Kanał Niesulicki
Kanał Niesulicki to unikatowy kanał wodny położony w województwie lubuskim, stanowiący część systemu hydrotechnicznego związanego z Międzyrzeckim Rejonem Umocnionym. Swój początek bierze na północnych krańcach Jeziora Niesłysz, a jego ujście znajduje się w kanale łączącym Jezioro Goszcza i Jezioro Lubie w miejscowości Nowa Wioska. Został wybudowany na przełomie lat 1936–1937, wykorzystując naturalne obniżenie terenu pomiędzy jeziorami, co nadawało mu duże znaczenie strategiczne w okresie międzywojennym.
Budowa i struktura kanału
Kanał Niesulicki nie stanowi jednego nieprzerwanego cieku wodnego – składa się z trzech oddzielnych odcinków. Pierwszy, o długości około 2 kilometrów, prowadzi od Jeziora Niesłysz do wsi Mostki. Drugi, liczący około 500 metrów, znajduje się na wschód od tej miejscowości i kończy się przy nasypie linii kolejowej nr 3. Najdłuższy, trzeci odcinek ma około 4,5 kilometra i ciągnie się od nasypu kolejowego aż do ujścia w kanale łączącym jeziora Goszcza i Lubie. Cały system wodny został zaprojektowany w taki sposób, by stanowić naturalną przeszkodę hydrotechniczną wchodzącą w skład obronnych elementów MRU.
Kanał Niesulicki jako część Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego
W okresie międzywojennym Kanał Niesulicki był jednym z kluczowych elementów hydrologicznych Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego (MRU) – potężnego systemu umocnień budowanego przez Niemców w latach 30. XX wieku. Wówczas poszczególne jego odcinki oznaczano numerami 701–704 i nazywano kanałami taktycznymi. Ich zadaniem było utrudnienie ruchu wojsk przeciwnika oraz umożliwienie kontrolowanego zalewania terenów obronnych w razie zagrożenia.
Znaczenie historyczne
Kanał Niesulicki odegrał swoją rolę również w trakcie II wojny światowej. W styczniu 1945 roku najdłuższy jego fragment, położony na północ od Mostek, zatrzymał natarcie Armii Czerwonej. Dowódca radzieckiego oddziału, podejrzewając pułapkę w postaci zalanego terenu, zdecydował się zawrócić w stronę Świebodzina, co potwierdza strategiczne znaczenie tego kanału w systemie MRU.
Współczesne znaczenie i przyroda
Dziś Kanał Niesulicki stanowi interesujący element krajobrazu Pojezierza Lubuskiego. Jego brzegi porastają lasy i roślinność wodna, a okolica sprzyja wędrówkom pieszym, rowerowym i kajakowym. Część hydrologów uznaje najdłuższy odcinek kanału za górny bieg rzeki Paklicy, a pozostałe fragmenty – za część dorzecza Ołoboku. Mimo że kanał był pierwotnie tworem militarnym, dziś pełni funkcję przyrodniczo-turystyczną, stanowiąc ciekawy punkt na mapie historyczno-hydrologicznej regionu Lubrzy.
Inne obiekty znajdujące się w:
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU)
- Kanał Niesulicki
- Kanał Ołobok
- Kanał Staropole
- Międzyrzecki Rejon Umocniony - Pętla Boryszyńska
- MRU - Budowle hydrotechniczne
- MRU - Grupa warowna "Friesen"
- MRU - Grupa warowna "Gneisenau"
- MRU - Grupa warowna "Jahn"
- MRU - Grupa warowna "Körner"
- MRU - Grupa warowna "Lietzmann"
- MRU - Grupa Warowna "Ludendorff"
- MRU - Grupa warowna "Lützow"
- MRU - Grupa Warowna "Moltke"
- MRU - Grupa warowna "Nettelbeck"
- MRU - Grupa Warowna "Roon"
- MRU - Grupa warowna "Scharnhorst"
- MRU - Grupa warowna "Schill"
- MRU - Grupa warowna "Yorck"
- MRU - Hala przy wjeździe A64
- MRU - MG u. PAK 653 w Ołoboku
- MRU - MG u. PAK 656a w Ołoboku
- MRU - MG u. PAK 691a/b w Nowej Wiosce
- MRU - MG u. PAK 745
- MRU - MG u. PAK 755
- MRU - MG u. PAK 845
- MRU - Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie
- MRU - Panzerwerk 657 (PzW. 657) w Ołoboku
- MRU - Panzerwerk 693 (Pz.W. 693)
- MRU - Panzerwerk 694 (Pz.W. 694)
- MRU - Panzerwerk 706 (Pz.W. 706)
- MRU - Panzerwerk 708 (Pz.W. 708)
- MRU - Panzerwerk 712 (Pz.W. 712)
- MRU - Panzerwerk 723 (Pz.W. 723)
- MRU - Panzerwerk 728 (Pz.W. 728)
- MRU - Panzerwerk 743 (Pz.W. 743)
- MRU - Panzerwerk 761 (Pz.W. 761)
- MRU - Panzerwerk 772 (Pz.W. 772)
- MRU - Panzerwerk 773 (Pz.W. 773)
- MRU - Panzerwerk 775 (Pz.W. 775)
- MRU - Panzerwerk 778 (Pz.W. 778)
- MRU - Panzerwerk 780 (Pz.W. 780)
- MRU - Panzerwerk 782 (Pz.W. 782)
- MRU - Panzerwerk 805 (Pz.W. 805)
- MRU - Panzerwerk 811 (Pz.W. 811)
- MRU - Panzerwerk 850 (Pz.W. 850)
- MRU - Panzerwerk 859 (Pz.W. 859)
- MRU - Panzerwerk 861 (Pz.W. 861)
- MRU - Panzerwerk 873 (Pz.W. 873)
- MRU - Panzerwerk 874 (Pz.W. 874)
- MRU - Panzerwerk 875 (Pz.W. 875)
- MRU - Panzerwerk 876 (Pz.W. 876)
- MRU - Panzerwerk 877 (Pz.W. 877)
- MRU - Wjazd A64
- MRU - Zapora drogowa Skwierzyna-Kostrzyn
- MRU - Zapora drogowa w Boryszynie
- MRU - Zapora kolejowa w Boryszynie
- Rezerwat przyrody Nietoperek
