Most Kotlarski w Krakowie
Most Kotlarski – most w Krakowie na Wiśle, łączący Grzegórzki z Zabłociem, ulicami Kotlarską i Herlinga-Grudzińskiego.
Konstrukcja i opis mostu
Zaprojektowany przez Witolda Gawłowskiego przy współpracy z biurem architektonicznym MTWW, jest najdłuższym w Polsce mostem łukowym, nie mającym filarów na rzece.
Most posiada dwie dwupasmowe jezdnie samochodowe oraz oddzielny pas, przez który od 2010 r. przebiega trasa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Na obu brzegach rzeki przy moście znajdują się przystanki tramwaju wodnego („Most Kotlarski” oraz „Galeria Kazimierz”).
Dane techniczne:
- długość przęsła: 166 m
- szerokość: 36,8 m
Źródło: wikipedia.pl
Wybudowany od października 2000 do grudnia 2001 roku w ciągu „Trasy Kotlarskiej” na II Obwodnicy Krakowa usprawnił połączenie Podgórza ze Śródmieściem i odciążył ruch na ulicach Starowiślnej i Na Zjeździe oraz na moście Powstańców Śląskich.
W związku z budową mostu Kotlarskiego zostały zlikwidowane stacje kolejowe Kraków Wisła (po prawej stronie rzeki) oraz Kraków Grzegórzki (po lewej stronie). Po oficjalnym otwarciu mostu 8 grudnia 2001 zamknięto dla ruchu most Lajkonik 2, który stał nieopodal w górę rzeki.
Budowa mostu kosztowała 132,7 mln złotych. Wykonawcą był Mostostal Kraków S.A.
W 2021 roku na moście zostały przeprowadzone prace antykorozyjne oraz wymieniono uszkodzoną izolacjo-nawierzchnię chodników.
Źródło: wikipedia.pl