Wrak betonowca "Ulrich Finsterwalde" w Szczecinie

Kadłub betonowca - betonowy kadłub statku towarowego przeznaczonego do żeglugi morskiej (D-62, bez nazwy własnej). Jeden z dwóch betonowych wraków o których krążą legendy. Zbudowany w latach II wojny światowej w konstrukcji szkieletowej (siatkobeton) w stoczni usytuowanej na plaży w Darłówku (nm. Rügenwaldemünde), osiedlu wchodzącym w skład Darłowa (nm. Rügenwalde). Po wojnie został postawiony na płyciźnie Jeziora Dąbie, nieopodal miejsca zwanego Ińskim Nurtem. Drugi z nich to wrak betonowego tankowca motorowego ULRICH FINSTERWALDER, wydobyty w 1948 roku i ponownie zatopiony na początku lat siedemdziesiątych w wodach Bałtyku na wysokości Wisełki. Był jeszcze trzeci (D-64, bez nazwy własnej), także przewidziany do roli betonowego parowego statku towarowego; jego kadłub został przejęty przez okupacyjne władze radzieckie jako łup wojenny.
Nadal nie ma spójnego obrazu losów tych trzech statków. Pewne jest natomiast, że w stoczni w Darłówku nie pozostał żaden kadłub, a prawie wszystkie opublikowane dotychczas informacje na temat ich losów nie mają pełnego potwierdzenia w zachowanej dokumentacji.

Źródło: pomeranica.pl

W czerwcu 1942 roku na terenie Trzeciej Rzeszy został utworzony specjalny komitet, który miał za zadanie zająć się budową tego typu statków. Nosił on nazwę "Sonderausschuss Betonschiffbau" (dosłownie: "specjalny wydział – budownictwo statków betonowych"). Jego szefem mianowany został inżynier Ulrich Finsterwalder, od którego statek wziął swoją nazwę.

Okręty betonowe budowano głównie z prozaicznego powodu – niewystarczającej ilości stali podczas wojny. Jeden z nich szczeciński „Ulrich Finsterwalder” o długości 90 metrów, szerokości 15 m i 6,5 metrów zanurzenia oraz pojemności 2947 BRT swój pierwszy rejs odbył w sierpniu 1944 roku. Był to tankowiec przewożący benzynę syntetyczną z fabryki benzyny syntetycznej w Policach do Świnoujścia. Został on zbombardowany 20 marca 1945 roku przez radzieckie lotnictwo. Po zakończeniu wojny wrak został odholowany do Inoujścia i zatopiony. Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku z inicjatywy koła płetwonurków przy stoczni A. Warskiego wrak został podniesiony i rozpoczęto jego transport do Dąbia, gdzie miał służyć jako basen kąpielowy. Jednak ze względów technicznych realizację pomysłu przerwano i statek ponownie został przetransportowany do Inoujścia, gdzie osiadł na mieliźnie.

Źródło: visitszczecin.eu

Zaktualizowano 4 miesiące temu

Dane teleadresowe

70-953 Szczecin
place
53.52536, 14.650483Skopiowano do schowka
N53º31'31.296", E14º39'1.739"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
Wstęp bezpłatny
Trudno dostępne

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.