Spacer w Dolinie Kluczwody

Zaktualizowano wczoraj
collections15

Dolina Kluczwody to urokliwa dolinka wchodząca w skład Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie. Jest stosunkowo mało uczęszczana, chociaż w weekendy i święta bywa zatłoczona, a jej popularność stale rośnie. Ze względu na niedługą trasę polecana na rodzinne spacery, jednak nie nadaje się na przejazd z wózkiem, gdyż ścieżka jest nierówna, po deszczach błotnista. W kilku miejscach konieczne jest przekroczenie potoku przez mostki nieprzystosowane dla wózków dziecięcych czy inwalidzkich.

Niemal całość trasy w Dolinie Kluczwody prowadzi przez zalesione tereny dające sporo cienia, dlatego w upalne dni jest to dobre miejsce na chwilę wytchnienia przy chłodnym strumyku.

Proponowana trasa to pętla, czyli zaczynamy i kończymy spacer w tym samym miejscu tj. przy parkingu Dolina Kluczwody w Białym Kościele, naprzeciw którego funkcjonuje restauracja, gdzie możemy zregenerować siły i wypocząć.

Charakterystyka trasy:

• zejścia: 73 m;
  • dojazd samochodem: tak;
  • parking: bezpłatny;
  • opłaty za wstęp lub zwiedzanie: brak;
  • toaleta na trasie: nie;
  • miejsca na piknik lub odpoczynek: tylko przy parkingu;
  • trasa dla wózków dziecięcych: nie;
  • trasa głównie w cieniu;
  • polecany termin odwiedzenia: dowolny;
  • przydatne wyposażenie: wygodne (sportowe) obuwie.

Dojazd:

Do parkingu u wylotu Doliny Kluczwody w miejscowości Biały Kościół najdogodniej dotrzeć własnym samochodem. Parking jest dość obszerny i bezpłatny, postawiono tutaj zadaszoną ławę i tablice informacyjne.

Istnieje możliwość dojazdu za pomocą komunikacji zbiorowej, jednak najbliższy przystanek autobusowy znajduje się w centrum Białego Kościoła tj. ok. 1 km od wspominanego parkingu. Dotrzemy tutaj bez problemów busami z Krakowa jak i Olkusza.

Przebieg trasy:

• Parking Dolina Kluczwody w Białym Kościele

Bezpłatny parking przy Dolinie Kluczwody w miejscowości Biały Kościół....

• Tablica upamiętniająca granicę pomiędzy cesarstwem Austrii i Rosji w Białym Kościele

Tuż za rogatkami Białego Kościoła, w bok od wiodącej z Olkusza do Krakowa drogi nr 94 rozciąga się niespełna siedmiokilometrowej długości Dolina Kluczwody. Miano swe zawdzięcza potokowi, który zachowuje się dokładnie tak jak wskazuje jego nazwa – kluczy, meandruje, zawija. Nie jest specjalnie szeroki, ale wyjątkowo wprost malowniczy. Dziś jest osią...

• Dolina Kluczwody

Dolina Kluczwody, nazywana również Doliną Wierzchówki – dolina pomiędzy wsią Wierzchowie a Bolechowicami na Wyżynie Olkuskiej. Rozciąga się na długości ok. 6 km. Przepływa przez nią potok Kluczwoda, uchodzący do Rudawy. Jest jedną z 7 dolin wchodzących w skład Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie. W górnej części Kluczwody, koło wsi Wierzchowie, znajdują...

• Ruiny zamku w Dolinie Kluczwody

Zamek w Dolinie Kluczwody – nieistniejący zamek w Dolinie Kluczwody na Wyżynie Olkuskiej będącej częścią Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Administracyjnie znajduje się na terenie gminy Wielka Wieś w powiecie krakowskim, w województwie małopolskim. Zamek zbudowany był na szczycie Zamkowej Skały o wysokości 20 m. Skała ta znajduje się po lewej stronie potoku Wierzchówka...

• Zamkowa Skała w Dolinie Kluczwody

Zamkowa Skała – skała wapienna wznosząca się po lewej orograficznie stronie potoku Kluczwoda w Dolinie Kluczwody na terenie Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie. Administracyjnie tereny te należą do gminy Wielka Wieś w województwie małopolskim. Skała z wszystkich stron jest bardzo stroma, ale można na nią wejść. Na jej szczycie znajdują się resztki...

• Zamkowa Strażnica w Dolinie Kluczwody

Zamkowa Strażnica – skała na Wyżynie Olkuskiej będącej częścią Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Znajduje się w Dolinie Kluczwody, pod względem administracyjnym w województwie małopolskim, w powiecie krakowskim, w gminie Wielka Wieś, w granicach wsi Wielka Wieś. Na mapie Geoportalu opisana jest jako Kobyłka. Zamkowa Strażnica znajduje się tuż nad gruntową drogą biegnącą po...

• Rezerwat przyrody Dolina Kluczwody

Rezerwat przyrody Dolina Kluczwody – krajobrazowy rezerwat przyrody znajdujący się w środkowej części Doliny Kluczwody, na terenie wsi Zelków w gminie Zabierzów, w powiecie krakowskim, w województwie małopolskim. Leży na gruntach Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictwa Krzeszowice (leśnictwo Dubie). Rezerwat został utworzony w 1989 roku celem ochrony lasu grądowego, muraw naskalnych...

• Źródło w Dolinie Kluczwody

Źródełko wybijające w Dolinie Klczuwody, którego wody zasilają potok Wierzchówka (Kluczwoda)....

Opis trasy:

Spacer rozpoczynamy od parkingu Dolina Kluczwody w Białym Kościele. Właściwie sam parking już jest położony w dolinie, a po przekroczeniu mostku na potoku Kluczwoda (zwanego również Wierzchówką) podążamy tuż obok urokliwie płynącego strumyka. Przy mostku ustawiono tablicę upamiętniająca granicę pomiędzy cesarstwem Austrii i Rosji, gdzie w latach 1815-1914 potok wyznaczał granicę między zaborami austriackim i rosyjskim. Zostało to upamiętnione dwoma granicznymi słupami pomalowanymi dokładnie jak te z czasów zaborów.

Po przejściu ok. 800 m dotrzemy do miejsca, gdzie z lewej strony potoku widoczna będzie Zamkowa Skała w Dolinie Kluczwody, na szczycie której znajdują się resztki murów dawnego zamku.

Rys. Widok na Zamkową Skałę.

Niecałe 200 m dalej odnajdziemy kładkę przez strumyk, dzięki której dostaniemy się na drugą stronę potoku. W ten sposób mamy możliwość dotrzeć do podnóża Zamkowej Skały, gdzie odnajdziemy ścieżkę, która prowadzi na jej szczyt. Końcówka tej ścieżki jest bardzo stroma, kiedyś istniały tam schody, ale obecnie pozostał po nich tylko niewielki fragment.

Rys. Pozostałości schodów prowadzących na szczyt Zamkowej Skały.

Na szczycie Zamkowej Skały widoczne są pozostałości murów dawnej wieży obronnej. Był to bardzo niewielki obiekt, główne mieszkalne pomieszczenie stanowiła dwu- lub 3-kondygnacyjna wieża obronna (stołp), mająca rozmiar wewnętrzny zaledwie 3,3 × 4 m.
Wracamy do kładki, którą przeprawiliśmy się na tą stronę potoku, a po drodze podziwiać możemy jeszcze jedną skałę zwaną Zamkową Strażnicą.

Ruszamy dalej wzdłuż potoku, od tej pory poruszamy się nieoznakowaną, czasem wąska ścieżką. Ta część Doliny Kluczwody jest znacznie rzadziej odwiedzana przez turystów, chociaż naszym zdaniem jest równie ciekawa, gdyż jest jeszcze bardziej dzika i malownicza. Znajdujemy się cały czas na terenie rezerwatu przyrody Dolina Kluczwody, który to został utworzony w 1989 roku celem ochrony lasu grądowego, muraw naskalnych i charakterystycznego krajobrazu.

Rys. Meandrujący potok Klcuzwoda.

Po ok. 800 metrach z prawej strony, w odległości ok. 10 metrów od ścieżki, wybija źródło w Dolinie Kluczwody, którego wody zasilają główny strumyk w dolinie. Niecałe 200 m dalej dotrzemy do malowniczego miejsca, gdzie Kluczwoda przepływa z jednej strony doliny na drugą i niejako zagradza nam dalszą drogę.

Rys. Malownicza Dolina Kluczwody.

Dalsze przejście dnem doliny nie jest możliwe i nie prowadzi tędy żadna ścieżka. Kiedyś wytyczony był tutaj czarny szlak prowadzący zboczami i górą przez Skałę Leśna Baszta, aż do Skały pod Źródłem, gdzie obecnie utworzono niewielkie miejsce odpoczynku w Gackach (wieś Zelków). Obecnie szlak ten został skasowany, ze względu na brak możliwości przejścia przez tereny prywatne, choć przejście jest możliwe, lecz wyłącznie na własną odpowiedzialność.

Dodatkowy odcinek "górski" przez Dolinę Kluczwody (dla chętnych)

Dla tych, którzy są chętni pójść dalej, poniżej prezentujemy odcinek dawnego czarnego szlaku łączącego Dolinę Kluczwody ze wsią Gacki. Trasa ta o długości 1 km jest jednak dość stroma, a po deszczach bardzo śliska. Na trasie mijać będziemy Skałę Leśna Baszta, za którą ponownie zejdziemy na dno doliny, gdzie odnajdziemy przejście po kamieniach umożliwiające pokonanie wartko płynącego w tym miejscu strumienia. Po chwili asfaltem dotrzemy do Skały pod Źródłem, gdzie urządzono niewielki plac zabaw i siłownie „pod chmurką”. W powrotną stronę musimy przejść dokładnie tą samą ścieżkę.

Jeśli nie zdecydowaliśmy się na dodatkowy „górski fragment”, to po prostu pora zawrócić. Po niecałych 600 m dotrzemy do miejsca, gdzie w lewo odbija ledwo widoczna ścieżka. Prowadzi ona dość stromo pod górę. Proponujemy udać się tędy, aby nie wracać dokładnie tą samą drogą wzdłuż strumyka. Po 150 metrach „pod górę” powinniśmy odnaleźć oznaczony na zielono szlak spacerowy po Dolinie Kluczwody.

Rys. Fragment szlaku spacerowego po Dolinie Kluczwody.

Trzymając się oznakowań, po ok. 450 m skręcamy w prawo, schodzimy 250 m w dół i ponownie znajdujemy się przy potoku Kluczwoda, w miejscu przez które już przechodziliśmy.

Rys. Początek szlaku spacerowego po Dolinie Kluczwody.

Idąc od tego miejsca około 450 m w lewo dotrzemy do parkingu, gdzie rozpoczynaliśmy naszą wycieczkę.

Mapa interaktywna z atrakcjami dostępnymi na trasie:

Może też Cię zaciekawią

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.