Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny"

Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - 100 3934 wozek pochylnia caluny
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - torowisko pochylni caluny nowe na kanale elblaskim panoramio
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - 20070824 kanal elblaski 100 3918
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski pochylnia caluny 10
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - pochylnia caluny 06
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - 20070824 kanal elblaski 100 3933
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski pochylnia caluny liny
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski pochylnia caluny maszynownia 1
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski pochylnia caluny maszynownia 2
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski pochylnia caluny
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski pochylnia caluny 3
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - pochylnia caluny 04
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski pochylnia caluny 4
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski pochylnia caluny 5
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski pochylnia caluny 6
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski pochylnia caluny 9
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - pochylnia caluny 07
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - kanal elblaski trasa elblag buczyniec 08
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - nowy calun lodni vytah horni konec kanalu
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - nowy calun lodni vytah kolo
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - nowy calun lodni vytah kolo ii
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - nowy calun lodni vytah najezd na koleje
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - nowy calun lodni vytah podvozek pro prepravu lodi
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - pochylnia caluny 01
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - pochylnia caluny 03
Kanał Elbląski - Pochylnia "Całuny" - pochylnia caluny 05
Data powstania obiektu: 1874–1881 r.

Pochylnia Całuny jest piątą, ostatnią z pochylni Kanału Elbląskiego (licząc od strony Miłomłyna). Pochylnia położona jest w km 45.80 - 46.30 kanału, w m. Jelonki, gmina Rychliki, woj. warmińsko - mazurskie.

Pochylnia Całuny jest młodsza od pozostałych pochylni o ok. 33 lata. W 1850r obok dzisiejszej pochylni wykonano 5 drewnianych komorowych (na odcinku od Jez. Drużno do Jeleni - trzecia śluza położona była na wysokości dzisiejszej pochylni Całuny). Już w trakcie prac projektowych pomysł budowy śluz budził poważne wątpliwości. Duży problem stanowiło zaopatrzenie w wodę w ilościach niezbędnych do śluzowania statków. Po wybudowaniu czterech pochylni: Jeleni, Oleśnicy, Kąt i Buczyńca w latach 1860/61 odcinek ze śluzami komorowymi na wysokości Całun stanowił wąskie gardło całego kanału.

Pierwsze projekty zakładające likwidację pięciu śluz i zastąpienie ich analogiczną pochylnią jak pozostałe powstały już w 1864r. Realizację pochylni podjęto jednak znacznie później (oddano do użytku w 1883r). Odcinek kanału z pochylnią wykonano równolegle do kanału ze śluzami - tak, że ruch jednostek pływających mógł trwać bez przerwy. W przeciwieństwie do pozostałych pochylni (gdzie siłą napędową jest koło wodne) tu maszynę wyciągową napędza turbina Francisa z wałem pionowym.

Typ turbiny zastosowanej na Całunach opracował w 1849r James Bichene Francis. Udoskonalił on reakcyjną turbinę wodną opatentowaną w 1838r przez J.D. Howda. Turbinę Francisa zmodernizowano w 1868r wprowadzając kierownicę wirnika, co umożliwiło sterowanie jej obrotami. Zmiana koncepcji napędu (z koła wodnego na turbinę) prawdopodobnie była jedną z przyczyn odłożenia w czasie budowy pochylni w Całunach.

Podstawowe parametry pracy pochylni wynoszą:

  • różnica poziomów: 13.83 m
  • długość torów: 352 m
  • głębokość na stanowisku górnym: 120 cm
  • głębokość na stanowisku dolnym: 120 cm
  • rzędna wody górnej: 13.83 m npm
  • rzędna wody dolnej: 0.00 m npm
  • rzędna grzbietu pochylni: 14.59 m npm
  • max. długość statku: 27m
  • max. szerokość statku (w dnie): 2.6m
  • max szerokość statku (na wys. 1.3m): 3.35m

Napęd wyciągu linowego nie jest jedynym wyróżnikiem pochylni Całuny w stosunku do reszty: inny jest też sposób przeniesienia lin z maszynowni na pochylnie. Filar górnego stanowiska umieszczono tu nie w osi kanału (jak na dotychczasowych pochylniach) a na prawym brzegu za groblą kanału. Przyczyną tej zmiany jest fakt ze w rejonie Całun kanał nie idzie w linii prostej jak na pozostałych pochylniach.

 Źródło: gdansk.rzgw.gov.pl

Zaktualizowano 3 lata temu

Dane teleadresowe

14-411 Jelonki
place
54.04577647609129, 19.559051797502033Skopiowano do schowka
N54º2'44.795", E19º33'32.586"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Zabytek techniki
Miejsce/obiekt zaliczone w skład zabytków techniki.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
Wstęp bezpłatny
Pobrzeża Południowobałtyckie
Niż Środkowoeuropejski
Pozaalpejska Europa Środkowa
Pobrzeże Gdańskie

Inne w kategorii: Architektura To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.