Dworzec kolejowy Chorzów Batory
Chorzów Batory (dawniej: Hajduki) – najważniejsza stacja kolejowa w Chorzowie stanowiąca początek magistrali węglowej. Stacja powstała w 1846 roku. Niemieckie nazwy stacji brzmiały: Schwientochlowitz (do 1902), Bismarckhütte (1903–1915, 1939–1941), Bismarckhütte Staatsbahnof (1916–1922) oraz Königshütte Bismarck (1942–1945). Pierwszą polską nazwą stacji, używaną w latach 1922–1939 i 1945–1951 (zima) były Hajduki. Obecną nazwę Chorzów Batory wprowadzono 20 maja 1951 roku, tj. od letniego rozkładu jazdy 1951].
Linie kolejowe przechodzące przez stację:
- D131 Chorzów Batory – Tczew (magistrala węglowa) + linia kolejowa Katowice – Lubliniec
- D137 Katowice – Legnica
- D164 Chorzów Batory – Ruda Kochłowice
- D713 Katowice – Chorzów Batory.
Głównie jest to stacja węzłowa, na której łączy się kilka towarowych i pasażerskich linii kolejowych. Najważniejszą obecnie jest ciąg E30 (Katowice – Gliwice). Mimo tego, przejazd jadących nim pociągów następuje w kierunku zwrotnym (najczęściej ma to miejsce pod nastawnią CB), gdyż "na wprost" jedzie się w kierunku Chorzowa Miasta i dalej na Bytom. Od strony Katowic dociera tutaj też trzeci tor (linia z Katowic przez Gottwald) oraz szlak z posterunku Hajduki. Obecny układ torowy jest pamiątką po przebudowie, w wyniku której przełożony został na obecne miejsce szlak z Miasta. Dawniej istniał też trzeci tor szlakowy do stacji Ruda Chebzie oraz Chorzów Miasto. Do dziś widać też ślady po planowanej budowie drugiej pary torów w kierunku Gliwic, dla uruchomienia Kolejowego Ruchu Regionalnego. W kierunku Katowic oprócz istniejących 3 torów istniały jeszcze dwa (przez nieistniejący już podg Obroki), które zostały zlikwidowane. Sama stacja została też mocno nadszarpnięta kryzysem w przewozach towarowych. Obecnie duża część torów towarowych jest nieużywana, wyłączono też z eksploatacji dawną parowozownię. Mimo to funkcjonują bocznice, m.in do Huty Batory oraz Zajezdni Tramwajów Śląskich. Zmodernizowano też urządzenia SRK: dawne nastawnie suwakowe zastąpiono urządzeniami przekaźnikowo-komputerowymi typu SUP-3 (nastawnia CB), działa też nastawnia przekaźnikowa CB1, pełniąca funkcję manewrowej oraz SKP dla pociągów od strony Chorzowa Miasta. Szlaki od strony Hajduk oraz Gottwaldu posiadają układową kontrolę niezajętości (liczniki osi) i nie jest wymagane stwierdzanie końca pociągów wjeżdżających z tych szlaków.