Wrak betonowca "Karl Finsterwalder"

Wrak betonowca "Karl Finsterwalder" - wrak betonowca karl finsterwalder 2
Wrak betonowca "Karl Finsterwalder" - wrak betonowca karl finsterwalder 1
Data powstania obiektu: lata 60-te XX w.

Wrak betonowca "Karl Finsterwalder", spoczywający dziś na dnie Bałtyku pomiędzy miejscowościami Międzyzdroje a Wisełka, to jedno z najbardziej niezwykłych dziedzictw morskich Pomorza Zachodniego. Tankowiec ten został zbudowany w czasie II wojny światowej, kiedy ze względu na niedobory stali Niemcy zdecydowali się na konstrukcje statków z żelbetu.

Kadłub statku wykonano w stoczni w Darłowie, w ramach działań specjalnego komitetu nazistowskich Niemiec pod nazwą Sonderausschuss Betonschiffbau, który odpowiadał za budowę betonowych jednostek pływających. Inżynier Ulrich Finsterwalder, będący szefem tego programu, dał imię jednemu z tankowców – drugi, bliźniaczy statek, nosił nazwę "Karl Finsterwalder" .

Służba i zatopienie

Podczas wojny "Karl Finsterwalder" pływał na trasie między Rafinerią w Policach a portem w Świnoujściu , transportując syntetyczną benzynę – cenny i niebezpieczny ładunek. 12 marca 1945 roku jednostka została zbombardowana przez lotnictwo amerykańskie i zatopiona w porcie świnoujskim.

W latach 60. wrak został odholowany i celowo zatopiony w miejscu jego obecnego spoczynku – u wybrzeży Bałtyku, nieopodal Wisełki.

Historia betonowców

Statki o kadłubach wykonanych z żelbetu były budowane już od połowy XIX wieku, ale ich największy rozwój przypadł na okres obu wojen światowych. Betonowiec, mimo że cięższy i mniej wytrzymały od jednostek stalowych, był alternatywą tam, gdzie stal była towarem deficytowym.

Pierwszy żelbetowy statek oceaniczny zwodowano w Norwegii w 1917 roku, a w czasie II wojny światowej konstrukcje takie powstawały w Niemczech, USA i innych krajach. Betonowe barki i tankowce wykorzystywano m.in. w czasie lądowania aliantów w Normandii, a część z nich do dziś służy jako falochrony.

Bliźniaczy wrak na jeziorze

Los drugiego z bliźniaczych betonowców – "Ulrich Finsterwalder" – również jest niezwykle ciekawy. Ta jednostka znajduje się na dnie Jeziora Dąbie w okolicach Inoujścia. Wspólnie z "Karlem" stanowi jeden z nielicznych przykładów zachowanych niemieckich statków z betonu, które przypominają o czasach, gdy potrzeba i wojna zmieniały nawet zasady morskiej inżynierii.

Niezwykła atrakcja dla pasjonatów historii

Dziś wrak "Karl Finsterwalder" to nie tylko relikt przeszłości, ale również ciekawy punkt na mapie dla pasjonatów historii, militariów i nurków. Betonowiec, choć ukryty pod wodą, stanowi świadectwo wojennych realiów i niemieckiego programu budowy alternatywnych jednostek morskich.

Jeśli interesuje Cię historia II wojny światowej i nietypowe konstrukcje pływające – ten wrak z pewnością warto poznać.

Zaktualizowano wczoraj

Dane teleadresowe

72-500 Grodno
place
53.96911016733519, 14.505735856596074Skopiowano do schowka
N53º58'8.797", E14º30'20.649"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Ciekawostki
Miejsce/obiekt odznaczające się wyjątkowymi cechami, które sprawiają że jest od ponadprzeciętnie atrakcyjny.
Tylko z zewnątrz
Obiekt dostępny do zwiedzenia tylko z zewnątrz.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.

expand_less