Dworzec Główny w Sosnowcu

Nr w rejestrze zabytków:
A/15/99 z 30/04/1999
Data powstania obiektu: 1859 r.
Dworzec w Sosnowcu to przykład XIX-wiecznej klasycystycznej architektury projektu znanego architekta H. Marconiego. Został całkowicie odnowiony na 100-lecie miasta w 2002 r. Jest jednym z dwóch dworców na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.

Sosnowiecki dworzec główny to jeden z architektonicznych symboli miasta. Pięknie odrestaurowana budowla zachwyca swoją neoklasycystyczną architekturą. Nic w tym dziwnego, skoro jej projektantem był sam Henryk Marconi, a sam budynek, z niewielkimi przeróbkami, jest wzorowany na wcześniej wzniesionym gmachu Dworca Wiedeńskiego w Warszawie. Obiekt jest piętrowym budynkiem z parterowymi dobudowami ciągnącymi się wzdłuż peronu.

Dworzec główny wybudowano w 1859 r. w wyniku planu wytyczenia trasy kolei warszawsko-wiedeńskiej. Oprócz głównego budynku powstało wówczas także zaplecze techniczne: perony, bocznice, magazyny, remiza parowozowa i – rzecz niezmiernie ważna przy stacji leżącej nieopodal granicy – komora celna.

Fasada budynku dworca w większości przetrwała niezmieniona. Rozbudowie uległa dzisiejsza hala główna dworca, a w latach 70. XX w. wyburzono część budynku od strony północno-wschodniej, gdzie w latach 60. ubiegłego wieku mieściła się sala gimnastyczna. W tym miejscu stoi obecnie budynek centrum obliczeniowego PKP. Zaburzono tym samym historyczny układ kompozycyjny dworca i stojącego obok kościółka kolejowego. Jednak dworzec główny został ujęty w projekcie ostatniej przebudowie dzielnicy centrum. W pierwszym etapie przebudowy centrum Sosnowca zmodernizowano budynek dworca, adaptując w tym czasie pomieszczenia w lewym skrzydle budynku na potrzeby pasażerów. W drugim etapie wykonano pasaż handlowy łączący osiedle Kilińskiego ze strefą ulicy Modrzejowskiej, biegnący pod główną halą dworca kolejowego. Uporządkowano równocześnie teren wokół dworca i kościółka kolejowego, dzięki czemu dworzec główny stał się dumną wizytówką miasta.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Główny dworzec kolejowy w Sosnowcu powstał w wyniku planu wytyczenia trasy kolei warszawsko-wiedeńskiej. Wzniesiony został w 1859 r. w stylu neoklasycystycznym w okolicach wsi Sosnowice przy bocznicy łączącej Drogę Żelazną Warszawsko-Wiedeńską w Ząbkowicach przez granicę niemiecką z systemem kolejowym Prus. Projektowana od 1835 r. Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska budowana była etapami, od Warszawy na południe. Roboty na trasie do Skierniewic rozpoczęto w 1840 r. 14 czerwca 1845 r. ukończono odcinek do Grodziska Mazowieckiego i wówczas oddano kolej do użytku. 15 października 1845 r. tory doprowadzono do Skierniewic i Łowicza, 1 grudnia 1846 r. do Częstochowy, a 1 kwietnia tego samego roku do granicy w Maczkach. Cała linia miała 327,6 km. Obsługiwała wówczas dwadzieścia siedem stacji, ale żadna z nich nie objęła Sosnowca. Graniczna stacja znajdowała się we wsi Maczki, które dopiero dziś są sosnowiecką dzielnicą.

Część trasy kolejowej z Ząbkowic do Sosnowca budowana była przez Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. To właśnie na jego zlecenie budynek dworca głównego zaprojektował wybitny architekt z Włoch, Henryk Marconi. Otwarcie stacji kolejowej w Sosnowcu miało miejsce 24 stycznia 1859 r. W czasach świetności kolei, na początku lat 60. XIX w. między Warszawą a Sosnowcem każdego dnia kursowało w jednym i drugim kierunku pięć pociągów bezpośrednich. Popularność i szybkość pociągów wykorzystali nawet powstańcy styczniowi. 7 lutego 1863 r. w zaimprowizowanym pociągu pancernym wyruszyli oni z Maczek w stronę Sosnowca i po ciężkich walkach zdobyli dworzec. Był to pierwszy w dziejach przypadek użycia pociągu do walki i pierwszy „desant kolejowy”.

W 1862 r. w pobliżu dworca oddany został do użytku tak zwany „kościół kolejowy” pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa. Wybudowano go w oszczędnym, neogotyckim stylu, własnym sumptem przez pracowników kolei. Był to pierwszy kościół w śródmieściu przyszłego Sosnowca.

Budowa dworca głównego w Sosnowcu zapoczątkowała rozwój tego miasta. Pamiętać bowiem należy, iż w momencie, gdy zbudowano dworzec, Sosnowiec nie posiadał jeszcze praw miejskich, które zostały mu nadane dopiero w 1902 r. przez Mikołaja II.

Na koniec warto jeszcze przytoczyć ciekawą anegdotę związaną z sosnowieckim dworcem. W 1919 r. na stacji tej wysiadła Apolonia Chałupiec, bardziej znana jako Pola Negri, które podróżowała wówczas do Berlina. Celników zainteresowały przewożone przez nią pudełka z jej pierwszym filmem „Niewolnica zmysłów”. Kobieta trafiła na komisariat, gdzie przesłuchiwał ją przystojny komendant sosnowieckiej policji, podporucznik Eugeniusz Dąmbski. Zaprosił on artystkę do restauracji i tak rozpoczął się krótki, ale burzliwy romans gwiazdy filmowej, która na krótko zamieszkała nawet w Sosnowcu.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Zaktualizowano wczoraj

Dane teleadresowe

3 Maja 16
41-200 Sosnowiec
place
50.2785383360507, 19.1265588998795Skopiowano do schowka
N50º16'42.738", E19º7'35.612"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Toaleta
Miejsce/obiekt posiadające na swym terenie bezpłatną lub płatną toaletę.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
Wstęp bezpłatny

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.