Śluza Kłodnica

Nr w rejestrze zabytków:
A-206/2013 z 29.08.2014
Data powstania obiektu: 1936-1939 r.

luza Kłodnica jest największą z sześciu śluz Kanału Gliwickiego i jedną z dwóch o zamknięciach komór w postaci zasuw poruszających się pionowo. Drugą identyczną, co do zasady działania, jest śluza Dzierżno.
Śluza dwukomorowa o komorach bliźniaczych przedzielonych peronem wykonanym jako konstrukcja lita kamienno-żelbetowa . - długość użyteczna komory: L = 71,8 m

  • szerokość użyteczna komory: B = 12,0 m
  • spad przy normalnym piętrzeniu: H= 10,4 m
  • zużycie wody na jedno śluzowanie: V = 9500,0 m³

Ściany komory wyłożone kotwionymi brusami Peine'a.

Zamknięcie głowy górnej stanowi segment poruszany mechanizmen z napędem elektrycznym lub awaryjnym ręcznym. Komora południowa (lewa, patrząc w dół kanału) po remoncie posiada napęd hydrauliczny. Trzy maszynownie z silnikami znajdują się: jedna na peronie, dwie po bokach obu komór. Masa segmentu jest równoważona przeciwwagą.

Zamknięciem głowy dolnej jest zasuwa Stoney'a - konstrukcja stalowa nitowana wyposażona w trzy ruchome segmenty służące opróżnianu komory. Zasuwa o wadze około 80T (w tym 3 segmenty - 12T) równoważona jest dwoma przeciwwagami, i napędzana jeszcze oryginalnym silnikiem prądu stałego firmy Siemens-Schuckert zasilanym napięciem 500V o mocy 42kW. W sytuacji awaryjnej możliwy jest ręczny napęd zasuwy.

Zasuwy Stoney'a śluzy Kłodnica są większe (wyższe) niż na śluzie Dzierżno z uwagi na konieczność uwzględnienia znacznej różnicy stanów Śr. NW (srednia niska woda wieloletnia) - 5,40m i WWŻ (najwyższy stan wody żeglownej) - 6,90m. Na śluzie Dzierżno różnica ta wynosi zaledwie 0,45m. Warto wspomnieć, że podczas pamiętnej powodzi w dniu 10.07.1997 r poziom wody na wodowskazie dolnym wynosił 8,60m.

Przy projektowaniu budowie kanału i założeniu, że ruch na kanale będzie intensywny, uwzględniono bardzo ograniczone możliwości zaopatrzenia w wodę. Skutki ewentualnego braku dostatecznej ilości wody postanowiono zminimalizować przez umożliwienie przepompowywania wody z poziomu niskiego na wysoki oraz zastosowanie zasuwy międzykomorowej. Oba te systemy zostały wprowadzone na wszystkich sześciu śluzach, a różniły się tylko wielkością i usytuowaniem pomp.

Pomieszczenie pompowni znajduje się w głównym budynku śluzy (tak samo jest na śluzie w Łabędach). Choć nieużywane po wojnie, zachowało się do dnia dzisiejszego pełne jej wyposażenie:

  • pompa wyprodukowana w Bremie w 1940 r o wydajności 1,5 m³/sek, wysokości tłoczenia 12,1 m i prędkości obrotowej 580 obr/min
  • silnik pompy firmy Siemens-Schuckert, trójfazowy 380V, mocy 80 kW  i prędkości obrotowej 1450 obr/min.
  • rozdzielnia zasilająca i szafa sterownicza
  • ujęcie i odprowadzenie wody

Pobór wody następował z ujęcia bezpośrednio pod pompą, a następnie była tłoczona rurociągiem ułożonym w peronie do ujścia po stronie wysokiej wody. Zastosowano tu jedną pompę o dużej wydajności i była jedyną tak dużą z wszystkich zastosowanych. Pozostałe śluzy Kanału Gliwickiego posiadały po jednej lub dwie mniejsze pompy (śluza Dzierżno). Przepompowywania wody, po wojnie, praktycznie nie stosowano z wyjątkiem śluzy Dzierżno gdzie było stosowane w latach 1976-1980.
W czasie gdy budowano kanał i śluzy, zastosowany system przepompowywania wody był rozwiązaniem nowatorskim, a zachowana przepompownia wraz z niemal siedemdziesięcioletnim wyposażeniem ma charakter unikatowy. Warto pomyśleć o jej zachowaniu w niezmienionym stanie i potraktowanie jako swoistego zabytku techniki.

Drugim sposobem na ograniczenie zużycia wody podczas śluzowania miało być połączenie obu komór kanałem zamykanym zasuwą. Otwieranie i zamykanie zasuwy miało umożliwiać opróżnienie do połowy pełnej komory, a tym samym napełnienie w połowie pustej. Przy jednym śluzowaniu tracono by tylko połowę objętości komory. Kanał łączący znajduje się kilka metrów przed progiem (patrząc w stronę dolnej zasuwy) na poziomie dna komory. W celu ułatwienia manewrowania zasuwą była ona odciążona przeciwwagą, a napęd zapewniał silnik elektryczny znajdujący się w środkowej maszynowni, razem z napędami zasuwy głowy górnej.

Parcie słupa wody na płaską powierzchnię zasuwy dociskało ją do obudowy bądź od niej odpychało, w zależności od tego która komora była pełna, a która pusta. Skutkiem tego zasuwy bądź nie udawało się podnieść bądź powstawały nieszczelności i przecieki. Wady tej nigdy nie usunięto. Zasuwa widoczna jest jedynie po całkowitym opróżnieniu komory z wody np. podczas remontu.

Charakterystyczny wygląd śluzom w Kłodniccy i Dzierżnie nadają przeszklone galerie głównych maszynowni. Zachowały się i nadal pracują oryginalne maszyny z czasów gdy była budowana. Na ostatnim, górnym piętrze głównego budynku znajduje się pomieszczenie nastawni z pulpitem sterowniczym. Zdecydowana większość maszyn i oprzyrządowania elektrycznego to oryginały. Tabliczki znamionowe i loga firm są świadectwem historii przemysłu na Górnym Śląsku.

Źródło: kanalgliwicki.net

Zaktualizowano 3 lata temu

Dane teleadresowe

Wandy 1
47-200 Kędzierzyn-Koźle
place
50.363724, 18.187437Skopiowano do schowka
N50º21'49.406", E18º11'14.773"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Zabytek techniki
Miejsce/obiekt zaliczone w skład zabytków techniki.
Tylko z zewnątrz
Obiekt dostępny do zwiedzenia tylko z zewnątrz.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).

Inne w kategorii: Architektura To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.