Ołtarz papieski w Zakopanem
Ołtarz ze stadionu pod Wielką Krokwią został wybudowany na czas pielgrzymki Ojca Świętego do Zakopanego w dniu 6 czerwca 1997 roku. Projekt architektoniczny opracował Zbigniew Śliwiński, natomiast autorem projektu plastycznego i rzeźbień jest Marek Szala z Zakopanego. Prace budowlane prowadziła firma Pawlikowskiego z Poronina.
Całość konstrukcji ołtarza-kaplicy została ustawiona na dachu istniejącego już budynku przy stadionie i pokryta gontowym dachem ozdobionym rzeźbionym krzyżem. Obiekt ten wraz z krzyżem posiadał wysokość 22 metrów, tworząc strzelistą, kilkupoziomową kaplicę. W jej zwieńczeniu został umieszczony siedmiometrowy ażurowy maswerk, na którym w ośmiu kwaterach umieszczono wyrzeźbione w lipowym drzewie sceny ze Starego i Nowego Testamentu.
Ołtarz, ambona i tron papieski ustawiono na tarasie podtrzymywanym przez rzeźbione figury Ewangelistów, ozdobionym ornamentami roślinnymi oraz motywami podhalańskimi.
Ołtarz do liturgii eucharystycznej to kompozycja z granitu i brązu. Dwa naturalnej wielkości barany z brązu, osadzone na kamiennych cokołach, podtrzymują blok skalny stanowiący powierzchnię (mensę) ołtarza. W powierzchni ołtarza wstawiono biały kwadrat marmuru z inskrypcją upamiętniającą datę Mszy świętej.
Obok ołtarza ustawiono ambonę z formie otwartej granitowej księgi, wspartej na kolumnach z brązu z wyobrażeniem gołębicy symbolizującym Ducha Świętego.
W głębi ponad tarasem znajdował się tron papieski zwieńczony herbami Watykanu i Zakopanego oraz symboliczną postacią Dobrego Pasterza prowadzącego stado.
Od podstawy ołtarza spływał biały obrus o szerokości 5 metrów, który biegł przez płytę stadionu, wznosząc się po stoku góry, aby w jej szczytowym odcinku złączyć się z ustawionym tam 12-metrowej wysokości białym krzyżem.
Rada Miasta Zakopane, po szerokich konsultacjach – dysponowała bowiem około 50 różnymi propozycjami związanymi z nową lokalizacją ołtarza – uchwaliła w dniu 2 lipca 1997 roku, że zostanie on przeniesiony ze stadionu Wielkiej Krokwi do parku fatimskiego przy Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach.
Wszyscy byli zgodni, że ołtarz musi być dobrze zabezpieczony oraz nie może stać się jedynie zabytkiem muzealnym. Uznano, że powinien on pozostać pod nadzorem kościelnym i żyć pełnią życia liturgicznego – tak argumentował burmistrz Zakopanego Adam Bachleda-Curuś. Duże znaczenie przy wyborze miejsca miało samo ukształtowanie terenu, umożliwiające zachowanie wielopoziomowości konstrukcji ołtarza. Na Krzeptówkach ołtarz stanął na stoku wzniesienia i w ten sposób może być oglądany tak, jakby był na podwyższeniu, a więc w warunkach, do jakich został zaprojektowany.
Po przeniesieniu ołtarz posiada nową konstrukcję, która w stosunku do pierwowzoru nie jest metalowa, lecz w całości drewniana. Ponadto, ze względu na położenie i funkcjonalność, jest o ok. 8 metrów niższy. Posiada tę samą ornamentykę oraz rzeźby ze scenami biblijnymi. Ten sam jest również ołtarz eucharystyczny i granitowa ambona.
Nowym elementem przy ołtarzu jest figura Matki Bożej Fatimskiej umieszczona w miejscu tronu papieskiego. Nawiązuje ona do symbolu „Koleby życia u stóp Krzyża na Giewoncie”, o którym mówił Jan Paweł II.
Bryła ołtarza została w tylnej części zamknięta monumentalnym witrażem przedstawiającym historyczne wydarzenie – Hołd Górali Polskich – jakie miało miejsce przy tym samym ołtarzu ze stadionu Wielkiej Krokwi w dniu 6 czerwca 1997 roku w czasie Mszy św. z Ojcem Świętym.
Ołtarz-kaplica nie tylko został gustownie wkomponowany w całość obiektu sakralnego, jakim jest Sanktuarium, ale również doskonale współgra z charyzmatem Sanktuarium Fatimskiego na Krzeptówkach, które jest miejscem nieustannej modlitwy za Kościół i Ojca świętego Jana Pawła II.
Źródło: archiwum.watra.pl