Most kolejowy na linii średnicowej w Krakowie

Most kolejowy na linii średnicowej – most kolejowy w Krakowie na Wiśle, pomiędzy stacją Kraków Główny a przystankiem kolejowym Kraków Zabłocie.

Leży na trasie linii kolejowej nr 91 łączącej stację Kraków Główny ze stacją Medyka.

Pierwszy most, o drewnianej konstrukcji, wybudowali w tym miejscu Austriacy w 1856 roku. Znajdował się on na trasie linii kolejowej austriackiej Cesarsko-Królewskiej Wschodniej Kolei Państwowej (k.k. Őstliche Staatsbahn). Linia ta, Kraków-Dębica, otwarta została 20 lutego 1856 i miała 110 km długości, w następnych latach przedłużano ją: do Rzeszowa (1858), do Przemyśla (1860), do Lwowa (1861) i w 1869 do Brodów.

W 1864 roku wybudowano stały most stalowy. Dwutorowa konstrukcja miała 5 przęseł o rozpiętości 35,40 m. W 1884 roku miał miejsce remont i wymiana konstrukcji stalowej.

W styczniu 1945 roku został wysadzony (podobnie jak inne mosty w Krakowie) przez wycofujące się z Krakowa, wojska niemieckie. W tymże roku odbudowany przez wojska radzieckie.

W 1988 roku przeprowadzono remont i wymianę przęseł mostu wykonane przez Zakład Budowy Mostów PKP.

Most długości 212,4 m, jest dwutorowy. Konstrukcja jest stalowa blachownicowa, pod każdym torem oddzielna. Ma sześć przęseł, każde o długości 35,4 m.

Źródło: wikipedia.pl

Zaktualizowano wczoraj

Dane teleadresowe

31-035 Kraków
place
50.05010268320757, 19.95476249583238Skopiowano do schowka
N50º3'0.37", E19º57'17.145"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Dostęp 24h/7
Obiekt publiczny, dostępny dla wszystkich 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu (np. pomnik w parku, przydrożny krzyż itp.).

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.