Stalowa Wola
place
50.591503528823544, 22.042081735588315Skopiowano do schowka
N50º35'29.413", E22º2'31.494"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.