Most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą

Most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą to strategiczny obiekt inżynieryjny łączący Polskę i Niemcy na linii kolejowej nr 203 Tczew – Küstrin Kietz. Stanowi istotny punkt na trasie dawnej Kolei Wschodniej, mający swoje korzenie w XIX wieku, a dziś symbolizuje nowoczesność i technologiczną innowację.
Most z historią sięgającą XIX wieku
Pierwszy most kolejowy nad Odrą w Kostrzynie powstał w 1867 roku jako część linii łączącej Berlin z Prusami Wschodnimi. Był to ważny element Kolei Wschodniej – magistrali transportowej o ogromnym znaczeniu strategicznym i gospodarczym. Obiekt ucierpiał podczas I wojny światowej, jednak został odbudowany w 1920 roku z wykorzystaniem elementów innych zniszczonych mostów.
Przełom technologiczny – nowy most z 2024 roku
W lipcu 2024 roku zakończono trwającą 3,5 roku budowę nowego mostu łukowego, który mierzy 260 metrów długości, z czego 130 metrów rozciąga się bezpośrednio nad nurtem Odry. To pierwsza na świecie tego typu konstrukcja z wieszakami wykonanymi z włókna węglowego – materiału lekkiego, a jednocześnie bardzo wytrzymałego.
Prędkość, bezpieczeństwo i przyszłość
Nowy most pozwolił na znaczne zwiększenie prędkości przejazdu pociągów – z dotychczasowych 30 km/h do aż 120 km/h. Ułożenie dwóch torów i nowoczesna konstrukcja nie tylko usprawniają ruch kolejowy, ale również nie stanowią przeszkody dla żeglugi rzecznej. Co istotne, most został zaprojektowany z myślą o przyszłej elektryfikacji linii kolejowej.
Międzynarodowa współpraca projektowa
Za projekt odpowiadała berlińska firma Schüßler-Plan, która współpracowała z londyńskim biurem architektonicznym Knights Architects. Efektem tej współpracy jest innowacyjny, estetyczny i funkcjonalny obiekt, który łączy w sobie nowoczesne rozwiązania techniczne z poszanowaniem dla historycznego kontekstu regionu.