Dworzec kolejowy Zabrze Biskupice (nieczynny)

Data powstania obiektu: 1872 r.

Zabrze Biskupice – stacja kolejowa położona na zabrzańskim osiedlu Biskupice, w woj. śląskim, obecnie obsługująca wyłącznie ruch towarowy.

Ceglany dworzec w Biskupicach oddano do użytku w momencie otwarcia nowej linii kolejowej GliwiceBytom-Królewska Huta 27 października 1872 roku. Z założenia miała to być linia wspomagająca rozwijający się coraz intensywniej przemysł ciężki i wydobywczy. Kilkanaście lat wcześniej berliński przemysłowiec August Borsig rozpoczął w tym miejscu budowę wielkiego kombinatu górniczo – hutniczego z kopalnią Hedwigswunsch (późniejsza Jadwiga i jeszcze później Pstrowski) i Ludwigsglück (później Ludwik, obecnie nieczynna) oraz koksownią i hutą żelaza. Dla robotników tych zakładów wybudowano osiedle robotnicze noszące nazwę od jego założyciela – Borsigwerk. Kiedy linia kolejowa dotarła w pobliże tego miejsca stacja otrzymała tę samą nazwę. Od linii kolejowej odchodziły liczne bocznice w kierunku zakładów.

Sam dworzec miał służyć do obsługi pasażerskiej ludności dojeżdżającej koleją do zakładów. Budynek pełnił również dodatkową funkcję związaną z obsługą ruchu towarowego. Znajdowały się tam mieszkania pracowników kolei, którzy obsługiwali bardzo intensywny ruch towarowy oraz lokal, w którym serwowano piwo. Stacja posiadała cztery perony, i 25 torów, z czego siedem torów do ruchu towarowego. W roku 1927 kolonia Borsigwerk została włączona do miasta Hindenburg, stacja zmieniła więc nazwę na Hindenburg-Borsigwerk. W latach 30. XX wieku pojawiła się też na krótko nazwa Hindenburg-Nordost. Kolejna zmiana nazwy nastąpiła po zmianie granic. Nazwa „Zabrze Biskupice” została do dziś.

Po II wojnie światowej, w czasach PRL-u była to największa stacja w Zabrzu; dworzec obsługiwał dość duży ruch pasażerski związany z dojazdem do okolicznych zakładów pracy. Wszystkie one znajdują się w pewnej odległości od osiedli, a przez wiele lat nie docierały tam autobusy. Ani pociągi dalekobieżne tamtędy nie jeździły, a i mieszkańcy Biskupic, mieli łatwiejszy dojazd do głównego dworca w Zabrzu. Kiedy okoliczne zakłady swoją działalność albo zakończyły, albo znacznie ograniczyły, dominującą rolę zaczął odgrywać transport autobusowy. Jeszcze przez kilka lat budynek był wykorzystywany jako obiekt socjalny pracowników kolei. Aż w XXI wieku całkiem upadł. Dziewiętnastowieczne budynki zakładów Borsiga już w większości zniknęły, pora więc i na dworzec nadeszła wiosną 2011 roku. Nie pomogła stacji wrócić do życia nawet reaktywacja ruchu pasażerskiego z Bytomia do Gliwic od stycznia 2008. Pociąg relacji Gliwice-Bytom, który przejeżdża przez tę stację, zatrzymuje się tylko na jednej stacji pośredniej Bytom Bobrek.

Źródło: wikipedia.pl

Zaktualizowano 3 lata temu

Dane teleadresowe

Ziemska
41-800 Zabrze
place
50.336099, 18.835437Skopiowano do schowka
N50º20'9.956", E18º50'7.573"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Tylko z zewnątrz
Obiekt dostępny do zwiedzenia tylko z zewnątrz.
Zamknięte / Nieczynne
Miejsc/obiekt zamknięte lub nieczynne do odwołania.

Inne w kategorii: Architektura To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.