Twierdza Nysa - Obwałowania Kolejowe
Położone są od ulicy Mazowieckiej do Jagiellońskiej, pomiędzy ulicą Bolesława Śmiałego i Jagiełły.
Powstały w 1875, kiedy w związku z przeniesieniem dworca kolejowego na prawy brzeg rzeki wyburzono stare obwarowania zewnętrzne od strony wschodniej. Ich początkiem był wał przeciwstraży nadbrzeżnych, wzmocniony „Baterią Szyjową”. Następnie wał przecinały tory kolejowe i śluza, która doprowadzała wodę do fosy, a za nią znajdowały się wschodnie bastiony VIII, IX, X i XI z trzema kurtynami oraz bastiony południowe VII i VIII, których kurtyna była przecięta linią kolejową. Front bastionowy, wzmocniony wałami dla artylerii i piechoty, posiadał liczne schrony i trawersy na tych wałach, a pod nimi kazamaty. Całość była osłaniana od zewnątrz fosą z ukrytą drogą i placami broni.
W latach 1910–1921 zburzono obwałowania nadrzeczne, a główna linia bastionów z fosą i przeciwstokiem zachowała się jedynie jako fragment zieleni parkowej, z upływem czasu coraz bardziej dewastowanej i zabudowywanej (m.in. garażami, ogródkami działkowymi). Dzisiejsza ulica Bolesława Śmiałego to dawna droga forteczna, za którą zachował się magazyn amunicji, przykryty nasypem ziemnym. Kazamaty koszarowe po I wojnie światowej służyły jako magazyny i zaplecze gospodarcze.
Źródło: wikipedia.pl
Inne obiekty znajdujące się w:
Twierdza Nysa
- Twierdza Nysa - Bastion św. Jadwigi
- Twierdza Nysa - Flesza Nowa
- Twierdza Nysa - Fort Bombardier
- Twierdza Nysa - Fort I
- Twierdza Nysa - Fort II Regulicki
- Twierdza Nysa - Fort III
- Twierdza Nysa - Fort Prusy
- Twierdza Nysa - Fort Wodny
- Twierdza Nysa - Obwałowania Jerozolimskie (wewnętrzne)
- Twierdza Nysa - Obwałowania Jerozolimskie (zewnętrzne)
- Twierdza Nysa - Obwałowania Kolejowe
- Twierdza Nysa - Obwałowania Wysokie
- Twierdza Nysa - Przeciwstraże kleszczowe
- Twierdza Nysa - Reduta Jerozolimska
- Twierdza Nysa - Reduta Kapucyńska
- Twierdza Nysa - Reduta Kardynalska
- Twierdza Nysa - Reduta Królicza