Skansen kolejowy w Pyskowicach

Nr w rejestrze zabytków:
A/46/01 z 12.04.2001
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen dsc 8317
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen dsc 8335
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice nastawnia 2
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen dsc 8368
Skansen kolejowy w Pyskowicach - sam 0048
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen kolejowy 03
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen kolejowy 11
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice lokomotywownia dsc 8410
Skansen kolejowy w Pyskowicach - sam 0046
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen kolejowy 09
Skansen kolejowy w Pyskowicach - sam 0049
Skansen kolejowy w Pyskowicach - sam 0050
Skansen kolejowy w Pyskowicach - sam 0052
Skansen kolejowy w Pyskowicach - sam 0053
Skansen kolejowy w Pyskowicach - sam 0054
Skansen kolejowy w Pyskowicach - sam 0055
Skansen kolejowy w Pyskowicach - sam 0056
Skansen kolejowy w Pyskowicach - sam 0057
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice tereny pkp
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen dsc 8292
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen dsc 8318
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice pkp
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice tereny lokomotywowni
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen dsc 8320
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen dsc 8322 cropped
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen dsc 8326
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen dsc 8332
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen dsc 8355
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen kolejowy 01
Skansen kolejowy w Pyskowicach - pyskowice skansen kolejowy 07
Data powstania obiektu: 1998 r.
Opis

Skansen jest jedynym tego typu obiektem na terenie województwa śląskiego. Zarządzające nim Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów postawiło sobie zadanie stworzenia, na bazie nieczynnej lokomotywowni Pyskowice, skansenu taboru kolejowego, ukazującego historię rozwoju kolejnictwa, które przez półtora wieku kształtowało i napędzało śląski przemysł i handel.

Wśród najcenniejszych eksponatów zgromadzonych przez Towarzystwo i udostępnionych zwiedzającym należy wymienić:

  • parowozy: Ol49, TKh, TKp, TKt48, Pt47, Ty2, Ty42, Ty43, Ty45, Ty51;
  • lokomotywy spalinowe: Kö 0130, 409Da, Ls40, Ls60, Ls300, LDH70, LDH180;
  • wagony towarowe i osobowe;
  • Elektryczny Zespół Trakcyjny EW90;
  • dźwig EDK300;
  • eksponaty z Łaz i likwidowanego skansenu w Krzeszowicach.

Na koniec warto dodać, iż wiele z eksponatów znajdujących się w posiadaniu Towarzystwa, nadal oczekuje na naprawy i renowację.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Historia

Kolej do Pyskowic dotarła w 1879 r. Wtedy zbudowano linię z Toszka, by w rok później przedłużyć ją do Gliwic oraz zbudować odnogę do Zabrza Biskupic. Przez wiele dziesięcioleci Pyskowice były lokalną stacją węzłową. Do 1952 r. można było stąd dotrzeć w trzech kierunkach: w stronę Strzelec Opolskich, Gliwic lub Bytomia, następnie otwarto czwarte połączenie do Lublińca przez Toszek Północny i Krupski Młyn.

Sporym mankamentem pyskowickiej kolei był fakt zlokalizowania jej dworca w sporej odległości od centrum miasta. Dlatego też po II wojnie światowej wzniesiono – razem z nowymi osiedlami – drugą stację kolejową. Pięciokilometrowy odcinek połączył Pyskowice z Pyskowicami Miasto. Niestety plany związane z rozwojem stacji Pyskowice Miasto spełzły na niczym, co po latach zdecydowało o jej ostatecznym upadku. Zanim to jednak nastąpiło, wstrzymany został w 1971 r. ruch pociągów pasażerskich na trasie Pyskowice-Toszek Północny-Lubliniec. W dwa lata później udało się mimo wszystko zelektryfikowano tę linię i do dnia dzisiejszego służy ona jako północno-zachodnia obwodnica towarowa GOP-u.

W niedzielę 2 kwietnia 2000 r. ostatni pasażerowie wysiedli na peronie przystanku PKP Pyskowice Miasto. Od następnego dnia kolej wstrzymała kursowanie pociągów na odcinku Pyskowice-Pyskowice Miasto. Tym samym miasteczko straciło rangę stacji węzłowej, czyli takiej, z której pociągi odjeżdżają w więcej niż w dwóch kierunkach.

Tradycja kolejarska w Pyskowicach jednak nie wygasła. Od niedawna istnieje tu skansen lokomotyw i maszyn parowych, a od 1998 r. prężnie działa Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów powstałe z myślą o stworzeniu skansenu kolejowego na bazie kompleksu budynków hali wachlarzowej i wagonowej w Pyskowicach. Organizacja zrzesza ludzi, którym zależy na ocaleniu od zapomnienia historii polskich kolei, zwłaszcza tej pyskowickiej. Zajmuje się ponadto ratowaniem zabytków kolejnictwa przed zniszczeniem. Organizuje lub współorganizuje również wiele ciekawych imprez, np. przejazdy drezynami. Na Festiwalu Filmów i Programów Telewizyjnych o Zabytkach Techniki i Przemysłu TECHNE OSTRAVA 2010 autorzy filmu dokumentalnego „Na bocznicy” – Śląskie Centrum Dziedzictwa Kulturowego w Katowicach – otrzymało nagrodę, o którą rywalizowało 58 innych filmów z Czech, Słowacji i Polski. W filmie tym został przedstawiony zabytkowy tabor znajdujący się w posiadaniu Towarzystwa oraz jego członkowie.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Zaktualizowano 8 miesięcy temu

Dane teleadresowe

Piaskowa 1
44-120 Pyskowice
Tel. kom.: +48 609 215 594
place
50.3874940140742, 18.61186384245Skopiowano do schowka
N50º23'14.978", E18º36'42.71"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Zabytek techniki
Miejsce/obiekt zaliczone w skład zabytków techniki.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.