Dawna stacja kolejowa w Woźnikach
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/1200x800/20230722_134103.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134337.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134024.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134157.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134725.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134144.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134150.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134342.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134643.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134245.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134740.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134315.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134557.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134615.jpg)
![](/data/thumbs/places/5/11/51149/300x300/20230722_134141.jpg)
Nieczynny dworzec kolejowy w Woźnikach, niegdysiejsza końcowa stacja linii kolejowej 197, to przykład architektury modernistycznej. Można tu zobaczycie resztki infrastruktury kolejowej wraz z pierwszym peronem, choć w Woźnikach linia kolejowa stała się częścią obwodnicy miasta.
Źródło:kolejeslaskie.com
Linia kolejowa nr 197 – nieeksploatowana, rozebrana linia kolejowa łącząca stację Strzebiń ze stacją Woźniki Śląskie. Pozostałości torowiska można jeszcze zaobserwować w przejeździe kolejowo-drogowym na drodze ze Strzebinia do Łaz.
W sierpniu 1932 roku linia nr 197 została połączona z magistralą węglową. Połączenie było czynne do końca 1993 roku, kiedy to odcinek Strzebiń – Woźniki został zlikwidowany. Obsługę trakcyjną zapewniały parowozy serii Od2, Ok1, Ok2, Ok22, Tr5, Ty42, Ty45 oraz lokomotywy spalinowe serii SM30, SM41, SM42 i SP42.
14 stycznia 1987 roku odcinek z Tarnowskich Gór do Woźnik Śląskich po raz ostatni przemierzył parowóz (Ty45-217).
Źródło: wikipedia.pl