Opis

Wiadukt kolejowy w Bolesławcu – obiekt inżynierii kolejowej nad rzeką Bóbr znajdujący się na terenie miasta Bolesławiec w województwie dolnośląskim. Wykonany został z piaskowca kredowego z kopalni w Dobrej. Jest jednym z najdłuższych tego typu wiaduktów w Polsce i w całej Europie.

Źródło: wikipedia.pl

Historia

W 1845 r. doprowadzono do Bolesławca kolej. W owym czasie prowadzone były już prace nad przedłużeniem linii w stronę Węglińca. Jedną z podstawowych prac, jaką należało wykonać, była przeprawa przez rzekę Bóbr. Do realizacji wybrano projekt pruskiego architekta Fryderyka Engelhardta Gansela. Pracę nad przeprawą rozpoczęto 18 czerwca 1844 roku. Przy budowie bezpośrednio prace wykonywało ponad 600 osób, a kolejnych 3200 było z budową związanych pośrednio. Budowa trwała dwa lata (budowę ukończono w lipcu 1846).

W 1945 r. wycofujący się z miasta Niemcy wysadzili centralne przęsło przeprawy. W 1947 roku ukończono odbudowę i przywrócono pełną przejezdność linii.

W sierpniu 2006 na wewnętrznych stronach filarów wiaduktu zamontowano 58 projektorów kompaktowych oświetlających obiekt.

W październiku 2009 zakończono remont generalny wiaduktu. Został wypiaskowany, jego konstrukcja została gruntownie odnowiona i poddana konserwacji. Poza tym wiadukt zyskał nową sieć trakcyjną, układ torowy, a pas kolejowy poszerzono z obu stron. Dzięki czemu umożliwiono kursowanie pociągów z prędkością 160 km/h.

Źródło: wikipedia.pl

Zaktualizowano 6 miesięcy temu

Dane teleadresowe

Walerego Wróblewskiego
59-700 Bolesławiec
place
51.26773669933889, 15.555100362370514Skopiowano do schowka
N51º16'3.852", E15º33'18.361"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Zabytek techniki
Miejsce/obiekt zaliczone w skład zabytków techniki.
Dostęp 24h/7
Obiekt publiczny, dostępny dla wszystkich 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu (np. pomnik w parku, przydrożny krzyż itp.).

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.