Dworzec kolejowy Częstochowa Gnaszyn
Częstochowa Gnaszyn – przystanek kolejowy w Częstochowie, w dzielnicy Gnaszyn, w województwie śląskim, w Polsce.
W roku 2017 stacja obsługiwała 0–9 pasażerów na dobę.
Budynek stacyjny powstał w 1953 roku. Początkowo rolę dworca dalej pełnił stary budynek znajdujący się od nowego kilkaset metrów na wschód, w kierunku Częstochowy. Od początków XXI wieku stał nieużytkowany i popadł w ruinę, gdyż PKP zdecydowała o zamknięciu kas biletowych, z których korzystała zbyta mała ilość pasażerów. PKP SA nie znalazła nabywcy na budynek, jego kupnem nie był także zainteresowany samorząd Częstochowy. Od 9 grudnia 2012 roku na stacji Gnaszyn nie zatrzymywały się żadne pociągi; w tym samym roku w budynku miał miejsce niegroźny pożar. Stacja kolejowa została gruntowanie zmodernizowana w latach 2013-2014 podczas remontu tzw. protezy koniecpolskiej łączącej Centralną Magistralę Kolejową z Dolnym Śląskiem, po której obecnie kursują m.in. pociągi ED250 Pendolino (Express InterCity Premium). Prace nie obejmowały jednak opuszczonego budynku dworca. W 2015 roku gmach przeznaczono do rozbiórki z powodu złego stanu technicznego i faktu bycia zbędnym dla prowadzonej działalności. Obecnie przez stację przejeżdżają bez zatrzymania pociągi pośpieszne i ekspresowe, a od grudnia 2015 roku Koleje Śląskie mają reaktywować połączenie z Częstochowy do Lublińca.
Rozbiórka dworca rozpoczęła się w październiku 2018 roku.
Źródło: wikipedia.pl