Data powstania obiektu: 2007 r.

Kolejka Leśna w Orawskiej Leśnej na Orawie była w rzeczywistości nie tylko pod względem konstrukcyjnym, ale również pod względem nakładów i kosztów eksploatacyjnych stosunkowo tanim przedsięwzięciem, o wiele tańszym od konwencjonalnych kolei. Albowiem kolejka ta była także w stanie poradzić sobie z bardzo zróżnicowaną rzeźbą terenu. W chwili obecnej kolejka leśna już nie spełnia swojego pierwotnego, podstawowego celu, jakim był przewóz drewna, ale funkcjonuje jako atrakcja turystyczna Muzeum Orawskiego.

Koleje Leśne są liniami kolejowymi o węższym rozstawie szyn – tylko 760 mm w porównaniu ze standardowym rozstawem szyn – 1453 mm. Pomimo tego, to właśnie wąskotorowe koleje leśne były w przeszłości wygodnym środkiem do transportowania drzewa.

Uznanie w 1972 roku części Kysucko-Orawskiej Kolei Leśnej na odcinku Chmúra-Beskyd-Tanečník za zabytek kultury materialnej uratowało w ostatniej chwili przed likwidacją to ciekawe dzieło techniki. Przyjęte rozwiązanie miało na celu zachowanie dla potomności dziedzictwa kultury technicznej w postaci cennego systemu tylnych zwrotnic przy pomocy którego kolej leśna pokonywała pod górę wysokości górskie, na grzbiet Beskyd.

W sierpniu 1992 roku została podpisana umowa pomiędzy Muzeum Orawskim w Dolnom Kubíne a Muzeum Kysuckim w Čadca (Czaca) w sprawie całkowitej rekonstrukcji całej zachowanej części kolei leśnej, która znajdowała się na obszarze obu regionów. W ramach tych prac modernizacyjnych zostały odnowione stacja Beskyd oraz most przy osadzie Tanečník. Prowadzone w okolicy stacji Tanečník na linii kolejki prace modernizacyjne zostały zakończone w 2007 roku. Co za tym idzie orawski odcinek wąskotorowej kolejki leśnej został oddany na potrzeby Muzeum.

Źródło: slovakia.travel

Orawska Kolej Leśna (słow. Oravská lesná železnica, Lesná úvraťová železnica Tanečník - Beskyd) - kolej wąskotorowa o szerokości 760 mm w północno-wschodniej Słowacji w miejscowości Oravská Lesná. Jest to fragment orawskiej części dawnej Kisucko-Orawskiej Kolei Leśnej (Kysucko-oravská lesná železnica).

Pierwsze pociągi ruszyły w tej okolicy w 1918 z Oravskiej Lesnej przez Zákamenné do miejscowości Lokca (wówczas Erdutka), z odgałęzieniem na północ do wsi Mútne. Zwożono nią drewno z lasów należących do komposesoratu orawskiego. W latach 1925-1926 wybudowano odcinek o długości 10 km, łączący orawską wąskotorówkę z jej kisucką częścią (biegnącą z Vychylovki aż do Oszczadnicy). Trawersując pokonywane wzniesienia pociągi kolejki, to jadąc w przód, to w tył, na długości 1,5 km pokonywały po stronie kisuckiej różnicę wzniesień wielkości 217,69 metrów (o pochyleniu dochodzącym do 73 ‰).

Po II wojnie światowej dobra komposesoratu upaństwowiono, a działalność kolejki osiągnęła szczyt w latach 50. W następnej dekadzie zwożenie drewna tym środkiem transportu przestało być opłacalne. W styczniu 1969 przewozy zawieszono, w związku z czym rozpoczęto demontaż torów i infrastruktury. W I etapie planowano rozebrać odcinki Mútne - Furandová oraz Birch - Zákamenné. Oficjalnie zakończenie działalności nastąpiło z końcem 1971. Z sieci liczącej 110 kilometrów torów ocalało tylko 8 kilometrów na odcinku Tanečník (przysiółek Oravskiej Lesnej) - Beskyd (w pobliżu przysiółka Demänová) - Chmúra, czyli praktycznie łącznik wybudowany w 1926.

Uratowany dzięki protestom miłośników kolei wąskotorowych i uznany w 1972 za pamiątkę kultury orawski odcinek został pozbawiony jakiegokolwiek nadzoru. Po kilku latach część tą przejęło Muzeum Orawskie. Pierwsze prace rekonstrukcyjne zaczęto w 1996, a na początku XXI wieku ruszyła systematyczna odbudowa zachowanej linii. 31 maja 2008 wznowiono ruch pociągów (tym razem turystycznych) na odcinku Tanečník - Beskyd. W przysiółku Tanečník znajduje się kasa, sklep z pamiątkami oraz niewielkie muzeum, natomiast przy przełęczy Beskyd, gdzie znajduje się najwyżej położony punkt na trasie kolejki (939,1 m n.p.m.), wybudowano dla turystów niewielką wieżę widokową.

Od strony kysuckiej od lat 90. XX wieku kursują turystyczne składy na trasie Kubátkovia - skansen - Chmúra, na długości 3,6 kilometra. Według planów w 2012 roku ma być możliwa przejażdżka na całym zachowanym odcinku - z Vychylówki (Kubátkovia) do Tanečníka (ok. 10,5 kilometra). Na odcinku Chmúra - Beskyd ma kursować drezyna.

Źródło: wikipedia.pl

Zaktualizowano 3 miesiące temu

Dane teleadresowe

Unnamed Road
029 57 Demianowska Dolina
place
49.385399, 19.161374Skopiowano do schowka
N49º23'7.436", E19º9'40.946"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Wstęp płatny
Miejsce/obiekt, z którego korzystanie, zwiedzanie wymaga uiszczenia opłat.
Atrakcje dla dzieci
Miejsce/obiekt posiadające w swojej ofercie atrakcje dla dzieci (np. kąpieliska, parki rozrywki, sale zabaw itp.).
Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
Kolej wąskotorowa

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.