Most Chlebowy w Gdańsku

Most Chlebowy w Gdańsku - gdansk most zakochanych panoramio
Most Chlebowy w Gdańsku - padlocks on love bridge in gdansk
Most Chlebowy w Gdańsku - candados de amor gdansk polonia 2013 05 20 dd 01
Most Chlebowy w Gdańsku - gdansk view for millers house from beyond of the padlocks
Most Chlebowy w Gdańsku - love padlocks on the eastern side of the most chlebowy in gdansk
Most Chlebowy w Gdańsku - srodmiescie gdansk poland panoramio 126
Most Chlebowy w Gdańsku - padlocks on love bridge in gdansk2
Aktualna funkcja: Most Miłości w Gdańsku
Data powstania obiektu: XIV w.

Most Chlebowy nad Kanałem Raduni (zbudowanym w latach 1338-56) łączy ulicę Kowalska z ulica Korzenna. Jego zły stan techniczny, wynikający z długotrwałego użytkowania (m.in. trzeba byo obniżyć nośność do 2,5 ton, zewnętrzne elementy zagrażały bezpieczeństwu użytkowników), wymusił konieczność przeprowadzenia remontu w 2002 roku.

Niegdyś na moście wystawiano stragany z pieczywem ( dlatego też most zwany jest inaczej : Mostem Piekarskim).
Most Chlebowy nad Kanałem Raduni (zbudowanym w latach 1338-56) łączy ulicę Kowalska z ulica Korzenna. Jego zły stan techniczny, wynikający z długotrwałego użytkowania (m.in. trzeba byo obniżyć nośność do 2,5 ton, zewnętrzne elementy zagrażały bezpieczeństwu użytkowników), wymusił konieczność przeprowadzenia remontu.Prace rozpoczęto w lipcu 2002 r., a zakończono w połowie kwietnia 2003 r. W ich wyniku zmieniły się parametry tego obiektu. Teraz nośność mostu wynosi 30 ton, a długość i szerokość ponad 16 m. Ponadto jego sklepienia wzmocniono żelbetowa konstrukcja, most otrzymał nowe ściany czołowe, przebudowane zostało całe uzbrojenie podziemne. Gołym okiem widać też inne zmiany; są nowe bariery, 4 stylowe lampy, nawierzchnia brukowana kostka kamienna zamiast asfaltu.

Obiekt jest też oświetlony od dołu.

Remont mostu kosztował miasto 650 tysięcy złotych. Most Chlebowy jest pod ochrona konserwatorską. Na przełomie XVII – XVIII wieku miał on 8,5 metra szerokości. Na początku XX wieku konstrukcja została poszerzona poprzez dobudowę dwóch części o szerokości 5 m od strony ul. Elbietańskiej oraz 2,8 metra od strony Wielkiego Many. Poszerzenie mostu potrzebne było do przeprowadzenia (obecnie już nieistniejącej) linii tramwajowej.

Oprócz mostu przebudowany został także 70 metrowy odcinek ulicy Korzennej. Nawierzchnię bitumiczna zastąpiono kostką kamienna, w zatoce postojowej przed Ratuszem Staromiejskim zwiększono liczbę miejsc, przebudowano również chodnik po stronie ratusza. Ulica Korzenna z nawierzchnia kamienna podkreśla piękną architekturą Ratusza Staromiejskiego.

Okolice skrzyżowania kanału Raduni z ciągiem ulic Kowalskiej i Korzennej tworzyły dawniej centrum Starego Miasta. Pod koniec XIV w. na tym terenie odnotowano działalność aż 90 rożnego rodzaju branż rzemieślniczych. WXV i XVI wieku pojawiły się tu liczne browary. WXVII wieku działał tu piwowar i astronom Jan Heweliusz. Zabudowa, która powstała na tym terenie na początku XX wieku nie została odbudowana po zniszczeniach wojennych.

Zakończona została również przebudowa skweru. Z klinkieru wykonano trasy spacerowe, pojawiło się stylowe oświetlenie. Założono nowe trawniki, pojawiły się także stylowe ławki.

Źródło: visitgdansk.pl

Zaktualizowano wczoraj

Dane teleadresowe

Korzenna
80-846 Gdańsk
place
54.353696, 18.648502Skopiowano do schowka
N54º21'13.306", E18º38'54.607"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Wstęp bezpłatny
Dostęp 24h/7
Obiekt publiczny, dostępny dla wszystkich 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu (np. pomnik w parku, przydrożny krzyż itp.).

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.