Kolej linowa Szrenica I - stacja dolna
Kolej linowa Szrenica I – stacja dolna to jedno z najważniejszych miejsc startowych dla turystów i narciarzy odwiedzających Szklarską Porębę. Położona przy ul. Turystycznej, od dziesięcioleci stanowi bramę prowadzącą na Szrenicę oraz kluczowy element infrastruktury SkiArena Szrenica. Jej historia i malowniczy przebieg trasy sprawiają, że jest to obiekt wyjątkowy zarówno dla miłośników sportów zimowych, jak i dla turystów wędrujących po Karkonoszach.
Stacja z bogatą historią i charakterystyczną architekturą
Pierwotny budynek stacji dolnej funkcjonował w latach 1962–1993 i wyróżniał się oryginalnym kształtem łuku. Identyczną formę miała niegdyś stacja górna – razem tworzyły rozpoznawalny symbol dawnych czasów rozwoju turystyki w Karkonoszach. Wraz z kompleksową przebudową kolei na początku lat 90. wzniesiono nowy budynek, dostosowany do obsługi nowoczesnej infrastruktury narciarskiej.
To właśnie w 1993 roku po modernizacji uruchomiono kolej w obecnej formie – jako wyciąg z krzesełkami 2-osobowymi, zapewniający większy komfort i przepustowość.
Przejazd przez las, strumienie i narciarskie trasy
Trasa kolei Szrenica I liczy 1417 metrów i biegnie przez gęsty las, co sprawia, że przejazd jest wyjątkowo malowniczy o każdej porze roku. Po drodze 16 podpór prowadzi krzesełka nad kilkoma górskimi strumieniami przecinającymi trasę.
Kilka razy podczas wjazdu można dostrzec fragmenty popularnej trasy narciarskiej Puchatek, co dodaje przejazdowi atrakcyjności – zwłaszcza zimą, gdy stoki tętnią życiem.
Pierwszy odcinek kolei kończy się na stacji pośredniej, usytuowanej na wysokości 884,5 m n.p.m. To miejsce wyjątkowe: znajduje się na granicy Karkonoskiego Parku Narodowego oraz w miejscu skrzyżowania kilku tras narciarskich i zielonego szlaku turystycznego prowadzącego z Rozdroża pod Kamieńczykiem na Ryzy.
Dane techniczne kolei linowej Szrenica I
- długość trasy: 1417 m
- poziom stacji dolnej: 710,8 m n.p.m.
- poziom stacji pośredniej: 884,5 m n.p.m.
- różnica poziomów: 174 m
- liczba podpór: 16
- typ krzesełek: 2-osobowe
- zdolność przewozowa: 1436 osób/h
Parametry te sprawiają, że wyciąg jest wygodny i efektywny, a jednocześnie idealnie wpasowany w wymagający teren górski.
Część większego systemu wyciągów na Szrenicę
Kolej linowa Szrenica I stanowi dolny odcinek całorocznego systemu wyciągów prowadzących na Szrenicę. Razem z odcinkiem Szrenica II tworzy wygodną trasę na Śląski Grzbiet – jedną z najłatwiejszych i najpopularniejszych dróg na ten szczyt.
Dodatkowo tuż przy stacji dolnej rozpoczyna się trasa zimowej kolei Karkonosz Express – nowoczesnego, sześcioosobowego wyciągu, który znacznie zwiększył przepustowość całego kompleksu.
Wyjątkowe miejsce dla narciarzy i turystów
Dzięki swojej lokalizacji, wieloletniej historii oraz malowniczemu przebiegowi trasy kolej linowa Szrenica I – stacja dolna stała się jednym z symboli narciarskiej Szklarskiej Poręby. Jest to idealny punkt startowy dla każdego, kto chce w komfortowy sposób dostać się w górne partie Karkonoszy, zobaczyć panoramę z wysokości lub rozpocząć zimową przygodę na stokach Szrenicy.
Wyciąg łączy tradycję z nowoczesnością, pozostając jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów infrastruktury turystycznej w regionie.
Inne obiekty znajdujące się w:
Karkonosze
- Babiniec (998 m n.p.m.)
- Borówczane Skały (1000–1060 m n.p.m.)
- Całoroczny tor saneczkowy "Alpine Coaster" w Karpaczu
- Dobre Źródło przy kaplicy św. Anny w Sosnówce
- Dolina Wilczego Potoku
- Droga Przyjaźni Polsko-Czeskiej w Karkonoszach
- Dziki Wodospad w Karpaczu
- Grabowiec (784 m n.p.m.)
- Kaplica św. Anny w Kowarach
- Kaplica św. Anny w Sosnówce
- Karkonoski Park Narodowy
- Karkonoskie Centrum Edukacji Ekologicznej KPN
- Kaskada Myi
- Kocioł Łomniczki
- Kocioł Małego Stawu
- Kocioł Wielkiego Stawu
- Kolej linowa "Karkonosz-Express" - stacja dolna
- Kolej linowa Szrenica I - stacja dolna
- Kolej linowa Szrenica I - stacja górna
- Kolej linowa Szrenica II - stacja dolna
- Kolej linowa Szrenica II - stacja górna
- Kompleks Narciarski Kopa w Karpaczu
- Kopalnia Podgórze w Kowarach
- Kopalnia Uranu - Sztolnie Kowary
- Kościół Wang w Karpaczu
- Krucze Skały w Karpaczu
- Leśna Huta w Szklarskiej Porębie
- Letni tor (rynna) saneczkowy w Karpaczu
- Łabski Szczyt - Violik (1471 m n.p.m.)
- Mały Szyszak (1439 m n.p.m)
- Międzynarodowy Zjazd Saniami Rogatymi w Kowarach Podgórzu
- Miejsce anomalii grawitacyjnej w Karpaczu
- Muzeum "Karkonoskie Tajemnice" w Karpaczu
- Muzeum Miejskie Dom Gerharta Hauptmanna w Jagniątkowie (Jelenia Góra)
- Muzeum Mineralogiczne w Szklarskiej Porębie
- Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu
- Muzeum Zabawek w Karpaczu
- Nartostrada "Puchatek" w Szklarskiej Porębie
- Ogród japoński "Siruwia" w Przesiecie
- Paciorki (1040-1079 m n.p.m.)
- Park wodny Tropikana w Karpaczu
- Pielgrzymy
- Platforma widokowa na Szrenicy
- Pohulanka (715 m n.p.m.)
- Prywatne Muzeum Techniki i Budowli z Klocków Lego w Karpaczu
- Przełęcz Okraj
- Schronisko "Kamieńczyk"
- Schronisko "Pod Łabskim Szczytem"
- Schronisko Górskie "Dom Śląski"
- Schronisko na Szrenicy
- Schronisko PTTK "Na Przełęczy Okraj"
- Schronisko PTTK "Nad Łomniczką"
- Schronisko PTTK "Odrodzenie" na Przełęczy Karkonoskiej
- Schronisko PTTK "Samotnia"
- Schronisko PTTK "Strzecha Akademicka"
- Schronisko PTTK na Hali Szrenickiej
- Skalny tunel w Piechowicach
- Skała Patelnia na Grabowcu
- Ski Arena Szrenica w Szkarskiej Porębie
- Skocznia narciarska "Orlinek"
- Śląskie Kamienie (1413 m n.p.m.)
- Śmielec (1424 m n.p.m.)
- Śnieżka (1602 m n.p.m.)
- Śnieżne Kotły
- Sowia Dolina
- Stacja narciarska "Pietkiewiczówka" w Szklarskiej Porębie
- Szrenica (1362 m n.p.m.)
- Taras widokowy na Paciorkach
- Wielki Szyszak (1509 m n.p.m.)
- Willa "Biały Jar" w Karpaczu
- Wodospad Kamieńczyka
- Wodospad Podgórnej
- Wodospad Szklarki
- Wyciąg krzesełkowy "Biały Jar" w Karpaczu
- Wyciąg narciarski "Pod Wangiem" w Karpaczu
- Zabytkowe kamienice w Karpaczu
- Zamek Chojnik
- Zapora na Łomnicy
- Złoty Widok w Piechowicach (Michałowicach)
