Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Rewal
Dworzec Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w Rewalu to zabytkowy obiekt oddany do użytku w 1896. W ostatnich latach, przy okazji kompleksowej rewitalizacji i modernizacji torów oraz taboru wąskotorówki, odnowiono budynek stacji i przyległą mu infrastrukturę kolejową. Dworzec posiada 2 perony. Warto przyjrzeć mu się z bliska, w oczekiwaniu na nadjeżdżającą kolejkę.
Na pierwszym piętrze dworca funkcjonuje Wystawa Miniatur Kolejowych z kilkoma kameralnymi makietami.
1 lipca 1896 r. kolej po raz pierwszy wyruszyła w trasę z Gryfic do Niechorza. Pierwotnie poruszała się po torach o rozstawie 750 mm. W 1912 roku poszerzono jednak rozstaw szyn do 1000 mm, co usprawniło i rozwinęło transport towarowy na trasie Gryfice - Niechorze. Dynamiczny rozwój kolei na początku XX w. w znacznym stopniu przyczynił się do rozwoju gospodarki regionu Pomorza Zachodniego.
Lata powojenne przyniosły zastój w ruchu kolejowym, który zastąpił, bardziej rentowny wówczas transport samochodowy. Z tego też powodu infrastruktura kolejowa i tabor wąskotorowy zaczęły niszczeć. Proces ten zahamowało jednak wpisanie Gryfickiej Kolei Dojazdowej do rejestru zabytków, co nastąpiło 11 maja 1995 r. Niestety, Gryficka dojazdówka dalej była w nie najlepszej kondycji i w latach 90-tych, władze PKP postanowiły pozbyć się wąskotorówki i sprzedać ją. Propozycje kupna spływały nawet z Kenii.
Ostatecznie jednak, samorząd gminy Rewal podpisał w 2002 roku umowę z Dyrekcją PKP oraz Ministrem Skarbu o nieodpłatnym przejęciu taboru razem z infrastrukturą i linią Gryfice-Trzebiatów (o długości 61 km). W związku z tym, 29 maja 2002 r. wąskotorówka wróciła na tory, jako własność gminy Rewal. Niestety, duże zniszczenia i wieloletni brak inwestycji spowodowały, że nie udało się uruchomić zamkniętej przez PKP trasy na odcinku Pogorzelica-Trzebiatów. Gmina natomiast nie posiadała tak dużych środków finansowych, aby sfinansować przywrócenie Kolejki do ładu.
W 2004 r., czyli po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej dla Gminy Rewal pojawiło się światełko w tunelu, w tej kwestii. Przy współpracy z Zachodniopomorskim Urzędem Marszałkowskim wystąpiono o dotacje unijne. Dofinansowanie zostało przyznane, w efekcie czego przystąpiono do dużego przedsięwzięcia, jakim była rewitalizacja Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej.
W ramach remontu, zmodernizowano starą linię kolejową na trasie Trzęsacz - Pogorzelica (o długości 10 km). Odrestaurowano także i wyposażono w ogrzewanie i toalety tabor kolejowy. Lokomotywy i wagony przywdziały nowe barwy. Wyremontowane zostały również zabytkowe dworce i wybudowane 3 całkiem nowe stacje.
Dodatkowo, w 2013 r. powołano spółkę Nadmorska Kolej Wąskotorowa, która swą siedzibę otrzymała w Pogorzelicy. Spółka operuje obecnie już funkcjonujący przewóz koleją wąskotorową na trasie Gryfice-Pogorzelica.
Źródło: trzesacz.pl
Inne obiekty znajdujące się w:
Nadmorska Kolej Wąskotorowa
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Dreżewo
- Nadmorska kolej Wąskotorowa - stacja Gryfice Wąsk.
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Karnice
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Modlimowo
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Niechorze Główne
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Niechorze Latarnia
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Niedźwiedziska
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Paprotno
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Pogorzelica
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Pogorzelica Sandra
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Popiele
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Rewal
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Rybokarty
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Śliwin
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa - stacja Trzęsacz
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa (Gryfice-Pogorzelica)