Dworzec kolejowy w Żorach
![](/data/thumbs/places/4/78/47803/1200x800/zory_train_station.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/78/47803/300x300/zory_ab-066.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/78/47803/300x300/zory_ab-068.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/78/47803/300x300/zory_train_station_1.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/78/47803/300x300/zory_ab-067.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/78/47803/300x300/zory_ab-071.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/78/47803/300x300/zory_train_station_2.jpg)
Powstał wraz z oddaniem do użytku pierwszej linii kolejowej do Orzesza w 1884 r. Budynek dworca był parokrotnie przebudowywany m. in. w związku z budową odcinka linii kolejowej Żory-Pszczyna w latach 1935–1938. Jest to obiekt dwukondygnacyjny. Nad oknami i wejściami widnieją łukowe gzymsy ceglane. Po obydwu stronach budynku głównego znajdują się przybudówki zwieńczone trójkątnie. W czasie działań wojennych zabudowania dworcowe zostały częściowo uszkodzone i po wojnie odremontowane. Po przemianach gospodarczych w 1989 r., pogarszająca się sytuacja PKP przyczyniła się do powolnego upadku węzła żorskiego i budynku dworca kolejowego. W tej chwili obiekt jest zdewastowany, wykorzystywany w niewielkim zakresie.
Źródło: peuk.fiiz.pl