Cerkiew Zwiastowania NMP w Supraślu

Nr w rejestrze zabytków:
A-432 z 16.02.1953
Data powstania obiektu: 1503-1511 r.

Główna cerkiew monasterska jest obiektem łączącym funkcje obronne i sakralne. W swojej konstrukcji przypomina cerkwie w Wilnie, Synkowiczach i Małomożejkowie, a także położone na Mazowszu kościoły w Pawłowie, Zakroczymiu, Serocku, Cegłowie, Węgrowie i Brochowie z charakterystycznymi okrągłymi wieżami w narożach. Cerkiew w Supraślu zawiera cechy stylu bizantyńskiego i gotyckiego. Cerkiew w monasterze supraskim posiada cztery wieże w narożnikach, zaś w głównym gzymsie znajdują się strzelnice.

We wnętrzu cerkwi znajdował się zespół fresków przedstawiających sceny z życia Maryi i Jezusa, wizerunki aniołów, świętych apostołów, ewangelistów, męczenników, mnichów i biskupów pierwszych wieków chrześcijaństwa, proroków. W głównej kopule znalazła się postać Chrystusa Pantokratora wzorowana na analogicznej kompozycji z soboru Mądrości Bożej w Nowogrodzie Wielkim. W czterech kwadratach między sklepieniami umieszczono wyobrażenia Boga Ojca Pana Zastępów (cs. Sawaof), Ducha Świętego pod postacią gołębicy, aniołów i Chrystusa Zbawiciela. Przedstawiając naprzeciw siebie Boga Ojca i Ducha Świętego przekazywano prawosławne nauczanie o pochodzeniu Ducha Świętego od Ojca. Wśród innych elementów wyposażenia świątyni były niezwykle cenne wyroby jubilerskie.

W okresie przynależności obiektu do bazylianów wnętrze cerkwi zostało przekształcone. Wstawiono do niego nowe barokowe wyposażenie, w tym ołtarze boczne. Szczególną wartość miał siedemnastowieczny ikonostas, rozciągający się na całą długość cerkwi (dwanaście metrów), przy czym oczom wiernych podążających w kierunku ołtarza od wejścia ukazywała się jedynie część centralna, gdyż pozostałe były zasłonięte przez kolumny. W związku z tym w części środkowej, przy carskich wrotach, znajdowały się po trzy kolumny, ikona nad carskimi wrotami została ujęta między dwa pilastry, wizerunku w trzecim rzędzie ikonostasu flankowały po dwie kolumny. Konstrukcja całości stwarzała iluzję wysunięcia środkowej części bliżej wiernych.

Zachowane oryginalne fragmenty polichromii („freski z Supraśla”) – obecnie eksponowane w klasztorze, w pałacu archimandrytów. Prace przy rekonstrukcji cerkwi według projektu architekta M. Kuźmienki, kontynuował architekt Michał Bałasz. Wiosną 2015 ukończono wewnątrz świątyni przygotowania do rekonstrukcji fresków, która rozpoczęła się w 2016 (do 30 lipca tegoż roku ozdobiono freskami wnętrze kopuły).

W marcu 2021 r. cerkiew została wyposażona w drewniany zdobiony czterorzędowy ikonostas, wykonany przez ukraińskiego rzeźbiarza Oleha Belca z Poczajowa. Rekonstrukcję fresków ukończono w 2021 r., po czym świątynia została 27 czerwca uroczyście konsekrowana przez metropolitę warszawskiego i całej Polski Sawę, w asyście hierarchów z kraju i zagranicy.

Źródło: wikipedia.pl

Znawcy sztuki podkreślają wyjątkowość cerkwi Zwiastowania. Cerkiew obronna Zwiastowania NMP w Supraślu (1503-1511) z jej wspaniałą architekturą i ikonografią wywiedzioną z bizantyjskiego kręgu kultury bałkańskiej połowy XVI w. była świątynią wyjątkową, należącą do najwybitniejszych obiektów architektury i sztuki przedstawieniowej na świecie.

Cerkiew supraska, obiekt centralnie położony w całym założeniu monastycznym, tak jak liczne cerkwie Wielkiego Księstwa Litewskiego i Korony, Wołoszczyzny, Mołdawii czy Serbii, zaliczyć należy do grupy świątyń peryferii bizantyjskiej – architektury kulturowego pogranicza chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu. Właśnie tutaj powstawały jedne z najciekawszych i nietypowych zarazem dzieł sztuki wschodnio – chrześcijańskiej ortodoksji, o niesłychanej różnorodności i wyrafinowanych formach, łącząc się z ugruntowanymi na stałe w tradycji prawosławia schematami sztuki architektonicznej kręgu bizantyjskiego.

Wraz z innymi cerkwiami z okresu XV-XVI wieku, tworzyła bardzo nieliczną, odrębną typologicznie grupę świątyń gotycko bizantyjskich, obronnych, prostokątnych w planie, krzyżowych lub krzyżowo-kopułowych, 4 słupowych (9-polowych), jedno- lub trójabsydialnych, flankowanych czterema wieżami. Ich trójdzielne centryczno-podłużne przestrzenno-liturgiczne struktury, kanoniczne dla cerkwi prawosławnej, zostały ubrane w kostium gotyku. Na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim dotrwało do na szych czasów 6 obiektów, z czego 2 znajdują się w Polsce: w Supraślu i w Kodniu.

Plan katholikonu supraskiego jest bardziej wydłużony na osi wschód – zachód. Znacznemu zmniejszeniu uległa szerokość naw bocznych, na rzecz poszerzenia nawy środkowej i zrównania jej szerokości do podłużnych rozpiętości międzysłupowych (co w konsekwencji utworzyło pseudotransept). Miejsce trzynawowej bazyliki o układzie krzyżowo – kopułowym, a więc budowla centralna, stojąca w sprzeczności z gotycką konstrukcją przestrzenną zachodnich katedr. Nasuwa się tutaj naturalnie skojarzenie z klasycznym dziewięciopolowym modelem bizantyjskim.

Dominujący, centralnie położony, bardzo wysoki jak w cerkwiach wołoskich XVI w. oktagonalny bęben z kopułą, przy znacznie obniżonym poziomie pozostałych sklepień, daje wyraźnie centralny układ wnętrza, w którym kierunek z zachodu na wschód, od wejścia ku absydzie prezbiterialnej nie jest już tak wyraźnie nakreślony jak w katedrach o układzie bazylikalnym. Panuje tutaj, charakterystyczny dla Wschodu, ruch cyrkularny, wokół jednego wyraźnie zaznaczonego centrum – przestrzeni pod kopułą. Dyspozycja koncentryczna przestrzeni bierze tutaj górę nad jej układem linearnym, który ma miejsce w katedrach romańskich i gotyckich chrześcijańskiego Zachodu.

Zwraca również uwagę charakterystyczny podział przestrzeni wewnętrznej cerkwi na części: prezbiterialną z trójboczną absydą, naos oraz pronaos. Część ołtarzowa ma tutaj bizantyjski, trójdzielny układ - wyraźnie dominujący hieratejon z bemą oraz dwa pastoforia: prothesis i diakonikon - niezbędne do sprawowania liturgii w Kościele prawosławnym.

Krzyżowo – kopułowy układ wnętrza ujawnia się również w formie zewnętrznej , co znacznie odróżnia ją od pozostałych, podłużnych czterowieżowych cerkwi. Dotyczy to zwłaszcza układu dachu, którego główny korpus został przecięty poprzecznie przebiegającym przekryciem oraz centralnie położoną 5-tą wieżą, doświetlającą klasycznie podniebienie kopuły świątyni. Pojawienie się jej jest wśród pozostałych obiektów obronnych istotną osobliwością. Dotąd obiektu o takiej dyspozycji przestrzennej w historii architektury nie było.

Nowo wybudowana wygląda identycznie jak jej poprzedniczka, stojąca tu przez ponad czterysta lat. Wcale nie była ogromna - 33 metry długości, 13 szerokości, wysokość do sklepienia kopuły 28 metrów - robiła jednak imponujące wrażenie. Cztery wieże flankowały w każdym rogu prostokątną trójnawową halę, przekrytą kilkoma rodzajami sklepień - gwiaździstym, krzyżowym, kryształowym i kolebkowym. W centrum znajdował się wysoki bęben zwieńczony kopułą. Prezbiterium zamknięto trójboczną absydą. Klatki schodowe w wieżach prowadziły na piętro z licznymi wykuszami i otworami strzelniczymi. Świątynia bowiem, obok religijnych, spełniała jeszcze funkcje obronne i na nie budowniczowie położyli główny nacisk. Bardzo pomysłowy system umożliwiał strzelanie we wszystkich kierunkach, a grube, masywne mury miały ochraniać obrońców. Architektoniczne formy obronne wykorzystano również do celów dekoracyjnych.

Skrzyżowanie w budowli zachodnioeuropejskiego gotyku i stylu bizantyjskiego, walorów użytkowych i ozdobnych, uczyniło z niej obiekt, w sensie historycznym i artystycznym, zupełnie wyjątkowy.

Losy cerkwi w Supraślu wpisują się jednak w tragiczną historię Bizancjum. Jej dzieje – od początku XVII w. aż do jej zburzenia, są świadectwem postępującej neutralizacji i eliminacji wartości sztuki ortodoksji, sztuki, która od misji Apostołów Słowian Św. Św. Cyryla i Metodego, miała dawniej w Polsce swoje trwałe miejsce.

Źródło: monaster-suprasl.pl

Zaktualizowano 6 miesięcy temu

Inne obiekty znajdujące się w:
Monaster Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy i św. Jana Teologa w Supraślu

Dane teleadresowe

Klasztorna 1
16-030 Supraśl
place
53.210917, 23.337281Skopiowano do schowka
N53º12'39.301", E23º20'14.212"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
Wstęp bezpłatny
Kościół prawosławny
Nieczynne w poniedziałki

Inne w kategorii: Sakralne To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.