Galeria "Konduktorownia" w Częstochowie

Aktualna funkcja: Regionalne Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
Data powstania obiektu: XIX w.
Opis

Konduktorownia jest prowadzona przez Towarzystwo Zachęty, którego jest jednocześnie siedzibą. Stowarzyszenie to powstało z inicjatywy historyka sztuki Piotra Głowackiego i twórców z Częstochowy. Jego celem jest: 

  • popularyzacja w społeczeństwie dokonań artystów w dziedzinie kultury i sztuki,
  • integrowanie działalności artystów i miłośników kultury na rzecz krzewienia sztuk pięknych, muzyki, literatury, filmu oraz innych dyscyplin twórczych,
  • przywracanie tradycji mecenatu artystycznego,
  • angażowanie grup społecznych na rzecz kultury i sztuki,
  • działalność edukacyjna i promocyjna na rzecz sztuki współczesnej,
  • wychowanie i edukacja dzieci i młodzieży w zakresie kultury i sztuki,
  • utworzenie Regionalnej Kolekcji Sztuki Współczesnej,
  • utworzenie Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesności.

Towarzystwo realizuje swoje cele w szczególności przez:

  • zorganizowanie i stopniowe uzupełnianie o nowe eksponaty Regionalnej Kolekcji Sztuki Współczesnej oraz zarządzanie nią (wybór, zakup i zabezpieczenie dzieł sztuki, działalność wystawiennicza, bazy danych),
  • utworzenie i zarządzanie Interdyscyplinarnym Centrum Nowoczesności (adaptacja obiektów przemysłowych na centrum łączące funkcje artystyczne, społeczne, edukacyjne, rekreacyjne, rozrywkowe),
  • organizację i prowadzenie galerii oraz salonów wystawienniczych, w tym „wędrujących wystaw”,
  • prowadzenie prac badawczych, konferencji, seminariów, sympozjów, koncertów i festiwali interdyscyplinarnych,
  • aktywną popularyzację dorobku artystów,
  • działalność promocyjną,
  • powoływanie sekcji i zespołów zadaniowo-merytorycznych,
  • przydzielanie nagród artystom,
  • wydawnictwa i kolportaż,
  • impresariat, działania agencyjno-menadżerskie.

Stara konduktorownia jest doskonałym miejscem na realizację tak ambitnych celów towarzystwa. W oryginalnie zaadaptowanych wnętrzach odbywają się liczne wystawy, wernisaże, wydarzenia artystyczne, które przyciągają coraz więcej zainteresowanych. Zbiór, który powstaje w odniesieniu do stanu posiadania Muzeum Częstochowskiego, stanowi nowy zasób dzieł sztuk wizualnych. Kolekcja ma stać się oryginalnym fragmentem życia artystycznego w Częstochowie i regionie.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Historia

Historia konduktorowni jest nierozerwalnie związana z Koleją Warszawsko-Wiedeńską, zwaną niegdyś Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską. Była to pierwsza trasa kolejowa wybudowana na terenie Królestwa Polskiego z inicjatywy Polaków, a jej głównym zadaniem było wspieranie rozwoju gospodarczego Królestwa. Pomysł jej stworzenia pojawił się już w latach 30. XIX w. Jej trasa została wyznaczona w 1838 r., a w rok później prace nad jej budową zostały podzielone na odcinki. Te, które przebiegały przez Częstochowę nosiły numery III – odcinek od Piotrkowa do Częstochowy i Częstochowa (budową kierował inż. Roman Pollini, zastąpiony w trakcie robót przez inż. Adama Krauze) oraz IV – odcinek od Częstochowy do granicy Królestwa (budową kierował inż. Franciszek Leszczyński). W kwietniu 1839 r. oficjalnie swoją działalność rozpoczęło Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawa - Wiedeń. Pierwsze prace w terenie ruszyły już w 1840 r. Po rozwiązaniu towarzystwa w 1842 r. prace i finansowanie budowy kolei przejęły agendy rządowe i w 1844 r. zostały one wznowione. Uroczyste otwarcie ruchu kolejowego na pierwszym odcinku z Warszawy do Grodziska miało miejsce w 1845 r.

W latach 1845–1846 wzniesiono w Częstochowie pierwszy dworzec na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Miał charakter późnoklasycystyczny i kształtem przypominał lokomotywę – jego środkowa część miała piętro i kwadratową wieżę, natomiast boczne pawilony były parterowe.  

17 listopada 1846 r. nastąpiło uroczyste otwarcie odcinka do Częstochowy. Już dzień wcześniej z Warszawy wyruszył do Częstochowy pociąg z namiestnikiem i gośćmi. Po przyjeździe do Częstochowy odbyło się oficjalne powitanie przez władze miasta i licznie przybyłe delegacje okolicznych miejscowości. Następnie udano się do klasztoru na Jasnej Górze, gdzie odprawiona została msza św., a goście zwiedzili klasztor. Później odwiedzono jeszcze szpital miejski i wojskowy, po czym przybyli goście powrócili na obiad do budynku dworu stacyjnego. Po pokazie sztucznych ogni ok. godz. 6 wieczorem wyruszono w podróż powrotną do Warszawy. 19 listopada w prasie ukazała się zapowiedź, że od 1 grudnia ruch na odcinku do Częstochowy będzie dostępny publicznie.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Zaktualizowano 7 miesięcy temu

Dane teleadresowe

Marszałka Józefa Piłsudskiego 34/36
42-202 Częstochowa
Tel. kom.: 519 198 633
Tel. kom.: 603 74 55 35
Tel. kom.: 601 487 237
Tel. kom.: 501 03 44 11
place
50.808070, 19.122112Skopiowano do schowka
N50º48'29.052", E19º7'19.603"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Wstęp płatny
Miejsce/obiekt, z którego korzystanie, zwiedzanie wymaga uiszczenia opłat.
Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Na deszcz
Miejsce/obiekt, który charakteryzuje się możliwością zwiedzania niezależnie od panujących na zewnątrz warunków atmosferycznych.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).

Inne w kategorii: Rozrywka i kultura To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.