Kanał Ołobok









Kanał Ołobok to wyjątkowy zabytek techniki i przyrody, który łączy historię II wojny światowej z turystyką wodną. W czasie działań militarnych pełnił rolę linii zapór na odcinku Niesłysz–Obra, będąc częścią potężnego systemu Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego (MRU). Dziś dawna rzeka przekształcona w kanał stanowi jeden z najciekawszych i najbardziej wymagających szlaków kajakowych w województwie lubuskim, zachwycając różnorodnością przyrody i pozostałościami dawnych umocnień.
Historia kanału – od rzeki do linii obrony
Przed II wojną światową Ołobok był niewielką rzeką o długości 29 km, wypływającą z Jeziora Niesłysz i uchodzącą do Odry w pobliżu wsi Nietkowice. W latach 30. XX wieku, w ramach budowy Linii Zapór Niesłysz–Obra, a później Frontu Umocnionego Łuku Odry–Warty (MRU), przekształcono go w forteczny kanał obronny.
Na Ołoboku powstało 15 obiektów hydrotechnicznych, w tym dziewięć jazów – z których jeden pełnił rolę tzw. zamku wodnego – oraz sześć mostów przesuwnych, stanowiących jednocześnie elementy piętrzące wodę. Kanał został podzielony na sześć odcinków strategicznych o szerokości około 20 metrów i osiem obszarów zalewowych, które w razie potrzeby mogły zostać zatopione, tworząc skuteczną przeszkodę dla wojsk nieprzyjaciela.
Dodatkowo dla ochrony mostów i jazów po zachodniej stronie wybudowano 19 schronów bojowych, które stanowiły część południowego odcinka Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego.
Szlak kajakowy Kanału Ołobok
Obecnie Kanał Ołobok wykorzystywany jest jako wymagający, ale niezwykle malowniczy szlak kajakowy. Cały jego bieg – od Jeziora Niesłysz po ujście do Odry – nadaje się do spływu, jednak ze względu na zarośnięty nurt i liczne przeszkody (takie jak zwalone drzewa czy budowle hydrotechniczne) jest polecany głównie osobom doświadczonym i wysportowanym.
Trasa obfituje w miejsca o wyjątkowej wartości przyrodniczej. W dolinie kanału występują fragmenty lasów łęgowych i bogate zbiorowiska roślinności wodnej. W wodach żyje gąbka nadecznik, będąca wskaźnikiem czystości ekosystemu. Można tu również spotkać liczne gatunki ptaków: bąka, perkozka, gągoła, błotniaka stawowego, zimorodka czy orła bielika. Na brzegach zaś swoje nory mają bobry, wydry i borsuki.
Kanał Ołobok – przyroda i historia w jednym miejscu
Dolina Ołoboku to miejsce, gdzie w wyjątkowy sposób łączy się natura i historia. Podczas spływu kajakiem można podziwiać pozostałości dawnych obiektów hydrotechnicznych i schronów bojowych, które przypominają o wojennych dziejach regionu. W otoczeniu lasów, stawów i jezior kanał tworzy niepowtarzalny krajobraz, idealny dla miłośników przyrody, historii i aktywnego wypoczynku.
Idealny cel dla pasjonatów przygody i militariów
Kanał Ołobok to idealna propozycja dla osób, które szukają miejsc łączących walory przyrodnicze z historią. Spływ tą trasą to nie tylko sportowe wyzwanie, ale także podróż w czasie – przez obszar, który przed laty stanowił ważny element niemieckiego systemu obronnego. Dziś to jedno z najciekawszych miejsc Lubuskiego, przyciągające kajakarzy, miłośników militariów i wszystkich, którzy pragną odkrywać nieznane oblicze regionu.
Inne obiekty znajdujące się w:
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU)
- Kanał Niesulicki
- Kanał Ołobok
- Kanał Staropole
- Międzyrzecki Rejon Umocniony - Pętla Boryszyńska
- MRU - Budowle hydrotechniczne
- MRU - Grupa warowna "Friesen"
- MRU - Grupa warowna "Gneisenau"
- MRU - Grupa warowna "Jahn"
- MRU - Grupa warowna "Körner"
- MRU - Grupa warowna "Lietzmann"
- MRU - Grupa Warowna "Ludendorff"
- MRU - Grupa warowna "Lützow"
- MRU - Grupa Warowna "Moltke"
- MRU - Grupa warowna "Nettelbeck"
- MRU - Grupa Warowna "Roon"
- MRU - Grupa warowna "Scharnhorst"
- MRU - Grupa warowna "Schill"
- MRU - Grupa warowna "Yorck"
- MRU - Hala przy wjeździe A64
- MRU - MG u. PAK 653 w Ołoboku
- MRU - MG u. PAK 656a w Ołoboku
- MRU - MG u. PAK 691a/b w Nowej Wiosce
- MRU - MG u. PAK 745
- MRU - MG u. PAK 755
- MRU - MG u. PAK 845
- MRU - Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie
- MRU - Panzerwerk 657 (PzW. 657) w Ołoboku
- MRU - Panzerwerk 693 (Pz.W. 693)
- MRU - Panzerwerk 694 (Pz.W. 694)
- MRU - Panzerwerk 706 (Pz.W. 706)
- MRU - Panzerwerk 708 (Pz.W. 708)
- MRU - Panzerwerk 712 (Pz.W. 712)
- MRU - Panzerwerk 723 (Pz.W. 723)
- MRU - Panzerwerk 728 (Pz.W. 728)
- MRU - Panzerwerk 743 (Pz.W. 743)
- MRU - Panzerwerk 761 (Pz.W. 761)
- MRU - Panzerwerk 772 (Pz.W. 772)
- MRU - Panzerwerk 773 (Pz.W. 773)
- MRU - Panzerwerk 775 (Pz.W. 775)
- MRU - Panzerwerk 778 (Pz.W. 778)
- MRU - Panzerwerk 780 (Pz.W. 780)
- MRU - Panzerwerk 782 (Pz.W. 782)
- MRU - Panzerwerk 805 (Pz.W. 805)
- MRU - Panzerwerk 811 (Pz.W. 811)
- MRU - Panzerwerk 850 (Pz.W. 850)
- MRU - Panzerwerk 859 (Pz.W. 859)
- MRU - Panzerwerk 861 (Pz.W. 861)
- MRU - Panzerwerk 873 (Pz.W. 873)
- MRU - Panzerwerk 874 (Pz.W. 874)
- MRU - Panzerwerk 875 (Pz.W. 875)
- MRU - Panzerwerk 876 (Pz.W. 876)
- MRU - Panzerwerk 877 (Pz.W. 877)
- MRU - Wjazd A64
- MRU - Zapora drogowa Skwierzyna-Kostrzyn
- MRU - Zapora drogowa w Boryszynie
- MRU - Zapora kolejowa w Boryszynie
- Rezerwat przyrody Nietoperek




















