Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 12
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 3
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 19
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 20
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 10
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 9
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 6
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 1
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 7
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 4
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 5
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 2
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 8
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 17
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 11
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 13
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 14
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 15
Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna - kolej linowa szrenica ii stacja dolna 18
Data powstania obiektu: 1962 r.

Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna to kluczowy fragment systemu wyciągów prowadzących na Szrenicę i drugi odcinek całorocznej kolei krzesełkowej funkcjonującej w ramach SkiArena Szrenica. Stacja ta znajduje się tuż obok stacji pośredniej pierwszego odcinka – to tutaj turyści przesiadają się, aby kontynuować wjazd w wyższe partie Karkonoszy. W przeciwieństwie do kolei Karkonosz Express, której trasa jest poprowadzona równolegle do systemu Szrenica I–II, Szrenica II stanowi bezpośrednie przedłużenie pierwszego odcinka i prowadzi niemal prosto na Śląski Grzbiet.

Wspólnym punktem obu systemów jest dolna stacja kolei Szrenica I, z której startuje zarówno pierwszy odcinek kolei na Szrenicę, jak i nowoczesny wyciąg zimowy.

Znaczenie stacji dolnej w systemie kolei Szrenica

To właśnie przy stacji pośredniej kończy się pierwszy odcinek kolei Szrenica I, a zaczyna odcinek Szrenica II. Dzięki temu podróż na szczyt jest płynna i nie wymaga schodzenia ze szlaku czy zjazdu na inną nartostradę. Stacja ta stanowi naturalną kontynuację drogi prowadzącej na Szrenicką Skałę i w okolice kosodrzewiny, a zimą – do wysoko położonych tras narciarskich.

Historia stacji dolnej i rozwój kolei

Kolej Szrenica II oddano do użytku w 1962 roku jako wyciąg z krzesełkami 1-osobowymi. Modernizacja przeprowadzona na początku lat 90. XX wieku całkowicie zmieniła charakter kolei – pojawiły się krzesełka 2-osobowe, zmieniono stację dolną i skrócono cały odcinek, budując nową stację górną położoną bliżej Szrenickiej Skały. Ponowne uruchomienie miało miejsce 21 grudnia 1993 roku.

Właścicielem kolei jest obecnie spółka Sudety Lift – polsko-austriacka firma powstała z połączenia Sudety II oraz Arlberger Bergbahnen AG.

W historii obiektu zapisało się również dramatyczne wydarzenie z 2 stycznia 1994 roku – awaria systemu hamowania doprowadziła do cofania się liny wyciągowej i konieczności prowadzenia akcji ratunkowej przez GOPR i policję. Pomocy udzielono 15 osobom, a odpowiedzialnego inspektora skazano za niedopełnienie obowiązków.

Trasa na Szrenicę i warunki przejazdu

Drugi odcinek kolei prowadzi przez las, a następnie w górne piętro kosodrzewiny. Trasa jest malownicza, szczególnie w słoneczne dni, gdy można podziwiać panoramy Karkonoszy. Stacja górna — obecnie położona przy Szrenickiej Skale, około 300 m od schroniska na Szrenicy — daje szybki dostęp do czarnego szlaku na szczyt oraz zielonego szlaku na Halę Szrenicką i w kierunku Trzech Świnek.

Dane techniczne kolei linowej Szrenica II

  • długość trasy: 1341 m
  • poziom stacji pośredniej: 880,5 m n.p.m.
  • poziom stacji górnej: 1309,6 m n.p.m.
  • różnica poziomów: 429,1 m
  • liczba podpór: 14
  • typ krzesełek: 2-osobowe
  • zdolność przewozowa: 1437 osób/h

To parametry, które sprawiają, że kolej Szrenica II jest sprawna, wydajna i dobrze przystosowana do stromych odcinków górskich.

Stacja dolna jako punkt kontynuacji wjazdu na szczyt

Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna to miejsce, gdzie zaczyna się ostatni etap podróży na Szrenicę. Połączenie z pierwszym odcinkiem oraz bliskość szlaków turystycznych sprawiają, że obiekt pełni kluczową rolę zarówno dla narciarzy, jak i dla piechurów.

Dzięki swojej lokalizacji, dostępności i znaczeniu w systemie wyciągów SkiArena Szrenica, stacja dolna Szrenicy II pozostaje jednym z najważniejszych elementów infrastruktury turystycznej w rejonie Szklarskiej Poręby.

Zaktualizowano wczoraj

Inne obiekty znajdujące się w:
Karkonosze

Dane teleadresowe

Urocza
58-580 Szklarska Poręba
Tel.: +48 75 71 72 118
place
50.805702, 15.520731Skopiowano do schowka
N50º48'20.527", E15º31'14.632"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Wstęp płatny
Miejsce/obiekt, z którego korzystanie, zwiedzanie wymaga uiszczenia opłat.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
Karkonosze
Sudety Zachodnie
Sudety z Przedgórzem Sudeckim
Masyw Czeski
Pozaalpejska Europa Środkowa

Inne w kategorii: Rozrywka i kultura To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.

expand_less