Dworzec kolejowy Bielsko-Biała Główna
A-704/94 z 03.06.1994
Zabudowania bielskiego dworca wzniesiono w latach 1889–1890 na trasie Kolei Północnej łączącej Wiedeń z Krakowem i Lwowem wg projektu bielskiego architekta Karola Schulza. Został on wybudowany przez firmę budowlaną również bielskiego architekta – Karola Korna, w stylu austriackich dworców prowincjonalnych. Początkowo nazywany był „nowym dworcem” w odróżnieniu od, położonej ok. 200 m dalej, stacji z lat 60. XIX w., którą miał zastąpić. Nowopowstały dworzec należał niewątpliwie do najbardziej reprezentacyjnych budowli w Bielsku. Jego Budowa doprowadziła zresztą do szybkiej rozbudowy Dolnego Przedmieścia w kierunku północnym (m.in. powstania ul. 3 Maja).
Wygląd dworca niewiele się zmienił dnia jego oficjalnego otwarcia, czyli 26 lutego 1890 r. Budynek zbudowany jest z czerwonej i żółtej cegły, od strony peronów znajduje się wiata wsparta na żeliwnych kolumnach. Na dworzec składają się w sumie trzy pawilony. Na szczególną uwagę zasługuje nie tylko jego architektura zewnętrzna, ale również wnętrze hali głównej, ozdobione polichromiami przypominającymi pompejańskie ceramiki oraz stylowe zadaszenie peronu nr 1. Ciekawy jest także napis na fasadzie głównej – „K.K. PRIVILEGIRTE /KAIS(er) FERD.(inand) NORDBAHN” (Cesarsko-Królewska Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda). W pobliżu dworca znajduje się wybudowana w 1848 r. lokomotywownia.
Dworzec kolejowy w Bielsku-Białej stanowi niewątpliwie wizytówkę miasta.
Źródło: peuk.fiiz.pl
Historia kolei w Bielsku sięga 1853 r., kiedy to zapadła decyzja o budowie linii kolejowej z Bogumina do Oświęcimia jako połączenia Wiednia z Galicją, z odgałęzieniem z Czechowic-Dziedzic do Bielska. Właśnie wtedy wybudowano pierwszy dworzec w Bielsku-Białej – zaczął on funkcjonować w 1869 r. Decyzją Rady Miejskiej z 1887 r. wybudowano nowy, bardziej reprezentacyjny budynek dworca, który go zastąpił. Obecny dworzec zaprojektowali wspólnie bielski architekt Carl Schulz i Austriak – Max Fabiani z Wiednia. Budową, która trwała jedynie 140 dni roboczych, zajmowała się firma Karola Korna. Nowy dworzec Cesarsko-Królewskiej Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda rozpoczął swoje funkcjonowanie w 1890 r. Miał on połączenie z główną trasą, prowadzącą od Wiednia przez Morawy do Bogumina oraz przez Oświęcim do Krakowa. Pierwszy pociąg przyjechał do Bielska od strony Dziedzic w dniu 17 grudnia 1855 r. Następnie, 18 lipca 1878 r., Północna Kolej Carska uruchomiła połączenie na trasie Bielsko - Żywiec. Od 3 listopada 1884 r. można było już dojechać do Zwardonia, a od 1888 r. do Cieszyna oraz Kalwarii. Nastąpiło to po połączeniu Kolei Carskiej z Koleją Miast Morawsko-Śląskich.
W latach 1995–2001 dworzec został gruntowanie wyremontowany, wówczas odkryto m.in. piękne polichromie. Budynek odzyskał swój dawny blask i obecnie należy do grona stylowych, zabytkowych, nadal funkcjonujących dworców w Polsce.
Źródło: peuk.fiiz.pl
- w pierwszym roku funkcjonowania linii Bielsko - Dziedzice przewieziono 38 tys. pasażerów i 700 tys. kwintali towarów,
- podróż z Bielska do Dziedzic trwała pół godziny, a dziennie kursowały na tej trasie trzy pociągi,
- podróż z Bielska do Żywca trwała 50 minut,
- stary dworzec nosił nazwę Bielsko-Biała, co wzbudzało wiele kontrowersji u mieszkańców tych miast,
- budynek starego dworca istnieje do dziś i znajduje się 200 m dalej od obecnego,
- niedaleko dworca powstał Hotel zür Nordbahn.