MRU - Forteczny most rolkowy K705 w Nowej Wiosce
![MRU - Forteczny most rolkowy K705 w Nowej Wiosce - forteczny most rolkowy nr 705 w nowej wiosce](/data/thumbs/places/0/66/6648/1200x800/forteczny_most_rolkowy_nr_705_w_nowej_wiosce.jpg)
![MRU - Forteczny most rolkowy K705 w Nowej Wiosce - mru forteczny most rolkowy k705 w nowej wiosce 1](/data/thumbs/places/0/66/6648/300x300/mru_-_forteczny_most_rolkowy_k705_w_nowej_wiosce_1.jpg)
![MRU - Forteczny most rolkowy K705 w Nowej Wiosce - mru forteczny most rolkowy k705 w nowej wiosce 2](/data/thumbs/places/0/66/6648/300x300/mru_-_forteczny_most_rolkowy_k705_w_nowej_wiosce_2.jpg)
![MRU - Forteczny most rolkowy K705 w Nowej Wiosce - mru forteczny most rolkowy k705 w nowej wiosce 3](/data/thumbs/places/0/66/6648/300x300/mru_-_forteczny_most_rolkowy_k705_w_nowej_wiosce_3.jpg)
![MRU - Forteczny most rolkowy K705 w Nowej Wiosce - mru most rolkowy](/data/thumbs/places/0/66/6648/300x300/mru_-_most_rolkowy.jpg)
Forteczny most rolkowy K705 w Nowej Wiosce to niezwykła konstrukcja inżynieryjna, będąca częścią rozbudowanego systemu fortyfikacji Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, zbudowanego przez Niemców w latach 30. XX wieku. Położony na Kanale Niesulickim, most pełnił kluczową rolę w obronie tego strategicznego obszaru.
Konstrukcja i działanie mostu
Most rolkowy K705 to niewielka, ale niezwykle pomysłowa budowla. Jego konstrukcja umożliwiała zarówno przesuwanie, jak i podnoszenie mostu, co pozwalało całkowicie zablokować drogę. Specjalne szlabany ze stalową liną dodatkowo zabezpieczały most przed niepowołanym dostępem. Mechanizm ten był niezwykle szybki i skuteczny, umożliwiając błyskawiczne zamknięcie przejazdu w razie zagrożenia.
Rola w systemie obrony
Most rolkowy był integralną częścią systemu obrony Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Współpracował z innymi elementami fortyfikacji, takimi jak kanały, bunkry i stanowiska ogniowe. Jego zadaniem było utrudnienie przemieszczania się wojsk przeciwnika i zabezpieczenie ważnych szlaków komunikacyjnych.
Stan obecny
Chociaż minęło wiele lat od zakończenia II wojny światowej, most rolkowy nr 705 zachował się w stosunkowo dobrym stanie. Jest świadectwem inżynieryjnej myśli tamtych czasów i stanowi unikalny zabytek techniki wojskowej.
Dlaczego warto zobaczyć most K705?
- Unikalna konstrukcja: Most rolkowy to rzadko spotykany obiekt, który przyciąga miłośników historii i techniki.
- Świadectwo historii: To miejsce pozwala przenieść się w czasie i wyobrazić sobie, jak wyglądało życie na froncie.
- Połączenie z przyrodą: Most położony jest w malowniczej okolicy, co dodatkowo uatrakcyjnia wizytę.
Zwiedzając most rolkowy nr 705, możesz poczuć atmosferę tamtych czasów i docenić inżynierię wojskową, która stała za jego budową.
Inne obiekty znajdujące się w:
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU)
- Międzyrzecki Rejon Umocniony - Pętla Boryszyńska
- MRU - Budowle hydrotechniczne
- MRU - Forteczny most rolkowy K705 w Nowej Wiosce
- MRU - Grupa warowna "Friesen"
- MRU - Grupa warowna "Gneisenau"
- MRU - Grupa warowna "Jahn"
- MRU - Grupa warowna "Körner"
- MRU - Grupa warowna "Lietzmann"
- MRU - Grupa warowna "Scharnhorst"
- MRU - Hala przy wjeździe A64
- MRU - MG u. PAK 691a/b w Nowej Wiosce
- MRU - Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie
- MRU - Panzerwerk 693 (Pz.W. 693) w Lubrzy
- MRU - Panzerwerk 694 (Pz.W. 694) w Lubrzy
- MRU - Panzerwerk 706 (Pz.W. 706)
- MRU - Panzerwerk 708 (Pz.W. 708)
- MRU - Panzerwerk 712 (Pz.W. 712)
- MRU - Panzerwerk 772 (Pz.W. 772)
- MRU - Panzerwerk 773 (Pz.W. 773)
- MRU - Panzerwerk 775 (Pz.W. 775)
- MRU - Panzerwerk 778 (Pz.W. 778)
- MRU - Panzerwerk 780 (Pz.W. 780)
- MRU - Panzerwerk 782 (Pz.W. 782)
- MRU - Wjazd A64
- MRU - Zapora drogowa przy Panzerwerk 712
- Rezerwat przyrody Nietoperek