Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU)

Nr w rejestrze zabytków:
L-460/A z 26.10.2011
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - pancerne kopuly
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - mru panzerwerk 717 pz w 717 51
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - mru panzerwerk 717 pz w 717 10
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - img 20250630 151815864 hdr
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - 17959 kalawa pzw 717 1
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - pzw 717 kopula 20p7z widocznymi sladami po probnym ostrzale
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - img 20250630 155634044 hdr
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - dwa tunele podziemne
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - wejscie do podziemii
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - mru panzerwerk 717 pz w 717 42
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - img 20250630 143912193 hdr
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - mru panzerwerk 717 pz w 717 45
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - bunkier przydrozny
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - mru panzerwerk 717 pz w 717 12
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - img 20250630 155456708
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - panzertuerme pz w 717
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - img 20250630 155709605 hdr
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - pomieszczenie 31 m pod ziemia
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - pzw 717 kopuly wypiaskowane podczas prac konserwacyjnych
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - pz w 717
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - mru panzerwerk 717 pz w 717 2
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - mru panzerwerk 717 pz w 717 50
Historyczna nazwa: Umocniony Łuk Odry i Warty lub Front Ufortyfikowany Łuku Odry-Warty
Data powstania obiektu: 1934-1944 r.
Opis

Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU), a właściwie Umocniony Łuk Odry i Warty lub Front Ufortyfikowany Łuku Odry-Warty (niem. Ostwall albo Festungsfront im Oder-Warthe Bogen - FFOWB lub OWB) to prawdziwy labirynt podziemnych tuneli i żelbetonowych bunkrów, który zachwyca miłośników historii i militariów. To jeden z największych tego typu obiektów w Europie! Wyobraź sobie: ponad 30 kilometrów podziemnych korytarzy i dziesiątki potężnych bunkrów, które miały bronić III Rzeszy. Dziś możesz zwiedzić te imponujące fortyfikacje i poczuć atmosferę tamtych czasów. Zwłaszcza bunkier "Pancerwerk" robi ogromne wrażenie – stalowa kopuła, stanowiska karabinów maszynowych, miotacz ognia... To prawdziwa podróż w czasie!

Międzyrzecki Rejon Umocniony to system umocnień stworzony przez Niemców w latach 1934–1944 dla ochrony wschodniej granicy Rzeszy (Bramy Lubuskiej i przedmościa odrzańskiego). MRU zlokalizowany jest w województwie lubuskim, nieopodal takich miejscowości jak Międzyrzecze, Kaława, Pniewo, Boryszyn.

MRU składa się z trzech odcinków różniących się pod względem charakterystyki geograficznej otoczenia i nasyceniem obiektami fortyfikacyjnymi.

  • Odcinek północny opiera się o rzekę Wartę pod Gorzowem Wielkopolskim, gdzie styka się z południową flanką Wału Pomorskiego i kończy w okolicach miejscowości Kursko i Pieski.
  • Odcinek centralny, najsilniej ufortyfikowany, ciągnie się od Kurska przez Kęszycę, Pniewo do Boryszyna.
  • Odcinek południowy od Lubrzy do Odry łączy umocnienia MRU z Linią Środkowej Odry.

Od wschodu, na przedpolu MRU wzniesiono Pozycję Trzcielską, chroniącą główną linię fortyfikacji przed atakiem z marszu.

Międzyrzecki Rejon Umocniony to jedne z największych podziemi fortyfikacyjnych świata. Podziemia odcinka centralnego MRU są obecnie rezerwatem nietoperzy, w którym zimuje ponad 30 tys. osobników należących do 12 gatunków nietoperzy. Łączną długość podziemnych korytarzy szacuje się na około 32–35 km.

Struktura Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego

Schrony bojowe wzniesione zostały na całej, około 80-kilometrowej długości linii Frontu. Ich największe nagromadzenie znajdowało się na centralnym odcinku oraz w zamykających ważne strategicznie kierunki grupach warownych (Werkgruppe). Na grupy warowne podzielono również większość połączonych systemem podziemnym schronów odcinka centralnego. Grupy warowne Frontu to:

Odcinek północny MRU:

  1. Grupa warowna „Ludendorff” (Werkgruppe „Ludendorff”) – 6 schronów.
  2. Grupa warowna „Roon” (Werkgruppe „Roon”) – 1 duży schron z dwiema wieżami odosobnionymi.
  3. Grupa warowna „Moltke” (Werkgruppe „Moltke”) – 1 duży schron z dwiema wieżami odosobnionymi.

Odcinek centralny MRU („Wysoka”):

  1. Grupa warowna „Schill” (Werkgruppe „Schill”) – 2 schrony.
  2. Grupa warowna „Nettelbeck” (Werkgruppe „Nettelbeck”) – 3 schrony bez komunikacji podziemnej.
  3. Grupa warowna „Lützow” (Werkgruppe „Lützow”)
  4. Grupa warowna „Yorck” (Werkgruppe „Yorck”)
  5. Grupa warowna „Gneisenau” (Werkgruppe „Gneisenau”)
  6. Grupa warowna „Scharnhorst” (Werkgruppe „Scharnhorst”)
  7. Grupa warowna „Friesen” (Werkgruppe „Friesen”)
  8. Grupa warowna „Jahn” (Werkgruppe „Jahn”)
  9. Grupa warowna „Körner” (Werkgruppe „Körner”) – 3 schrony bez komunikacji podziemnej.

Grupy odcinka środkowego od 3 do 9 są częścią ciągłego Frontu Ufortyfikowanego i połączone systemem podziemnym.

Odcinek południowy MRU:

  1. Grupa warowna „Lietzmann” (Werkgruppe „Lietzmann”) – 4 schrony bez komunikacji podziemnej.

Schrony nie należące do grup warownych rozmieszczone były wzdłuż całej linii, zamykając kierunki natarcia i osłaniając przeszkody hydrotechniczne. Kilka obiektów, zarówno stanowisk dla karabinów maszynowych pochodzących z lat 1935‒1936, jak i późniejszych Panzerwerków tworzyły drugą linię obrony na odcinku „Wysoka”.

Nietoperze w MRU

Od 1999 w podziemiach centralnego odcinka MRU prowadzone jest liczenie nietoperzy. W badaniach uczestniczą chiropterolodzy z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz z Centrum Obrączkowania Nietoperzy w Dreźnie. W wyniku akcji doliczono się do około 30 tys. osobników należących do 12 gatunków. Akcją kieruje dr Tomasz Kokurewicz z Katedry Zoologii i Ekologii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. W 2011 liczenie odbyło się 15 stycznia, w trakcie liczenia odkryto zwłoki 204 nietoperzy. Nie jest pewne czy zostały zabite, czy zmarły na skutek choroby. W celu ochrony tego stanowiska występowania nietoperzy powstał Rezerwat przyrody Nietoperek.

Zabytki w MRU

Według rejestru Narodowego Instytutu Dziedzictwa na listę zabytków wpisane są:

  • centralny odcinek, z lat 1934‒1945,
  • 58 dzieł pancernych i innych obiektów bojowych,
  • zespół podziemnych korytarzy łącznikowych,
  • system zapór przeciwpancernych – „zęby smoka”, położonych na terenie gmin: Międzyrzecz, (powiat międzyrzecki) oraz Lubrza i Świebodzin (powiat świebodziński).
Zwiedzanie MRU

Międzyrzecki Rejon Umocniony udostępniony jest do zwiedziania w formie podziemnych tras turystycznych (odpłatnie) lub w formie zwiedzania pozostałości obiektów naziemnych (większość dostępna bezpłatnie). Największą atrakcję stanowi kompleks podziemny, który możemy zwiedzić w dwóch miejscach:

  • Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie (Gmina Międzyrzecz - dawny PGR Kaława), gdzie przygotowano dwie trasy: długą (o długości 3 km) i krótką (liczącą 1,5 km). Możliwe są również warianty na życzenie oraz liczne trasy naziemne. W Pniewie znajduje się ponadto skansen sprzętu wojskowego, sala wystawowa, w której zgromadzono liczne eksponaty związane z historią i przyrodą MRU, a od lipca 2005 działa podziemna drezyna.
  • Pętla Boryszyńska (Gmina Lubrza), czyli podziemna trasa turystyczna posiadająca kilka wariantów, zależnie od możliwości zwiedzających, nawet do 5 km. Dostępne są również warianty do kilkunastu kilometrów, wytyczone poza trasą standardową.

Dla wygody poruszania się po podziemnych i nieoświetlonych korytarzach dobrze mieć ze sobą dobrą latarkę. W podziemiach panuje stała całoroczna temperatura +10 do +12 °C. Zwiedzanie podziemi odbywa się z przewodnikiem, za opłatą.

Na terenie MRU organizowane są Zloty Pojazdów Militarnych.

Historia

Budowa i rozwój Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego

Mimo zakazu wynikającego z postanowień traktatu wersalskiego, Niemcy już w 1927 roku rozpoczęli tajne przygotowania do umocnienia swojej wschodniej granicy. Działania te prowadzono w ścisłej tajemnicy, aby uniknąć reakcji państw alianckich. Właściwa budowa umocnień Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego (MRU) rozpoczęła się etapami w 1934 roku.

W latach 1934–1935 wzniesiono pierwsze lekkie schrony w ramach tzw. linii Nischlitz–Obra (Niesłysz–Obra). Powstało wówczas 12 obiektów przeznaczonych dla karabinów maszynowych i armat przeciwpancernych, znanych jako Hindenburg-stand. Równolegle prowadzono szeroko zakrojone prace hydrotechniczne – budowano jazy, zapory i mosty zwodzone. Do 1939 roku ukończono dziewięć tam i sześć mostów przesuwnych, m.in. w Bródkach, Przetocznicy, Ciborzu i Ołoboku.

W 1935 roku linię uzupełniono o kolejne 13 schronów wyposażonych w kopuły pancerne. W tym okresie opracowano również koncepcję tzw. frontu ufortyfikowanego, którego realizację rozpoczęto rok później. Największe skupisko ciężkich obiektów zaplanowano na centralnym odcinku (Wysoka), pozbawionym naturalnych przeszkód wodnych.

Na 16-kilometrowym fragmencie miało powstać aż 107 potężnych schronów bojowych – tzw. Panzerwerke – z najgrubszymi stropami o grubości 3,5 m i pancerzami sięgającymi 600 mm. Obiekty te miały być uzbrojone w karabiny maszynowe, granatniki automatyczne, miotacze ognia, broń przeciwpancerną i artylerię. Działa dalekonośne, skupione w bateriach pancernych, miały zasięg do 20 km (armaty 105 mm) i 15,5 km (haubice 149,1 mm).

Schrony w centralnej części frontu planowano połączyć systemem podziemnych korytarzy i Główną Drogą Ruchu – podziemną trasą rokadową łączącą poszczególne grupy warowne. Gdyby plan zrealizowano w pełni, MRU byłby najpotężniejszą i najnowocześniejszą linią umocnień na świecie.

Odcinki boczne i rozwój systemu

Odcinki północny i południowy oparto o przeszkody wodne, które dodatkowo wzmocniono szeregiem budowli hydrotechnicznych. Mimo ambitnych planów, zrealizowano jedynie część z planowanych kompleksów podziemnych.

Budowa głównej linii rozpoczęła się od schronów o odporności „B”, połączonych siecią tuneli. W miarę postępu prac planowano montaż wież i kazamat z armatami przeciwpancernymi kalibru 37 mm, a później 50 mm. W centralnym odcinku wzniesiono także zaporę przeciwpancerną, tzw. zęby smoka. Największą grupą warowną była Grupa „Ludendorff” w zakolu rzeki Obry.

Do 1938 roku ukończono znaczną część podziemnych korytarzy oraz system zapór wodnych. Powstały 83 schrony typu Panzerwerk o standardzie „B” i „B1”, a także rozpoczęto budowę kompleksu klasy „A-8” i baterii pancernej nr 5. W grupie „Ludendorff” zamontowano eksperymentalną kazamatę z armatą przeciwpancerną kalibru 37 mm.

Zatrzymanie prac i wojenne wykorzystanie

W maju 1938 roku Adolf Hitler, niezadowolony z tempa budowy, nakazał jej wstrzymanie. Fortyfikacje nigdy nie zostały ukończone zgodnie z pierwotnym planem. Do 1939 roku w ramach przygotowań do gotowości bojowej powstało jeszcze kilkanaście schronów o odporności „B1”. Pomimo braku artylerii przeciwpancernej, system uchodził za bardzo silny dzięki nowoczesnemu uzbrojeniu w karabiny maszynowe, granatniki i miotacze ognia.

Od 1943 roku podziemia MRU zaczęto wykorzystywać jako podziemną fabrykę, w której montowano silniki lotnicze. W połowie 1944 roku przystąpiono do przygotowań obronnych, wznosząc lekkie schrony polowe typu Ringstand 58c – zbudowano ich około 200–300. Planowano także kazamaty dla czeskich armat 47 mm, jednak zdołano ukończyć tylko jeden taki obiekt w grupie „Ludendorff”.

Upadek i powojenne losy

W styczniu 1945 roku umocnienia obsadzone były przez nieliczne załogi. Mimo dobrego wyposażenia schronów, brak skutecznej broni przeciwpancernej i chaos wśród wojsk niemieckich sprawiły, że Armia Czerwona przełamała linię w ciągu trzech dni (29–31 stycznia). Opóźnienie ofensywy o te kilka dni pozwoliło Niemcom utrzymać linię Odry.

Po wojnie obiekty zajmowały kolejno wojska radzieckie i polskie. Wiele schronów wysadzono w celu pozyskania stali pancernej, a opuszczone podziemia stały się celem szabrowników. W latach 80. XX wieku pojawił się nawet pomysł wykorzystania tuneli jako magazynu odpadów radioaktywnych.

Dziś większość obiektów północnego i południowego skrzydła MRU pozostaje opuszczona. Zwiedzanie możliwe jest jedynie z przewodnikiem, a w okresie zimowania nietoperzy (listopad–marzec) udostępniony jest tylko schron Pz.W. 717 z jednym korytarzem.

Zaktualizowano wczoraj

Do obiektu przynależą:

Dane teleadresowe

Pniewo 1
66-305 Pniewo
place
52.370413, 15.504810Skopiowano do schowka
N52º22'13.487", E15º30'17.316"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Wstęp płatny
Miejsce/obiekt, z którego korzystanie, zwiedzanie wymaga uiszczenia opłat.
Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Podziemna trasa turystyczna
Miejsce/obiekt udostępniający do zwiedzania podziemną trasę turystyczną.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
niemieckie
Obiekty militarne wybudowane przez wojsko niemieckie.
Pojezierza Południowobałtyckie
Niż Środkowoeuropejski
Pozaalpejska Europa Środkowa
Pojezierze Lubuskie (Brandenbursko-Lubuskie)

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.

expand_less