Stacja kolejowa Rudawa
Rudawa – stacja kolejowa w miejscowości Rudawa, w województwie małopolskim, w Polsce.
Otwarcie ówczesnej stacji nastąpiło 13 października 1847, kiedy to pierwszy pociąg ciągnięty przez parowóz Kraków wjechał na stację z Krakowa udając się do Mysłowic. W tym też czasie wybudowano budynki stacyjne. Obecnie istnieje tylko jeden z nich (aktualnie mieszkalny); główny budynek został zbombardowany pod koniec II wojny światowej (17 stycznia 1945, przez lotnictwo Armii Czerwonej) i nie został odbudowany.
W 1944 roku Niemcy wybudowali bocznice kolejki wąskotorowej do Młynki w celu przewożenia materiałów do budowy umocnień linii oporu B-1 Stützpunkt Rudawa (po II wojnie światowej została zlikwidowana).
W latach 70. XX w. rozważano wybudowanie bocznicy kolejowej do kamieniołomu w Dubiu, jednakże zaniechano tego pomysłu.
W okolicy stacji istnieje kolejowa rozdzielnia elektryczna.
Stacja obsługuje ruch lokalny z Krakowa w kierunku Oświęcimia, Katowic oraz Częstochowy.
Po modernizacji trasy kolejowej E30 (należącej do Paneuropejskiego Korytarza Transportowego) uruchomiono Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) z przystankiem w Rudawie, i jest ona obsługiwana przez koleje małopolskie oraz Polregio(głównie kursy do Krakowa głównego i Oświęcimia). W ramach prac modernizacyjnych zbudowano perony jednokrawędziowe (boczne) wraz z przejściem podziemnym prowadzącym do peronów, pochylnie dla osób niepełnosprawnych oraz tzw. mała architektura. Status obecnej stacji zmieniono na przystanek osobowy.
Źródło: wikipedia.pl