Orawska Kolej Leśna
Kolejka Leśna w Orawskiej Leśnej na Orawie była w rzeczywistości nie tylko pod względem konstrukcyjnym, ale również pod względem nakładów i kosztów eksploatacyjnych stosunkowo tanim przedsięwzięciem, o wiele tańszym od konwencjonalnych kolei. Albowiem kolejka ta była także w stanie poradzić sobie z bardzo zróżnicowaną rzeźbą terenu. W chwili obecnej kolejka leśna już nie spełnia swojego pierwotnego, podstawowego celu, jakim był przewóz drewna, ale funkcjonuje jako atrakcja turystyczna Muzeum Orawskiego.
Koleje Leśne są liniami kolejowymi o węższym rozstawie szyn – tylko 760 mm w porównaniu ze standardowym rozstawem szyn – 1453 mm. Pomimo tego, to właśnie wąskotorowe koleje leśne były w przeszłości wygodnym środkiem do transportowania drzewa.
Uznanie w 1972 roku części Kysucko-Orawskiej Kolei Leśnej na odcinku Chmúra-Beskyd-Tanečník za zabytek kultury materialnej uratowało w ostatniej chwili przed likwidacją to ciekawe dzieło techniki. Przyjęte rozwiązanie miało na celu zachowanie dla potomności dziedzictwa kultury technicznej w postaci cennego systemu tylnych zwrotnic przy pomocy którego kolej leśna pokonywała pod górę wysokości górskie, na grzbiet Beskyd.
W sierpniu 1992 roku została podpisana umowa pomiędzy Muzeum Orawskim w Dolnom Kubíne a Muzeum Kysuckim w Čadca (Czaca) w sprawie całkowitej rekonstrukcji całej zachowanej części kolei leśnej, która znajdowała się na obszarze obu regionów. W ramach tych prac modernizacyjnych zostały odnowione stacja Beskyd oraz most przy osadzie Tanečník. Prowadzone w okolicy stacji Tanečník na linii kolejki prace modernizacyjne zostały zakończone w 2007 roku. Co za tym idzie orawski odcinek wąskotorowej kolejki leśnej został oddany na potrzeby Muzeum.
Źródło: slovakia.travel
Orawska Kolej Leśna (słow. Oravská lesná železnica, Lesná úvraťová železnica Tanečník - Beskyd) - kolej wąskotorowa o szerokości 760 mm w północno-wschodniej Słowacji w miejscowości Oravská Lesná. Jest to fragment orawskiej części dawnej Kisucko-Orawskiej Kolei Leśnej (Kysucko-oravská lesná železnica).
Pierwsze pociągi ruszyły w tej okolicy w 1918 z Oravskiej Lesnej przez Zákamenné do miejscowości Lokca (wówczas Erdutka), z odgałęzieniem na północ do wsi Mútne. Zwożono nią drewno z lasów należących do komposesoratu orawskiego. W latach 1925-1926 wybudowano odcinek o długości 10 km, łączący orawską wąskotorówkę z jej kisucką częścią (biegnącą z Vychylovki aż do Oszczadnicy). Trawersując pokonywane wzniesienia pociągi kolejki, to jadąc w przód, to w tył, na długości 1,5 km pokonywały po stronie kisuckiej różnicę wzniesień wielkości 217,69 metrów (o pochyleniu dochodzącym do 73 ‰).
Po II wojnie światowej dobra komposesoratu upaństwowiono, a działalność kolejki osiągnęła szczyt w latach 50. W następnej dekadzie zwożenie drewna tym środkiem transportu przestało być opłacalne. W styczniu 1969 przewozy zawieszono, w związku z czym rozpoczęto demontaż torów i infrastruktury. W I etapie planowano rozebrać odcinki Mútne - Furandová oraz Birch - Zákamenné. Oficjalnie zakończenie działalności nastąpiło z końcem 1971. Z sieci liczącej 110 kilometrów torów ocalało tylko 8 kilometrów na odcinku Tanečník (przysiółek Oravskiej Lesnej) - Beskyd (w pobliżu przysiółka Demänová) - Chmúra, czyli praktycznie łącznik wybudowany w 1926.
Uratowany dzięki protestom miłośników kolei wąskotorowych i uznany w 1972 za pamiątkę kultury orawski odcinek został pozbawiony jakiegokolwiek nadzoru. Po kilku latach część tą przejęło Muzeum Orawskie. Pierwsze prace rekonstrukcyjne zaczęto w 1996, a na początku XXI wieku ruszyła systematyczna odbudowa zachowanej linii. 31 maja 2008 wznowiono ruch pociągów (tym razem turystycznych) na odcinku Tanečník - Beskyd. W przysiółku Tanečník znajduje się kasa, sklep z pamiątkami oraz niewielkie muzeum, natomiast przy przełęczy Beskyd, gdzie znajduje się najwyżej położony punkt na trasie kolejki (939,1 m n.p.m.), wybudowano dla turystów niewielką wieżę widokową.
Od strony kysuckiej od lat 90. XX wieku kursują turystyczne składy na trasie Kubátkovia - skansen - Chmúra, na długości 3,6 kilometra. Według planów w 2012 roku ma być możliwa przejażdżka na całym zachowanym odcinku - z Vychylówki (Kubátkovia) do Tanečníka (ok. 10,5 kilometra). Na odcinku Chmúra - Beskyd ma kursować drezyna.
Źródło: wikipedia.pl