Średniowieczny układ urbanistyczny Żor

Data powstania obiektu: XIX w.
Najbardziej charakterystycznym elementem układu urbanistycznego Żor jest owalnica wraz z rozwidlonym traktem komunikacyjnym biegnącym owalnie i bieżnie w kierunku dwóch miejskich bram.

Charakterystycznym elementem urbanistycznym miasta, niezmienionym od czasu jego założenia, jest wydłużona owalnica wraz z rozwidlonym traktem komunikacyjnym biegnącym owalnie i bieżnie w kierunku dwóch miejskich bram. Pod koniec XIII w. owal został opasany obronnym murem. U wlotu do miasta od strony wschodniej zlokalizowano Bramę Krakowską, a u wylotu na zachód Bramę Cieszyńską. Centrum stanowił prostokątny rynek o wymiarach 100 m na 75 m, z ulicami wybiegającymi z narożników. W XVI w. wzdłuż szlaku komunikacyjnego Kraków - Racibórz powstały przedmieścia, tzw. Przedmieście Dolne i Przedmieście Górne. Dopiero w XIX wieku miejska zabudowa zaczęła bardziej rozwijać się poza obrębem dawnych murów miejskich po ich wyburzeniu. Powstały wtedy ulica Rybnicka i ulica Dworcowa. Taki kształt miasta w prawie niezmienionym kształcie dotrwał do początku lat 70. XX wieku, gdy w Żorach zaczęły powstawać wielkie osiedla mieszkaniowe z tzw. wielkiej płyty.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Zaktualizowano 3 lata temu

Dane teleadresowe

Rynek
44-240 Żory
place
50.045564, 18.694764Skopiowano do schowka
N50º2'44.03", E18º41'41.15"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Wstęp bezpłatny
Dostęp 24h/7
Obiekt publiczny, dostępny dla wszystkich 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu (np. pomnik w parku, przydrożny krzyż itp.).

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.