Aeroklub Częstochowski i lotnisko sportowe w Rudnikach
Pierwszymi próbami lotniczymi ekscytowali się mieszkańcy Częstochowy już na początku ubiegłego wieku. Jednak możliwość realizacji pasji lotniczych pojawiła się wraz z powstaniem w 1928 roku lotniska na Kucelinie. Wytyczono go na piaszczystych terenach nad Wartą, w nowej wówczas dzielnicy – Olsztyńskie - przy drodze do Olsztyna. Gospodarzem obiektu ze stacją paliw i drewnianym hangarem była Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Lotnisko działało do wybuchu wojny, a w latach 50. zostało pochłonięte przez rozbudowującą się hutę żelaza. Wraz z końcem okupacji niemieckiej podjęto kontynuację tradycji lotniczych w dwóch ośrodkach. W latach 40. na odległej o kilka kilometrów na wschód od centrum Częstochowy Górze Ossona funkcjonował Ośrodek Szkolny Szybownictwa. Jego założycielem był legendarny instruktor, pilot Henryk Sięga. Po czterech latach musiał szkołę rozwiązać, a sam wyemigrować do Szwecji. Do dzisiaj działa natomiast założony w 1945 roku Aeroklub Częstochowski. Pierwszym prezesem był Jan Tadeusz Wolański. Obecnie klub skupia ponad 300 członków. W jego ramach funkcjonują sekcje: szybowcowa, spadochronowa, modelarska, samolotowa, mikrolotowa i paralotniowa. Aeroklub może się pochwalić licznymi osiągnięciami sportowymi. Dumą Częstochowy jest najbardziej utytułowany pilot sportowy w Polsce, Janusz Darocha - wielokrotny mistrz świata, Europy i Polski. Aeroklub Częstochowski korzysta z lotniska, położonego w Rudnikach, kilka kilometrów na północ od Częstochowy. Założyli je Niemcy podczas II wojny światowej. Po jej zakończeniu użytkowała je jednostka lotnicza LWP. Obecnie teren ten jest własnością prywatną. Lotnisko w Rudnikach ma 272 ha, a pas startowy liczy 2 km.
Źródło: slaskie.travel