Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Śliwin

Historyczna nazwa: Stacja kolei wąskotorowej w Śliwinie
Data powstania obiektu: 1896 r.

Dworzec w Śliwinie to nowo wybudowany obiekt, o ciekawej, nowoczesnej bryle, wzniesiony przy okazji modernizacji Nadmorskiej Kolejki Wąskotorowej, która zakończyła się w 2013 roku. Dawniej, była tu zwykła, betonowa wiata. Część budynku dworca przeznaczona jest na wynajem. Przez dworzec w Śliwinie, wąskotorówka przejeżdża codziennie kilkanaście razy. 

1 lipca 1896 r. kolej po raz pierwszy wyruszyła w trasę z Gryfic do Niechorza. Pierwotnie poruszała się po torach o rozstawie 750 mm. W 1912 roku poszerzono jednak rozstaw szyn do 1000 mm, co usprawniło i rozwinęło transport towarowy na trasie Gryfice - Niechorze. Dynamiczny rozwój kolei na początku XX w. w znacznym stopniu przyczynił się do rozwoju gospodarki regionu Pomorza Zachodniego.

Lata powojenne przyniosły zastój w ruchu kolejowym, który zastąpił, bardziej rentowny wówczas transport samochodowy. Z tego też powodu infrastruktura kolejowa i tabor wąskotorowy zaczęły niszczeć. Proces ten zahamowało jednak wpisanie Gryfickiej Kolei Dojazdowej do rejestru zabytków, co nastąpiło 11 maja 1995 r. Niestety, Gryficka dojazdówka dalej była w nie najlepszej kondycji i w latach 90-tych, władze PKP postanowiły pozbyć się wąskotorówki i sprzedać ją. Propozycje kupna spływały nawet z Kenii.

Ostatecznie jednak, samorząd gminy Rewal podpisał w 2002 roku umowę z Dyrekcją PKP oraz Ministrem Skarbu o nieodpłatnym przejęciu taboru razem z infrastrukturą i linią Gryfice-Trzebiatów (o długości 61 km). W związku z tym, 29 maja 2002 r. wąskotorówka wróciła na tory, jako własność gminy Rewal. Niestety, duże zniszczenia i wieloletni brak inwestycji spowodowały, że nie udało się uruchomić zamkniętej przez PKP trasy na odcinku Pogorzelica-Trzebiatów. Gmina natomiast nie posiadała tak dużych środków finansowych, aby sfinansować przywrócenie Kolejki do ładu.

W 2004 r., czyli po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej dla Gminy Rewal pojawiło się światełko w tunelu, w tej kwestii. Przy współpracy z Zachodniopomorskim Urzędem Marszałkowskim wystąpiono o dotacje unijne. Dofinansowanie zostało przyznane, w efekcie czego przystąpiono do dużego przedsięwzięcia, jakim była rewitalizacja Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej.

W ramach remontu, zmodernizowano starą linię kolejową na trasie Trzęsacz - Pogorzelica (o długości 10 km). Odrestaurowano także i wyposażono w ogrzewanie i toalety tabor kolejowy. Lokomotywy i wagony przywdziały nowe barwy. Wyremontowane zostały również zabytkowe dworce i wybudowane 3 całkiem nowe stacje.

Dodatkowo, w 2013 r. powołano spółkę Nadmorska Kolej Wąskotorowa, która swą siedzibę otrzymała w Pogorzelicy. Spółka operuje obecnie już funkcjonujący przewóz koleją wąskotorową na trasie Gryfice-Pogorzelica.

Źródło: trzesacz.pl

Zaktualizowano 6 miesięcy temu

Dane teleadresowe

Słoneczna
72-344 Śliwin
place
54.072927, 15.032794Skopiowano do schowka
N54º4'22.537", E15º1'58.058"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
Wstęp bezpłatny

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Powiązane artykuły W tych artykułach wspomnieliśmy o aktualnie oglądanej przez Ciebie atrakcji

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.