Dworzec kolejowy w Rybniku
Rybnik – największy dworzec kolejowy w Rybniku i ROW. Znajduje się w Śródmieściu, przy ulicy Dworcowej, według klasyfikacji PKP ma kategorię dworca aglomeracyjnego.
W roku 2018 stacja obsługiwała ok. 2300 pasażerów na dobę.
Stacja została otwarta 1 października 1856 na linii kolejowej z Nędzy do Rybnika. 16 lipca 1912 otwarto odcinek Rybnik – Leszczyny, a dzięki temu Rybnik uzyskał połączenie z Katowicami.
Wewnątrz znajdują się kasy biletowe, informacja, salonik prasowy, kawiarnia. W budynku znajduje się komisariat Straży Ochrony Kolei. Jest jednym z niewielu odnowionych w ostatnim czasie dworców w okolicy. Dworzec posiada 3 perony, na które można się dostać przejściem podziemnym. Między torami przy peronach 1 i 2 znajduje się dodatkowy tor przelotowy dla pociągów towarowych (w sumie na dworcu znajdują się 2 takie tory). Na terenie dworca znajduje się kilka torów bocznych postojowych i manewrowych. Niedaleko od dworca znajduje się lokomotywownia z obrotnicą.
Połączenia
Od 9 grudnia 2012 stacja jest wykorzystywana na liniach spółki Koleje Śląskie: S7 (Katowice – Racibórz), S71 (Katowice – Wodzisław Śląski) i S72 (Rybnik – Bielsko-Biała). Od 1 marca 2015 spółka Przewozy Regionalne uruchomiła bezpośrednie pociągi relacji Rybnik – Katowice – Kraków i z powrotem.
W rozkładzie jazdy 2015/2016 spółka PKP Intercity założyła kursowanie trzech par pociągów EIC, kończących bieg na terenie Republiki Czeskiej, po zmodernizowanej trasie przez Rybnik i przejście graniczne w Chałupkach. Opóźnienia w pracach spowodowały jednak, że termin wprowadzenia zmian przesunięto na 18 stycznia 2016 roku. Do tego czasu pociągi skierowano na trasę objazdową przez Zebrzydowice.
Od 15 grudnia 2019 r. przez Rybnik kursuje dziesięć pociągów dalekobieżnych, między innymi do Świnoujścia, Gdyni, Brześcia, Wiednia, Budapesztu, Zakopanego, Przemyśla a nawet Grazu i Moskwy. Do Warszawy kursuje 5 bezpośrednich pociągów.
Źródło: wikipedia.pl