GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk.

GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk. - sam 4167
GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk. - img 20250322 144128905 hdr
GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk. - miasteczko slaskie zalew 02
GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk. - img 20250322 144024331 hdr
GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk. - sam 4169
GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk. - miasteczko slaskie zalew 01
GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk. - img 20250322 144152697 hdr
GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk. - sam 4176
GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk. - miasteczko slaskie zalew dawna lokalizacja
GKW - Stacja Miasteczko Śl. Zalew Wąsk. - img 20250322 143948741 hdr
Aktualna funkcja: Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Miasteczko Śląskie Zalew
Opis

Stacja Miasteczko Śląskie Zalew to kolejowa brama do Zalewu Nakło-Chechło, jedna z najciekawszych stacji Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, zlokalizowana bezpośrednio przy Zalewie Nakło-Chechło. To idealne miejsce dla miłośników historii kolejnictwa, jak i osób szukających spokojnego wypoczynku nad wodą. W artykule przedstawiamy, dlaczego warto odwiedzić tę stację i jakie atrakcje czekają w jej okolicy.

Gdzie znajduje się stacja Miasteczko Śląskie Zalew?

Stacja Miasteczko Śląskie Zalew położona jest w północnej części województwa śląskiego, w pobliżu Zalewu Nakło-Chechło. To przedostatnia stacja 21-kilometrowej trasy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, która biegnie z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. Stacja stanowi doskonałą bazę wypadową dla turystów chcących odpocząć nad zalewem, w okolicznych lasach lub poznać historię kolei wąskotorowych.

Historia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe mają ponad 150-letnią historię. Dawniej służyły głównie do transportu towarów, dziś są atrakcją turystyczną, przyciągającą zarówno mieszkańców regionu, jak i odwiedzających. Trasa kolejki przebiega przez industrialne tereny Bytomia i Tarnowskich Gór, kończąc się w malowniczym Miasteczku Śląskim.

Atrakcje turystyczne wokół stacji

Stacja Miasteczko Śląskie Zalew to nie tylko punkt startowy dla wycieczek kolejką wąskotorową, ale również brama do licznych atrakcji turystycznych. Wśród nich warto wymienić:

Trasy kolejki wąskotorowej

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe oferują dwie główne trasy turystyczne:

  1. EuroCity „Szombierki” – trasa z Bytomia Głównego Wąskotorowego do Elektrowni Szombierki, połączona ze zwiedzaniem obiektu z przewodnikiem,

  2. Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie (Zalew Chechło) – trasa sezonowa, prowadząca do stacji Miasteczko Śląskie Zalew, idealna na letnie wycieczki.

Zabytkowy tabor kolejowy

W Bytomiu Karbiu, będącym częścią Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, można zobaczyć unikalne eksponaty, takie jak:

  • Lokomotywy spalinowe serii Lxd2 – potężne maszyny, które zastąpiły parowozy,

  • Parowozy – w tym parowóz Tw47-2558, zaprojektowany specjalnie dla GKW,

  • Wagony osobowe – np. luksusowa „Salonka” z 1912 roku, w której podobno podróżował cesarz Wilhelm II.

Dlaczego warto odwiedzić stację Miasteczko Śląskie Zalew?

Stacja Miasteczko Śląskie Zalew to idealne miejsce dla miłośników kolei, historii i natury. Połączenie zabytkowej kolei wąskotorowej z pięknem Zalewu Nakło-Chechło sprawia, że jest to doskonały cel na weekendową wycieczkę.

Podsumowanie

Stacja Miasteczko Śląskie Zalew to wyjątkowe miejsce, które łączy historię kolejnictwa z pięknem przyrody. Niezależnie od tego, czy jesteś miłośnikiem techniki, czy po prostu chcesz odpocząć nad wodą, ta stacja z pewnością Cię zachwyci. Planując kolejną podróż, koniecznie uwzględnij Górnośląskie Koleje Wąskotorowe na swojej liście!

 

 

Miasteczko Śląskie Zalew – stacja Górnośląskich Kolei Wąskotorowych zlokalizowana bezpośrednio przy Zalewie Nakło-Chechło.

Posiadające ponad 150-letnią historię Górnośląskie Koleje Wąskotorowe służą dzisiaj przede wszystkim mieszkańcom Bytomia i Tarnowskich Gór, jak również turystom odwiedzającym te miasta, zapewniając dogodny transport do atrakcji turystycznych. Na zachowanej do czasów współczesnych 21-kilometrowej trasie kolejki z Bytomia do Miasteczka Śląskiego znajdują się m.in. dawna elektrownia „Szombierki” z 1920 r., lokomotywownia Bytom – Karb Wąskotorowa, wyrobiska dawnych kamieniołomów dolomitu w Bytomiu – Suchej Górze i Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach. W okresie letnim kolejka dowozi również turystów nad Zalew Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim.

Trasa kolejki przebiega przez północną część Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, zaczynając się w samym sercu jego uprzemysłowionej części, a kończąc na leśno-rolniczych terenach wokół Miasteczka Śląskiego. Turyści mogą wybrać w dwie trasy:

  • EuroCity „Szombierki”: Bytom Główny Wąskotorowy - Elektrownia Szombierki (kursuje 27 lutego, 27 marca, 17 kwietnia, 29 maja, 26 czerwca), obejmuje przejazd w dwie strony wraz ze zwiedzaniem Elektrowni z przewodnikiem;
  • Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie (Zalew Chechło) (kursuje w sezonie letnim).

Operatorem GKW jest powstałe w 2002 r. Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, które, poza prowadzeniem regularnego ruchu pociągów, stara się uratować przed zapomnieniem i degradacją zachowane zabytki wąskotorowej techniki kolejowej, takie jak m.in. największą w Polsce stację wąskotorową w Bytomiu Karbiu, specyficzny dla Górnego Śląska tabor oraz elementy infrastruktury parowozowni z lat 20. XX w.

We wspomnianym wyżej Bytomiu Karbiu znajdują się ciekawe eksponaty kolei wąskotorowych. Należą do nich:

  • pojazdy spalinowe – potężne lokomotywy spalinowe serii Lxd2, które po wyparciu ciężkich, pięcioosiowych parowozów stały się podstawowym środkiem trakcyjnym GKW. Doskonale sprawdzały się prowadząc ciężkie pociągi towarowe, których masa dochodziła do prawie 400 ton. Pierwsze lokomotywy z 25 przeznaczonych, dotarły na GKW już pod koniec lat 60. Dzisiaj w WMD Bytom Karb stacjonują 4 przejęte przez UM Bytom maszyny;
  • parowozy, w tym parowóz Tw47-2558, który został zaprojektowany specjalnie dla potrzeb GKW oraz parowóz „Las”, który od 1975 r. służy jako pomnik na stacji Poręba Wąskątorowa, Maciejkowice i Bytom Wąskotorowy. W 2004 r. został przeniesiony do WMD Bytom Karb;
  • wagony osobowe, w tym pochodząca z 1912 r. Asxh – „Salonka”, która jest jedną z dwóch ocalałych najbardziej luksusowych wagonów pasażerskich w historii kolei wąskotorowych. Podróżował nią podobno sam cesarz Wilhelm II. Druga taka salonka znajduje się w berlińskim Muzeum Techniki;
  • wagony towarowe i pojazdy pomocnicze.

Większość z opisanego powyżej taboru oczekuje na remont.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Historia

Historia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych zaczęła się w 1851 r. wraz z uzyskaniem koncesji na budowę linii kolejowej przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej. Pierwsze odcinki GKW  zostały uruchomione już dwa lata później, w 1853 r. Połączyły one Tarnowskie Góry z Wirkiem przez Repty, Karb, Bobrek, Orzegów, Chebzie, Nowy Bytom oraz Karb z Zawodziem, Szopienicami i  Janowem przez Rozbark, Chorzów, Siemianowice Śląskie i Bogucice. Na początku swojej działalności, GKW służyły przede wszystkim celom transportu przemysłowego. To właśnie dzięki nim połączone zostały ze sobą setki zakładów: kopalnie, huty, elektrownie, kamieniołomy, cegielnie czy koksownie. Taki stan rzeczy trwał aż do końca XX w., kiedy to z uwagi na załamanie gospodarcze i restrukturyzację przemysłu, koleje wąskotorowe straciły większość ze swoich dotychczasowych nadawców i odbiorców ładunków.

Ostatnim obsługiwanym zakładem przemysłowym była Elektrownia Chorzów, do której przez ponad 100 lat docierały zwarte składy z węglem. W 2001 r. odbył się ostatni transport przy wykorzystaniu GKW, miało to miejsce dokładnie 16 maja. Już w następnym roku, GKW znalazły swojego nowego właściciela, którym stało się Miasto Bytom. Z kolei operatorem GKW zostało powołane do życia w tym samym roku Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, dzięki czemu zostały one przywrócone do życia. Obecnie służą one przede wszystkim mieszkańcom Bytomia i Tarnowskich Gór, jak również turystom odwiedzającym te miasta, zapewniając dogodny transport do atrakcji turystycznych.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Uwagi

Przewozy Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi odbywają się regularnie w sezonie turystycznym, EuroCity „Szombierki” kursuje również w zimie i na wiosnę. Aktualny rozkład jazdy jest dostępny na stronie Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych http://www.sgkw.eu.

Kolejka jest dostępna dla osób niepełnosprawnych.

Literatura
  1. Foks Justyna, Przewodnik po trasach rowerowych i narciarstwa biegowego na terenie Gminy Miasteczko Śląskie.
Zaktualizowano 21 dni temu

Dane teleadresowe

Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
42-610 Miasteczko Śląskie
place
50.475136, 18.908264Skopiowano do schowka
N50º28'30.49", E18º54'29.75"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Wstęp bezpłatny
Sezonowy
Dostęp 24h/7
Obiekt publiczny, dostępny dla wszystkich 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu (np. pomnik w parku, przydrożny krzyż itp.).
Kolej wąskotorowa
Wyżyna Woźnicko-Wieluńska
Wyżyna Śląsko-Krakowska
Wyżyny Polskie
Pozaalpejska Europa Środkowa

Inne w kategorii: Architektura To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.